2013-01-28, 19:33
Medlem
Har ett tal som spökar..
Bestäm samtliga värden på v, då v är större/lika med 0 samt mindre/lika med pi-

cos(2v) - sin(2v) = 0

Har försökt med trigonometriska ettan samt formler för dubbla vinkeln att lösa problemet utan framgång, det skiter sig.. Finns det ngn formel för detta samband måntro eller hur löser man det?

det är ju enkelt att förstå att värdena på cos(2v) och sin(2v) ska vara lika stora vilket de är vid t.ex. pi/4. och att då vinkeln v är pi/4 / 2 = pi/8. Men hur löser man det på ett "snyggt" sätt.
Citera
2013-01-28, 19:39
Medlem
Skulle behöva hjälp med att förstå satsen:

Låt f vara en funktion som är monoton i [a, b]. Då är f integrerbar över [a, b].

Jag följer beviset från detta kompendium, http://kurser.math.su.se/file.php/833/KomplAnIIIHT11.pdf sidan 5, sats 7.

Poängen blir väl att skillnaden mellan integralerna för varje litet delintervall för en monoton funktion kan göras oändligt litet, men varför säger det att f då är integrerbar där? Kan jag tänka på det som att funktionen då är kontinuerlig i hela intervallet och därför integrerbar? Eller vad får jag ut av det?

Tack på förhand!
Citera
2013-01-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micmac
Har ett tal som spökar..

cos(2v) - sin(2v) = 0

Har försökt med trigonometriska ettan samt formler för dubbla vinkeln att lösa problemet utan framgång, det skiter sig.. Finns det ngn formel för detta samband måntro eller hur löser man det?

det är ju enkelt att förstå att värdena på cos(2v) och sin(2v) ska vara lika stora vilket de är vid t.ex. pi/4. och att då vinkeln v är pi/4 / 2 = pi/8. Men hur löser man det på ett "snyggt" sätt.
Substituera 2v=t så skrivs ekvationen enligt:
cos(t) = sin(t)
Kvadrera bägge leden så fås:
cos^2(t) = sin^2(t)
Använd trig. ettan så erhålls:
1-sin^(2)(t) = sin^2(t) <=> 1 = 2sin^2(t) <=> sin(t) = sqrt(1/2)
Varav vi får:
t1 = arcsin(sqrt(0.5))+2pi*n = pi/4 + 2pi*n
t2 = arcsin(sqrt(0.5))-pi + 2npi = -3pi/4 + 2pi*n
Men 2v = t <=> v = 0.5t alltså:
v1 = (pi/4 + 2pi*n)/2 = pi/8 + pi*n, som ger lösningen v = pi/8 för n = 0
v2 = (-3pi/4 + 2pi*n)/2 = -3pi/8 + pi*n, som ger lösningen v = 5pi/8 för n=1
Citera
2013-01-28, 20:00
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micmac
Har ett tal som spökar..

cos(2v) - sin(2v) = 0

cos(2v) - sin(2v) = 0 <=> cos(2v) = sin(2v)
Dividera båda leden med cos(2v)
1 = tan(2v)

Utnyttja nu att tan(pi/4) = 1

2v = pi/4+pi*n
v = pi/8+pi/2*n

Nu är det lätt att leta fram rätt värden på v för olika värden på n.
Citera
2013-01-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wd50
Skulle behöva hjälp med att förstå satsen:

Låt f vara en funktion som är monoton i [a, b]. Då är f integrerbar över [a, b].

Jag följer beviset från detta kompendium, http://kurser.math.su.se/file.php/833/KomplAnIIIHT11.pdf sidan 5, sats 7.

Poängen blir väl att skillnaden mellan integralerna för varje litet delintervall för en monoton funktion kan göras oändligt litet, men varför säger det att f då är integrerbar där? Kan jag tänka på det som att funktionen då är kontinuerlig i hela intervallet och därför integrerbar? Eller vad får jag ut av det?

Tack på förhand!
För att nå kompendiet måste man väl vara inloggad? Jag hamnar bara på en lista över kurskategorier.
Senast redigerad av manne1973 2013-01-28 kl. 20:06.
Citera
2013-01-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
För att nå kompendiet måste man väl vara inloggad? Jag hamnar bara på en lista över kurskategorier.
Klicka på länken en gång till.
Citera
2013-01-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arvid.norstrom
Klicka på länken en gång till.
Okej. Det funkade.

Citat:
Poängen blir väl att skillnaden mellan integralerna för varje litet delintervall för en monoton funktion kan göras oändligt litet
Inte bara på varje delintervall, utan på hela intervallet [a, b].

Citat:
men varför säger det att f då är integrerbar där?
Man har speciella undersummor I(Phi) och översummor I(Psi). Eftersom dessa kan fås godtyckligt nära varandra genom tillräckligt fin indelning av intervallet [a, b], existerar både underintegralen och överintegralen, och dessa är lika. Därmed är f integrerbar.

Citat:
Kan jag tänka på det som att funktionen då är kontinuerlig i hela intervallet och därför integrerbar?
Nej, det är inte säkert att f är kontinuerlig.
Citera
2013-01-28, 20:54
Medlem
mrrandom14s avatar
Hjälp med Eulers framåtdifferensmetod

Ställ upp eulers framåtdifferensmetod för diffekv.

y'(t)-y(t)-t=0

y(0)=0

och gör två steg med steglängd 0.1.

Min tanke var :

sätta y'(t)=y(t)+t

yk+1 = yk +hf(tk,yk) = yk+h(ytk+tk)

Men hur fortsätter jag sen?
Nu är problemet att jag varken vet om uppställningen är rätt eller hur man fortsätter från detta.
Citera
2013-01-28, 21:25
Medlem
Tack arvid.norstrom och c^2 för hjälpen med talet! :-)
Citera
2013-01-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arvid.norstrom
Visa att arccos(2x^2-1)=2arcos(x) för 0≤x≤1.

Behöver tips för hur man löser den här uppgiften.

enklast är att sätta x=cos(y) och sen visa att 2x^2-1=cos(2y) som delsteg.

ett jobbigare sätt är att använda att g(x)=f(x) på 0≤x≤1 om g(1)=f(1) och g'(x)=f'(x) på 0≤x≤1
Citera
2013-01-28, 21:33
Medlem
adequates avatar
Jag kan ha gjort något fel, men jag har lyckats hamna på denna täthetsfunktion: [; f(T) = \mu n_0 e^{-\mu T} (1 - e^{-\mu T})^{n_0 - 1} ;] och vad jag undrar är vad den har för väntevärde.
Citera
2013-01-28, 21:40
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag kan ha gjort något fel, men jag har lyckats hamna på denna täthetsfunktion: [; f(T) = \mu n_0 e^{-\mu T} (1 - e^{-\mu T})^{n_0 - 1} ;] och vad jag undrar är vad den har för väntevärde.

Är f(T) definerad för T >= 0 eller för alla T? Jag tänker bara på att eftersom T brukar vara absolut temperatur...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in