Citat:
Jag förstår vad du menar nu. Uppgiften är att du skall bestämma f'(1). Då behöver du först bestämma f'(x) och det gör man man derivatans definition.
Ursprungligen postat av okok1
Ja. Vill veta hur man ställer upp.
Derivatans definition säger att:
f'(x) = lim h→0 (f(x+h)-f(x))/hJa va bra! Den funktionen du hade var ju f(x). Men derivatans definition verkar kräva att man även använder f(x+h) eller hur? Det kan vi ju se där uppe.
Vi tittar då på din funktion f:
f(x) = x²+6xMen derivatans definition innehåller ju f(x+h) också. Ja men då kollar vi vad f(x+h) är, genom att stoppa in x+h. Överallt där vi har ett x skriver vi (x+h) istället!
f(x+h) = (x+h)²+6(x+h)Där har vi den. Vi kan utveckla kvadraten genom att använda kvadreringsregeln, se nedan. Man kan även multiplicera in 6 i (x+h), det gör jag i steget efteråt.
f(x+h) = x²+2xh+h²+6(x+h)Nu tittar vi på derivatans definition igen, vad sa den då? Jo nämligen följande.
f(x+h) = x²+2xh+h²+6x+6h
Derivatans definition säger:
f'(x) = lim h→0 (f(x+h)-f(x))/hVi vet ju f(x+h) nu, så vi kan stoppa in det här bara.
f'(x) = lim h→0 (x²+2xh+h²+6x+6h-f(x))/hKvar har vi också -f(x), den kan vi också stoppa in. Notera att vi har med ett minustecken så glöm inte den!!! Vi vet ju att f(x) = x²+6x, så den stoppar vi helt enkelt in.
f'(x) = lim h→0 (x²+2xh+h²+6x+6h-(x²+6x))/hNu är det en massa förenklingar som kan göras och vi kan därmed se massa spännande saker.
Men varför måste vi egentligen förenkla då? Kan vi inte bara låta h gå mot noll direkt så är allting klart? Nej det är ju just det vi inte kan, för att då dividerar vi med 0 och det får man absolut inte göra för vi matematiker har +6inte definierat vad det betyder att dividera med 0. Men det är just detta problem vi skall lösa, vi skall förenkla en massa så att tillslut kan vi stryka h både i täljare och i nämnare och vipps får vi inte problemet med division med 0 längre.
Vi förenklar:
f'(x) = lim h→0 (x²+2xh+h²+6x+6h-(x²+6x))/hVad händer nu om vi låter h gå mot 0? Vad går uttrycket mot då? Jo om h går mot noll ser vi enkelt att 2x+h+6 går mot 2x+6, och därmed har vi vår derivata!
f'(x) = lim h→0 (x²+2xh+h²+6x+6h-x²-6x)/h
f'(x) = lim h→0 (x²+2xh+h²+6h-x²)/h
f'(x) = lim h→0 (2xh+h²+6h)/h
f'(x) = lim h→0 h(2x+h+6)/h
f'(x) = lim h→0 (2x+h+6)
f'(x) = lim h→0 2x+h+6
f'(x) = lim h→0 2x+h+6 = 2x+6
Alltså vet vi att:
f'(x) = 2x+6Men uppgiften ville ju inte veta f'(x), utan f'(1) eller hur? Ja så då stoppar vi bara in 1 och ser vad vi får ut.
f'(1) = 2·1+6 = 2+6 = 8Svar: f'(1) = 8
Det verkar ju inte speciellt vetenskapligt. Jag kan däremot berätta för dig vad alla dessa reformer kommer ifrån eftersom jag vet att du inte vet någonting om det alls.
Använd parenteser! Det ligger