Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-05-07, 02:39
Mycket kort fråga.

När man räknar ut maximal sida på sida x hos en låda med t.ex (8-5), (5-x), x så multiplicerar man ju sidorna och fortsätter sedan med derivata. Det jag får när jag multiplicerat sidorna, är det ett uttryck eller en funktion?

Är det matematiskt korrekt att i det här fallet säga att jag får en funktion genom att multiplicera sidorna med varandra eller är det ett uttryck jag får om jag multiplicerar sidorna?
Citera
2013-05-07, 07:08
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Mycket kort fråga.

När man räknar ut maximal sida på sida x hos en låda med t.ex (8-5), (5-x), x så multiplicerar man ju sidorna och fortsätter sedan med derivata. Det jag får när jag multiplicerat sidorna, är det ett uttryck eller en funktion?

Är det matematiskt korrekt att i det här fallet säga att jag får en funktion genom att multiplicera sidorna med varandra eller är det ett uttryck jag får om jag multiplicerar sidorna?
Du får arean som en funktion av sidlängden, så det är fullkomligt korrekt att säga att det är en funktion!
Citera
2013-05-07, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Mycket kort fråga.

Du har både uttryck och funktion. Uttrycket är (8-5)(5-x)x. Funktionen är V definierad genom V(x) = (8-5)(5-x)x.

Det är mest korrekt att säga att man definierar funktionen, men det är inget stort fel att säga att man deriverar uttrycket. Ett uttryck kan ju ofta identifieras med en funktion så som jag gjorde ovan.
Citera
2013-05-07, 08:09
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreshnik89
Har försökt sen igår på denna fråga men jag vet inte vad mitt problem är då jag känner att frågan faktiskt inte är så jäkla svår :S Skulle uppskattas om någon kunde hjälpa mig, behöver inte svara på alla deluppgifter.

Fråga
Nina och Kalle säljer kakor för 50 kr per låda. För att försöka öka
försäljningen har de bestämt sig att för varje ytterligare köpt låda minska priset med 1 kr per
låda upp till 50 köpta lådor. Detta innebär att om du köper en låda betalar du 50 kr,
om du köper en till låda minskas priset med 1 kr, om du köper två till lådor, minskas priset
med 1 kr för den första och med 2 kr för den andra, osv.

(Exempel: Låt oss säga att priset för den första köpta lådan är 25 kr. Om du köper 5 lådor
kakor, då betalar du respektive 25, 24, 23, 22 och 21 kronor för de fem köpta lådorna. En
naturlig begränsning för denna affärsidé är att du inte kan köpa mer än 25 lådor, annars skulle
du få 26-te och så vidare låda gratis)
a) Uttryck summa pengar de tjänat genom försäljningen som en funktion av antalet sålda lådor
(det ska bli en andragradsekvation)
b) Kvadratkomplettera funktionen
c) Bestäm antalet sålda lådor som ger högst summa pengar, samt storleken på denna summa.

Jag löste uppgifterna på exemplet du angav på samma sida som du postade uppgiften. Applicera vad jag skrev på den riktiga uppgiften så borde du klara av den.
Citera
2013-05-07, 08:11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Du har både uttryck och funktion. Uttrycket är (8-5)(5-x)x. Funktionen är V definierad genom V(x) = (8-5)(5-x)x.

Det är mest korrekt att säga att man definierar funktionen, men det är inget stort fel att säga att man deriverar uttrycket. Ett uttryck kan ju ofta identifieras med en funktion så som jag gjorde ovan.
Detta har jag också undrat. Men gäller det inte ALLTID? I alla fall såvida vi talar om elementära funktioner. Att alla elementära uttryck och alla elementära funktioner egentligen är samma sak?

Mvh
Citera
2013-05-07, 09:50
Medlem
Korrektion: Det skulle stå "deriverar funktionen", inte "definierar funktionen".

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Detta har jag också undrat. Men gäller det inte ALLTID? I alla fall såvida vi talar om elementära funktioner. Att alla elementära uttryck och alla elementära funktioner egentligen är samma sak?
Det finns en konceptuell skillnad mellan uttryck och funktioner. Ett uttryck är ett grammatiskt objekt; en funktion är ett rent matematiskt objekt. Ett uttryck har ingen egentlig definitionsmängd; en funktion måste ha det. Derivatan av en funktion (åtminstone "normala" funktioner) definieras som ett gränsvärde; för uttryck är gränsvärde egentligen inte definierat men skulle kunna definieras formellt utifrån hur det fungerar för funktioner/tal.
Citera
2013-05-07, 09:56
Medlem
Munkees avatar
Hej
Som ni ser på denna bild http://imgur.com/8cIVd2B har jag använt WolframAlpha för att lösa en andragradsekvation. Det enda jag inte förstår är varför dem multiplicerar 20 med 4 när det står under sqrt-tecknet? Skulle behöva veta varför dem gör just det, då jag inte förstår.
Mvh Munkee
Citera
2013-05-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Munkee
Hej
Som ni ser på denna bild http://imgur.com/8cIVd2B har jag använt WolframAlpha för att lösa en andragradsekvation. Det enda jag inte förstår är varför dem multiplicerar 20 med 4 när det står under sqrt-tecknet? Skulle behöva veta varför dem gör just det, då jag inte förstår.
Mvh Munkee
Lösningen till x^2 + px + q = 0 är x = -(p/2) +- sqrt((p/2)^2 - q).
Om vi ur sqrt(...) bryter ut en faktor 1/2 får vi x = -(p/2) +- (1/2) sqrt(p^2 - 4q).
Det är alltså detta som sker.

Utbrytningen i mindre steg:
sqrt((p/2)^2 - q) = sqrt(p^2/4 - q) = sqrt(p^2/4 - 4q/4) = sqrt((p^2 - 4q)/4)
= sqrt(p^2 - 4q)/sqrt(4) = sqrt(p^2 - 4q)/2 = (1/2) sqrt(p^2 - 4q)
Citera
2013-05-07, 10:13
Medlem
Munkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Lösningen till x^2 + px + q = 0 är x = -(p/2) +- sqrt((p/2)^2 - q).
Om vi ur sqrt(...) bryter ut en faktor 1/2 får vi x = -(p/2) +- (1/2) sqrt(p^2 - 4q).
Det är alltså detta som sker.

Utbrytningen i mindre steg:
sqrt((p/2)^2 - q) = sqrt(p^2/4 - q) = sqrt(p^2/4 - 4q/4) = sqrt((p^2 - 4q)/4)
= sqrt(p^2 - 4q)/sqrt(4) = sqrt(p^2 - 4q)/2 = (1/2) sqrt(p^2 - 4q)

Tack för det snabba svaret, det hjälpte!
Mvh Munkee
Citera
2013-05-07, 10:54
Medlem
freshrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blukkuh
Har fått hjärnstopp, hjälp tack ?
2(x+1)=5-2x
Vad är X ?
2(x+1) = 5-2x

2x + 2 = 5 - 2x

4x = 3

x = 3/4
Citera
2013-05-07, 11:26
Medlem
Whattafack.

Derivera x^3-3sqrt(x)

Jag gör:

3x^2-3x^0.5
3x^2-1.5x^-0.5
3x^2-1,5/sqrt(x)

Men facit säger 3x^2-3/2sqrt(x)
Citera
2013-05-07, 11:32
Medlem
Dammerts avatar
Hur beräknar man integralen av 1/(x^2+a^2)dx, a skilt från 0, m. substitutionen x=at?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in