2014-10-11, 14:22
Medlem
Sesamdamans avatar
Hur kan amplituden vara 2 på y=-2cos7x? Borde den inte vara -2?
Citera
2014-10-11, 14:38
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Hur kan amplituden vara 2 på y=-2cos7x? Borde den inte vara -2?
Amplituden är ett absolutbelopp, och |-2|=2. Du kan se amplituden som halva skillnaden mellan största och minsta värdet, varpå det blir uppenbart att detta är ett ickenegativt värde.
Citera
2014-10-11, 14:44
Medlem
Behöver snabbt hjälp med 3 frågor hur jag ska göra. Senast söndag så svar hade varit trevligt

Fråga 1

En fabrik producerade 12 800 integrerade kretsar en dag. Vid en kvalitetskontroll testades var 50:e krets. Av dessa hade 2 kretsar någon typ av fel.

Veckan före kvalitetskontrollen tillverkade fabriken 65 000 kretsar av denna typ. Hur många av dessa kan förväntas ha någon typ av fel?

__________________________________________________ ______________________________

Fråga 2:

http://imgur.com/t6xhroN

a) Beräkna den relativa frekvensen för vikterna i intervallet 45–55 kg. (0, 1)

b) Bestäm medianvikten med hjälp av en summapolygon
__________________________________________________ ________________________________

Fråga 3:

http://imgur.com/DMRZJuC

I en djurpark föddes en apa. Apan vägdes en gång i månaden under ett halvår. Resultatet visas i tabellen (Bilden)

Anpassa en exponentialfunktion som matematisk modell till dessa mätvärden och uppskatta med hjälp av modellen apans vikt efter 8 månader.
Citera
2014-10-11, 15:05
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Amplituden är ett absolutbelopp, och |-2|=2. Du kan se amplituden som halva skillnaden mellan största och minsta värdet, varpå det blir uppenbart att detta är ett ickenegativt värde.

Ok tack! Nu minns jag att det aldrig kan vara negativt men står ej i boken att amplituden är absolutbelopp...
Citera
2014-10-11, 15:10
Medlem
Hej,

Bestäm resten när p(x)=x^3+x-2 divideras med x+2.
x^3+x-2=q(x)(x+2)+r och resten erhålls genom att beräkna p(-2).
Det som slog mig nyss är att om jag sätter in -2 så blir det väl division med 0 eftersom det står "Bestäm resten när p(x)=x^3+x-2 divideras med x+2"?
Citera
2014-10-11, 15:21
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Hej,

Bestäm resten när p(x)=x^3+x-2 divideras med x+2.
x^3+x-2=q(x)(x+2)+r och resten erhålls genom att beräkna p(-2).
Det som slog mig nyss är att om jag sätter in -2 så blir det väl division med 0 eftersom det står "Bestäm resten när p(x)=x^3+x-2 divideras med x+2"?
Fast nu snärjer du in dig i ditt eget resonemang. Du resonerar att om du delar med någonting, och sedan låter detta någonting vara lika med 0, så har du delat med 0. Det är förstås rätt, men knappast värdefullt ur en matematisk synpunkt.

Du ska utnyttja en sats som säger att resten när ett polynom p(x) divideras med (x-a) är lika med p(a).
Citera
2014-10-11, 15:41
Medlem
Scraps avatar
Hej!

Bråk dividerat med bråk fast med fler termer. Jag får inte till det. Någon som kan visa?

http://i.imgur.com/FlXPNzw.jpg
Citera
2014-10-11, 16:13
Medlem
Sodomizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Hej!

Bråk dividerat med bråk fast med fler termer. Jag får inte till det. Någon som kan visa?

Skit i det stora bråktecknet från början och behandla det som står där uppe och det som står där nere separat. Hitta gemensam nämnare osv. Detta ger:

(9-x²) / 15x
---------------
(3-x) / 3x

Sen kan du köra vanlig division med bråk och få:

(9-x²)*3x
-----------
(3-x)*15x
Citera
2014-10-11, 16:17
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Hej!

Visa vad du har gjort.

Använd följande:

[;\frac{a}{b}\pm\frac{c}{d} = \frac{ad\pm bc}{bd},;]

samt

[;\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}} = \frac{ad}{bc}.;]

...eller som föregående inlägg, använd minsta gemensamma nämnare separat för täljaren och nämnaren (troligen enklare i det här fallet).
Citera
2014-10-11, 16:40
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomized
Skit i det stora bråktecknet från början och behandla det som står där uppe och det som står där nere separat. Hitta gemensam nämnare osv. Detta ger:

(9-x²) / 15x
---------------
(3-x) / 3x

Sen kan du köra vanlig division med bråk och få:

(9-x²)*3x
-----------
(3-x)*15x

Precis dit kom jag. Svaret ska dock bli (x+3)/5
(3^2-x^2)/(3-x) blir väl inte just det? Femman får jag till i a f..

Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Visa vad du har gjort.

Använd följande:

[;\frac{a}{b}\pm\frac{c}{d} = \frac{ad\pm bc}{bd},;]

samt

[;\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}} = \frac{ad}{bc}.;]

...eller som föregående inlägg, använd minsta gemensamma nämnare separat för täljaren och nämnaren (troligen enklare i det här fallet).
Jo, jag delade upp talen så som ovanstående inlägg. Problemet kommer visst vid (3^2-x^2)/(3-x)

Får inte det till x+3. Men jag måste tänka fel här..

Edit: Kollade på Wolfram och visst blir det x+3. Men det förstår jag inte.
9-x^2/3-x får jag till -x-3?

EDIT2; Nvm, det var konjugatregel på den visst
Senast redigerad av Scrap 2014-10-11 kl. 16:51.
Citera
2014-10-11, 17:08
Medlem
Jens handlade frukt: Äpplena kostade 3 kr/st päronen 10kr/st och bananerna 50 öre/st. Han handlade minst en av varje sort. Totalt handlade Jens för 100kr. Sammanlagt köpte Jens 100 frukter. Hur många av varje sort köpte Jens?

Har ingen större erfarenhet av att lösa ekvationssystem med fler än 2 obekanta. Vore tacksam om man kunde få en knuff i rätt riktning.
Citera
2014-10-11, 18:24
Medlem
Sesamdamans avatar
Visa att sin(-x)=-sinx

Visa att sin(pi/2-x)=cosx

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem