2014-09-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Ja, jag vet inte riktigt, om vi ser på a) så tycker jag det ser konstigt ut det du har fått.
h(3)=sin(pi*4*3/3)=sin(4*pi) är det verkligen 0.22?

När det gäller b) så är g definierad på N, så N är väl helt enkelt definitionsmängden?
Med N brukar man mena de hela talen 1, 2, 3 etc. Målmängden är nog intervallet [-1, 1] i R.

Värdemängden, dvs de värden funktionen antar, kanske är lite mer kinkig, är du säker på att din funktion verkligen antar alla värden i intervallet [-1, 1]? Får du alla vinklar genom att för n i N erhålla argumentet 4*pi*n/3 till sinusfunktionen?

När det gäller injektiv så blir jag lite osäker på om du vet vad det innebär. Du kanske skulle kolla upp det.

När det gäller surjektiv så kan du lätt kolla upp vad det betyder själv.

Om jag skriver in på miniräknaren blir det 0.22. Men om jag tänker efter borde det bli 1? Eftersom ett varv är 2pi och 4pi är två varv, o x-axeln mostsvarar sinus = 1?

Någon som kan svara på d och e?
Citera
2014-09-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6698
Faktorisera polynomet (i reella faktorer):

2-x-x^2

Jag tog reda på nollställena som är 1, och -2. Sen tänkte jag mig att svaret i så fall skulle bli (x+2)(x-1). Men det ska tydligen blir -(x+1)(x+2). Hur ska man tänka här egentligen? Eller är det samma sak?

Rötterna till 2-x-x^2 är som du säger +1 och -2.

När du hittar nollställen så kan man lätt tappa bort faktorer i polynomet på grund av att denna konstant försvinner då du sätter polynomet lika med noll .

Ett bra och väldigt simpelt sätt för att korrigera för detta är att att utveckla (x+2)(x-1)

du ser då att du får x^2 +x -2 , dvs exakt omvända tecken jämfört med ditt polynom

Dock om det står -(x+1)(x+2) så är det nog fel i facit , det ska vara (x-1)
Citera
2014-09-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brady89
Rötterna till 2-x-x^2 är som du säger +1 och -2.

När du hittar nollställen så kan man lätt tappa bort faktorer i polynomet på grund av att denna konstant försvinner då du sätter polynomet lika med noll .

Ett bra och väldigt simpelt sätt för att korrigera för detta är att att utveckla (x+2)(x-1)

du ser då att du får x^2 +x -2 , dvs exakt omvända tecken jämfört med ditt polynom

Dock om det står -(x+1)(x+2) så är det nog fel i facit , det ska vara (x-1)

Ah, okej. Bra tips att veckla ut.

Jag skrev av facit fel såg jag nu, det blir som du skrev.
Citera
2014-09-10, 19:12
Medlem
Låt f vara en funktion från ℚ till ℝ definierad enligt f(a)=sin(pia).

Låt funktionen g:ℕ→ℚ definieras av g(a)=4a/3.

Låt h vara den sammansatta funktionen av g och f, det vill säga h(a)=f(g(a)).

c) Beskriv värdemängden för fuktionen h explicit. Det räcker inte att ange definitionen. Motivera ditt svar.

d) Ange om funktionen h är injektiv. Motivera ditt svar.

e) Ange om funktionen h är surjektiv. Motivera ditt svar.

---------------------------------------------------------------------
c) Värdemängden för funktionen h explicit är
[-sqrt(3)/2,0,sqrt(3)/2]. När man stoppar in de naturliga talen i funktionen kommer de går runt (4/3) varv i taget i enhetscirkeln och dessa är de enda tal vi kommer att få ut.

d) En injektiv funktion är en funktion som bara antar varje värde en gång. I detta fall är funktionen INTE injektiv, då t.ex. h(3) och h(6) ger båda värdet 0.

e)h(a) är inte surjektiv eftersom det finns y-värden som inte är kopplade till x-värden. D.v.s man kan dra en horisontioell linje utan att linjen skär funktionen.

Jag tror på dessa svar. Någon som kan bekräfta eller dementera? Ska lämnas in ikväll och det är väldigt viktigt! Jättetacksam för respons.
Citera
2014-09-10, 19:14
Medlem
Detta är min uppgift:

http://postimg.org/image/lwpxq4amd/

Tänkte börja med att förlänga med (a-b) där uppe, (måste även göra de där nere då va?)

Men blir ändå knasigt..?
Citera
2014-09-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonmax
Detta är min uppgift:

Tänkte börja med att förlänga med (a-b) där uppe, (måste även göra de där nere då va?)

Men blir ändå knasigt..?

Jag hade börjat med att först sätta täljaren på gemensam nämnare och sedan göra samma sak för nämnaren.
Efter det är du nästan hemma.
Citera
2014-09-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonmax
Detta är min uppgift:

Men blir ändå knasigt..?

http://i.imgur.com/r1ZYRZS.jpg
Citera
2014-09-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexam92
Om jag skriver in på miniräknaren blir det 0.22. Men om jag tänker efter borde det bli 1? Eftersom ett varv är 2pi och 4pi är två varv, o x-axeln mostsvarar sinus = 1?

Någon som kan svara på d och e?

sin(4*pi) = 0 (och inte 1)

Du har din miniräknare inställd på grader (och inte radianer)
Citera
2014-09-10, 20:14
Medlem
CokeAcolas avatar
Lös ekvationen genom att först faktorisera VL med hjälp av kvadereringsreglerna.

A) x^2+2x+1=16

Min lösning:
(x+1)^2=16
*roten ur båda led*
x+1=4
*enkel ekvation*
x=3

Det här är ett av svaren. Hur kommer jag fram till den andra lösningen?
Senast redigerad av CokeAcola 2014-09-10 kl. 20:17.
Citera
2014-09-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokeAcola
Lös ekvationen genom att först faktorisera VL med hjälp av kvadereringsreglerna.

A) x^2+2x+1=16

Min lösning:
(x+1)^2=16
roten ur båda led
x+1=4
enkel ekvation
x=3

Det här är ett av svaren. Hur kommer jag fram till den andra lösningen?

x+1 = +/- 4
<=>
x = -1 +/- 4
Alltså
x1 = -5
x2 = 3

(Eftersom att även (-4)*(-4) = 16)
Citera
2014-09-10, 20:18
Medlem
CokeAcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehnsucht93
x+1 = +/- 4
<=>
x = -1 +/- 4
Alltså
x1 = -5
x2 = 3

(Eftersom att även (-4)*(-4) = 16
Ahh, såklart!

Tack
Citera
2014-09-10, 20:40
Medlem
Hej!
Jag undrar om det finns ett sätt att slå på miniräknaren så att man kan omvandla ex. 5 kubikmeter till kubicentimeter? Jag har försökt slå 500 x 500 x500 men svaret stämmer ju inte. Hur är det man ska slå för att räkna ut 500^3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in