Citat:
Ursprungligen postat av
ubiconcordia
Hej,
Jag har precis fått läsa om kursen matte2b själv eftersom att jag var ''cool'' nog att strunta i alla prov i 2an.
Mina frågor som jag har är, inför provet på Tisdag ang icke linjära modeller, först och främst
Nollproduktsmetoden - Har den någonting med konjugatr./kvadreringsr. att göra?
Faktorisering - När ska man faktorisera? står det i uppgiften att man SKA faktorisera, eller är detta något som man bör utgå ifrån att någon kan när man ska lösa en uppgift?
Svåra frågor ifall man inte ser en fråga rakt av, men hoppas det finns något tänk av er som läser.
Mvh
Nollproduktsmetoden, konjugatregeln och kvadreringsregeln går hand i hand kan man säga.
Om du t.ex. har x^2 + 9x = 0 så kan du bryta ut ett x , vilket ger oss x(x+9)=0. Parantesen måste alltså bli 0 för att hela uttrycket ska bli 0. X måste alltså vara lika med -9 eftersom -9+9=0.
x(x+9)=0,
-9(-9+9)=0
-9*0 = 0 , så när x = -9 har vi en lösning. Därefter ser vi även att x = 0 också är en lösning. För det krävs endast att ena blir noll. Detta pga att det är multiplikation emellan
x * ( x + 9) = 0
Så ja, du kan behöva att faktorisera ifall du vill göra det enklare för dig själv. Om det står i uppgiften att du ska faktorisera så ska du självklart göra det.
Om du får t.ex. x^2 + 4x + 2 = 0 så är det nog enklast att lösa det med hjälp av pq-formeln som du bör kunna till provet.
Lär dig bara att hantera uppgifterna, lös tal efter tal efter tal tills det sitter så ska det nog gå bra på provet. Lär dig att hantera konjugatregeln, nollproduktsmetoden och kvadreringsregeln och pq-formeln i synnerhet!