Du har inte lust att berätta lite hur du tänkte ?
Kommer ha det här på en tenta i Januari, så vill gärna förstå hur jag ska ge mig på sånna här uppgifter.
Du har inte lust att berätta lite hur du tänkte ?
Kommer ha det här på en tenta i Januari, så vill gärna förstå hur jag ska ge mig på sånna här uppgifter.
Det är en tillämpning av räknereglerna för potenser.
I det andra fallet vet jag att jag ska förkorta det till sin^2+cos^2=1 (trigonometiska ettan?) men vet inte hur jag går till väga för att göra det. Tacksam för snabba svar då det är kursprov imorgon
Tjockleken y cm förr isen på en sjö som håller på att frysa till växer med en hastighet som är omvänt proportionell mot y enligt
dy/dt=k/y
Visa att y=sqrt(2kt+C) är en lösning.
Jag har försökt på massa olika sätt, och jag får inte fram något vettigt. Senaste försöket fick jag fram ett fjärdegradspolynom med summan 1.
Hur ska jag gå till väga? Boken ger bara tipset k/sqrt(2kt+C)
Om y = sqrt(2kt+C) är dy/dt = k/sqrt(2kt+C). Stoppar vi in det i diff. ekvationen får vi:
dy/dt = k/y <=> k/sqrt(2kt+c) = k/sqrt(2kt+C)
Alltså är y = sqrt(2k+C) en lösning.
I det andra fallet vet jag att jag ska förkorta det till sin^2+cos^2=1 (trigonometiska ettan?) men vet inte hur jag går till väga för att göra det. Tacksam för snabba svar då det är kursprov imorgon
Vilket värde på cosinus ger sqrt3/2? Jo, +- pi/6. Då får du ekvationen 2*x=+- pi/6 vilket ger att x= +- pi/12 + pi*n
I andra fallet multiplicerar du bara in cos^2x i ekvationen, cos^2x försvinner i bråket och 1*cos^2x blir cos^2x så du får sin^2x+cos^2x=1.
Detta är från NP Ma 4, va?
Första ser du att 2x=pi/6+2pi*n => x=pi/12+pi*n
Andra multiplicerar du bara in cos^2x i hela uttrycket. Du får då direkt trigonometriska ettan