2013-11-11, 18:58
Medlem
Har spenderat alldeles för mycket tid på den här uppgiften, jag har prövat med att förenkla men har inte fått samma svar som i facit.

Citat:

Lös ekvation:

(2)/x-2 - (5)/2-x
Citera
2013-11-11, 19:03
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Har spenderat alldeles för mycket tid på den här uppgiften, jag har prövat med att förenkla men har inte fått samma svar som i facit.

Det där är ingen ekvation! Skall uttrycket vara = 0?
Nämnare? x-2 och 2-x ?
Citera
2013-11-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Det där är ingen ekvation! Skall uttrycket vara = 0?
Nämnare? x-2 och 2-x ?
Nej det finns ingen (= 0)

Ja de är nämnarna :/
Citera
2013-11-11, 19:12
Medlem
adequates avatar
Citat:
Nej det finns ingen (= 0)

Ja de är nämnarna :/
Då skriver du det 2/(x-2) - 5/(2-x). Läs klistrad tråd om parenteser. Och det är ingen ekvation om du inte har något likhetstecken.
Citera
2013-11-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Då skriver du det 2/(x-2) - 5/(2-x). Läs klistrad tråd om parenteser. Och det är ingen ekvation om du inte har något likhetstecken.
Sorry, du har rätt. Det är ingen ekvation, utan jag ska bara "Förenkla" enligt frågan.
Citera
2013-11-11, 19:24
Medlem
Citat:
2/(x-2) - 5/(2-x)

Börja med att göra uttrycket liknämningt, t ex båda nämnarna x-2.
Citera
2013-11-11, 19:25
Medlem
bombastixs avatar
Citat:
Sorry, du har rätt. Det är ingen ekvation, utan jag ska bara "Förenkla" enligt frågan.

Citera
2013-11-11, 19:48
Medlem
country.chicken.buffets avatar
Hej. Jag behöver lite vägledning vid hur jag ska hitta partikulärlösningen för denna diff.ekvationen och andra liknande diff.ekv.

(1) y''-3y'+2y=e^5x
(2) y''-3y'+2y=e^2x

Dom är väldigt lika, jag lyckades lösa den första men förmodligen var det bara en ren tillfällighet och jag använde nog en felaktig metod. Skumt! Vore nice med lite hjälp med dessa
Citera
2013-11-11, 19:52
Medlem
Nnnices avatar
Lös begynnelsevärdeproblemet
sqrt(1+x^2)y'+y=sqrt(1+x^2)

Jag vetefan vart jag går vilse...

börjar med att dividera allt med (sqrt(1+x^2)) för att få fritt y'.

För att sedan hitta den integrerande faktorn tänker jag mig att det måste vara e^(ln(x+sqrt(x^2+1)), vilket då är samma sak som x+sqrt(x^2+1) eftersom e-exponenten och ln är inverser.

Då har vi alltså att D(y*(x+(sqrt(x^2+1))))=x+sqrt(x^2+1). Kruxet kommer när man ska integrera högerledet. Vänsterledet blir ju bara y*(x+(sqrt(x^2+1))) medan högerledet borde blir... ja vadå? Fattar inte riktigt hur jag ska tänka där.
Citera
2013-11-11, 19:56
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av country.chicken.buffet
Hej. Jag behöver lite vägledning vid hur jag ska hitta partikulärlösningen för denna diff.ekvationen och andra liknande diff.ekv.

(1) y''-3y'+2y=e^5x
(2) y''-3y'+2y=e^2x

Dom är väldigt lika, jag lyckades lösa den första men förmodligen var det bara en ren tillfällighet och jag använde nog en felaktig metod. Skumt! Vore nice med lite hjälp med dessa

(1) Ansätt y = z exp(5x) där z är en funktion. Ger att exp(5x) kan förkortas bort och z finnas.
(2) Ansätt y = z exp(2z). Samma där.
Citera
2013-11-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av country.chicken.buffet

(1) y''-3y'+2y=e^5x
(2) y''-3y'+2y=e^2x

Ansätt att partikulärlösningen är A*e^(5x) respektive A*e^(2x).
Generellt, är HL en exponentialfunktion så ansätt att partikulärlösningen är proportionell mot samma exponentialfunktion.
Citera
2013-11-11, 20:01
Medlem
TuppenGusavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Tjenare, sitter och arbetar lite med att hitta alla matriser som kommuterar med min matris A. Har fastnat i ett steg och förstår inte riktigt varför det blir som det blir... Länkar en bild så får ni se vad jag menar. Förklara gärna så att en som precis nyligen börjat med linjär algebra förstår .

http://sv.tinypic.com/r/23ti33l/5

Tack på förhand!
Bumpar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in