2014-10-11, 19:00
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Visa att sin(-x)=-sinx

Visa att sin(pi/2-x)=cosx

Vilken nivå är det på?

På den första kan du skriva om sinus som en taylorserie (om ni gått igenom det) och enkelt se att det stämmer.

På den andra så utnyttja additionsformeln för sinus.

sin(a-b)=sin(a)cos(b) - cos(a)sin(b)

I vårt fall ger det oss:

sin(pi/2-x)=sin(pi/2)cos(x) - cos(pi/2)sin(x)={sin(pi/2)=1 och cos(pi/2)=0}=1*cos(x)- 0*sin(x)=cos(x)
Citera
2014-10-11, 19:19
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Vilken nivå är det på?

På den första kan du skriva om sinus som en taylorserie (om ni gått igenom det) och enkelt se att det stämmer.

På den andra så utnyttja additionsformeln för sinus.

sin(a-b)=sin(a)cos(b) - cos(a)sin(b)

I vårt fall ger det oss:

sin(pi/2-x)=sin(pi/2)cos(x) - cos(pi/2)sin(x)={sin(pi/2)=1 och cos(pi/2)=0}=1*cos(x)- 0*sin(x)=cos(x)

Nej vi har inte lärt os om taylorserien. Är högskolenivå. Så tror man måste använda Trigonometriska formlerna men vet inte hur jag ska göra. Försökte med Sin(A-B) där A=0 och B=x men då får jag cosx-sinx vilket inte är rätt.

Hur kan sin(pi/2)=1? Får det till 0,027 på räknaren.
Citera
2014-10-11, 19:28
Medlem
M5Chrilles avatar
Citat:
Visa att sin(-x)=-sinx
Symmetriskäl i enhetscirkeln borde funka annars. Kanske inte fullgott dock.
Citat:
Hur kan sin(pi/2)=1? Får det till 0,027 på räknaren.
Den är väl ställd på grader eller nåt.
Citera
2014-10-11, 19:38
Medlem
M5Chrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GHz
Jens handlade frukt: Äpplena kostade 3 kr/st päronen 10kr/st och bananerna 50 öre/st. Han handlade minst en av varje sort. Totalt handlade Jens för 100kr. Sammanlagt köpte Jens 100 frukter. Hur många av varje sort köpte Jens?

Har ingen större erfarenhet av att lösa ekvationssystem med fler än 2 obekanta. Vore tacksam om man kunde få en knuff i rätt riktning.
x äpplen y päron z bananer

3x+10y+0,5z=100
x+y+z=100

x,y,z>=1

Spontant känns den olöslig p.g.a. att den sista olikheten inte är en ekvation, men det är väl nåt jag inte ser här. Inte mycket till knuff kanske.
Citera
2014-10-11, 19:44
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M5Chrille
x äpplen y päron z bananer

3x+10y+0,5z=100
x+y+z=100

x,y,z>=1

Spontant känns den olöslig p.g.a. att den sista olikheten inte är en ekvation, men det är väl nåt jag inte ser här. Inte mycket till knuff kanske.
Kan man inte säga att medelpriset för varje frukt ska vara 1 kr för att få en till ekvation?
Citera
2014-10-11, 19:47
Medlem
Blankts avatar
Är på ett kapitel "Potenser och potensekvationer" och har fastnat på en fråga.

Lös ekvationen:

3^(2x-3) = 3^(x-1)
Citera
2014-10-11, 19:51
Medlem
Sodomizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blankt
Är på ett kapitel "Potenser och potensekvationer" och har fastnat på en fråga.

Lös ekvationen:

3^(2x-3) = 3^(x-1)
3^(2x-3) = 3^(x-1)

ln [3^(2x-3)] = ln [3^(x-1)]

(2x-3) ln (3) = (x-1) ln (3)

Dela bägge led med ln (3):

2x-3 = x-1

x = 2
Citera
2014-10-11, 20:07
Medlem
Shawn92s avatar
Här på denna uppgift ska man utnyttja det som heter "väntesvärderiktigt". Har svårt att få igång vilken formel som gäller för denna typ av uppgift, hur ska man gå tillväga?

http://www.ladda-upp.se/bilder/rkjukmtkdoirqm/
Citera
2014-10-11, 20:16
Medlem
torkeliknipa93s avatar
Hej!

Jag funderar lite på enhetscirkeln och hur man kan använda den.

Med hjälp av enhetscirkeln kan man direkt peka ut värden på sin och cos. Men kan man göra detsamma för tan?

Säg att jag vill bestämma tan 15 grader. Kan jag göra detta enbart med hjälp av enhetscirkeln? Eller får man räkna ut detta och sedan markera in det i cirkeln?

Kan man bestämma ett visst värde på tan utan att veta värdet på cos/sin?
Citera
2014-10-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkeliknipa93
Hej!

Jag funderar lite på enhetscirkeln och hur man kan använda den.

Med hjälp av enhetscirkeln kan man direkt peka ut värden på sin och cos. Men kan man göra detsamma för tan?

Säg att jag vill bestämma tan 15 grader. Kan jag göra detta enbart med hjälp av enhetscirkeln? Eller får man räkna ut detta och sedan markera in det i cirkeln?

Kan man bestämma ett visst värde på tan utan att veta värdet på cos/sin?

Om du har en enhetscirkel med x och y-axlar så läser du ju av sinus på y-axeln och cosinus på x-axeln.

Om du drar en vertikal linje som går igenom x=1 så kan du få fram tangens genom att dra en linje från origo, igenom din punkt på enhetscirkeln tills den skär vertikala linjen.

Har du då gjort allt rätt bör du ha en rätvinklig triangel med basen 1 och höjden på motstående katet är då värdet för tangens (som du då kan läsa av ungefärligt på y-axeln).

Dock så finns det ingen vits alls med att göra det eftersom du alltid kan få fram värdet för tangens genom att ta sinus/cosinus.
Citera
2014-10-11, 20:33
Medlem
Uppgift för linjär algebra:

När man ber ombedd att ta fram lösningsmängden för ett ekvationssystem med n antal variabler, vilken form ska de skrivas på då?

Om vi säger att jag har ett system med 5 variabler (x1, x2, x3, x4, x5) och några av dessa är fria variabler.

Ska man då skiva svaret som:

x1= blablalba
x2= bla ba bla
x3= blablalba

Eller ska de vara på formen:

[x1 x2 x3 x4 x5]' = skalär [* * * * * ]' +.... osvosv

Eller är jag helt ute och cyklar?

Inte riktigt greppat det där än!
Citera
2014-10-11, 20:49
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Här på denna uppgift ska man utnyttja det som heter "väntesvärderiktigt". Har svårt att få igång vilken formel som gäller för denna typ av uppgift, hur ska man gå tillväga?

http://www.ladda-upp.se/bilder/rkjukmtkdoirqm/

Nu har jag ju redan tagit mig tid till att besvara denna fråga här (FB) Matteuppgiftstråden (För de som inte vill skapa en egen tråd) . Svaret dög kanske inte, men iaf så tar jag mig väl tiden igen.

En väntevärdesriktig estimator är en estimator som har ett väntevärde som är lika med det den estimerar. Med andra ord, du har en estimator my*. Denna estimator estimerar parametern my i normalfördelningen, du ska alltså visa att väntevärdet E[my*] är just my.

"Formlerna" för detta är

E[aX] = aE[X]
E[X + Y] = E[X] + E[Y]

Där X, Y är slumpvariabler och a är ett reellt tal. Det är dessa formler du ska använda dig av för att beräkna väntevärdet för my*.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in