Citat:
Ursprungligen postat av
pkj
Skulle behöva lite hjälp med den här uppgiften: Området D = { (x,y) : x^2+y^2 <= 1, x+y >=1} roteras ett varv kring linjen x+y=1. Beräkna volymen av rotationskroppen. Då ska man köra pappos-guldos och använda volym=area*TPs väg. Arean är (sqrt(1-x^2)-(1-x))dx. Sen har jag fått fram att sinv=1/sqrt(2) eftersom man fick göra det luriga och komma på att tanv=-1. Men vad gör jag sen för att få ut TPs väg? Tycker den är lite svår att beräkna så vore bra om någon kan förklara hur man ska tänka.
Jag har aldrig hört talas om "pappos-guldos" och inte ens Google levererar något användbart vad jag kan se. Har du stavat detta rätt?
Hur som helst, om du ritar upp området som skall roteras så ser du att det är ekvivalent med toppen av cirkeln som utgörs av x^2+y^2 = 1, dvs du kan få fram volymen lika bra genom att göra en variabeltransformation och sedan göra en vanlig rotationskropp runt den nya, horisontella axeln.
Den räta linjen x + y = 1 skär cirkeln x^2+y^2 = 1 i punkterna (1,0) och (0,1). Den delen av linjen x + y = 1 som är inuti cirkeln har således längden √2 vilket erhålls ur Pythagoras sats.
Du kan nu konstruera en funktion y = f(x) som skall ha samma höjd över x-axeln som cirkeln x^2+y^2 = 1 har över den diagonala linjen x + y = 1 genom att helt enkelt skriva
f(x) = √(1-x^2) - C, där C är en konstant som vi kan beräkna genom att sätta
f(-(√2)/2) = f((√2)/2) = 0 (skärningspunkterna med den horisontella axeln)
Detta ger √(1-2/4) - C = 0 ⇔ C = √(1/2)
Då är alltså f(x) = √(1-x^2) − √(1/2).
Enligt vanliga rotationskroppsmetoden blir volymen
V = ∫π*(f(x))^2 dx med integrationsgränserna -(√2)/2 och (√2)/2
Integranden blir π*[√(1-x^2) − √(1/2)]^2 = π*[(1-x^2) − √(2)√(1-x^2) + 1/2] = π*[3/2 − x^2 − √(2)√(1-x^2)].
Här är det bara den sista termen som alls behöver kommenteras − primitiva funktionen till √(1-x^2), som jag inte omedelbart hittar online men som säkert finns om man letar lite längre.
Om integrationsgränserna varit -1 till 1 hade det varit enkelt eftersom kurvan y = √(1-x^2) beskriver en halvcirkel och således blir arean π*(1^2)/2 eller alltså π/2. Nu är integrationsgränserna dock -(√2)/2 och (√2)/2. Vi kan dock få fram ett uttryck för denna area genom att rita in en kvadrat med sidan √2 inuti cirkeln som ges av x^2+y^2 = 1. Om kvadraten också har sitt centrum i origo så ser vi att vi har fyra identiska cirkelsegment på vardera sidan om kvadraten, och när vi integrerar √(1-x^2) från -(√2)/2 till (√2)/2 blir den totala arean halvcirkelns area minus ett sådant cirkelsegments area. Men eftersom hela cirkeln har arean π*1^2 = π och kvadraten har arean (√2)^2 = 2 så är arean av ett sådant cirkelsegment (π − 2)/4. Således blir integralen av √(1-x^2) från -(√2)/2 till (√2)/2 lika med
π/2 (halvcirkelns area)
− (π − 2)/4 (ett cirkelsegments area) =
(π + 2)/4. De övriga termerna i den ursprungliga integranden är som sagt mycket enkla att hitta primitiv funktion till, så det lämnar jag som en övning åt dig.
Om det är så att du har en specifik metod som du kanske stavat fel på namnet för så är det kanske bäst att du försöker följa den ändå, ifall den skulle komma på tentan. Jag bidrar endast med detta som ett sätt att dubbelkolla ditt svar.