2012-12-09, 17:42
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Bestäm alla lösningar till differentialekvationen y'' + y = 2cosx + 3sinx. Hur gör man när det är både sin och cos i högerled?
Då kommer lösningarna också vara en linjärkombination av cos och sin, så ansätt y_p = Acos(x) + Bsin(x).
Citera
2012-12-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Funktionen f definierad av f(x) =

x
∫ sint/t dt, x>0 , antar sitt största värde i punkten pi. Förklara varför.
0

Om man ritar grafen inser man ju att detta är sant. f`(x) = sinx/x, pi är ett nollställe, och sinx/x är positivt i intervallet (0,pi]. Från och med pi kommer "negativa stycken" att komma med. Eftersom sinx/x är avtagande på intervallet (0, ∞] kommer senare positiva stycken inte uppväga det första negativa stycket, och därför antar f(x) sitt största värde i punkten pi.
Låter detta någotsånär vettigt? Hur skulle ett matematiskt stringent bevis kunna tänkas se ut?

Bump på denna, kom du på någon snygg lösning? Den är ju inte svårförstådd men kommer inte heller på något smidigt sätt att uttrycka det.
Citera
2012-12-09, 18:03
Avslutad
Behöver hjälp med några Matte D uppgifter inför morgondagens "förtenta"

1. Bestäm största & minsta värdet till f(x) = √(x^2-6x+18), i intervallet -1 =< x =< 7

2. Om y = √(6x^2+2) visa att y(((d^2)*y) / dx^2) + (dy/dx)^2 = 6

3. Lös ekvationerna a/ cos2x = cos x. b/ cos2x = 2*sin x

Svaren: 1. Minsta värde=3, Största värde=5
3. a/ x = 0 + n*2pi och x = +- 2pi/3 + n*2pi
b/ x = 0.375 + n*2pi och x = 2.767 + n*2pi

Mitt försök på 1. f'(x) = (1 / 2√x^2-6x+18) * (2x-6), detta ger slutliga derivatan
f'(x) = (2x-6) / (2√x^2-6x+18)
f'(x) = 0 då 2x-6 = 0, ger x = 3 som minsta värde men hur fan kommer jag fram till största? :O

//grymt tacksam för hjälp!
Citera
2012-12-09, 18:14
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DCEriksson
Behöver hjälp med några Matte D uppgifter inför morgondagens "förtenta"

1. Bestäm största & minsta värdet till f(x) = √(x^2-6x+18), i intervallet -1 =< x =< 7

2. Om y = √(6x^2+2) visa att y(((d^2)*y) / dx^2) + (dy/dx)^2 = 6

3. Lös ekvationerna a/ cos2x = cos x. b/ cos2x = 2*sin x

Svaren: 1. Minsta värde=3, Största värde=5
3. a/ x = 0 + n*2pi och x = +- 2pi/3 + n*2pi
b/ x = 0.375 + n*2pi och x = 2.767 + n*2pi

Mitt försök på 1. f'(x) = (1 / 2√x^2-6x+18) * (2x-6), detta ger slutliga derivatan
f'(x) = (2x-6) / (2√x^2-6x+18)
f'(x) = 0 då 2x-6 = 0, ger x = 3 som minsta värde men hur fan kommer jag fram till största? :O

//grymt tacksam för hjälp!
Funktionen kan ju anta extremvärden även i intervalländpunkterna
Citera
2012-12-09, 18:15
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OB-
Bump på denna, kom du på någon snygg lösning? Den är ju inte svårförstådd men kommer inte heller på något smidigt sätt att uttrycka det.
Nej, tyvärr. Jag håller på och laborerar lite med diff.kalkylens medelvärdessats men tror inte det leder till nånting vettigt.
Citera
2012-12-09, 18:22
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Då kommer lösningarna också vara en linjärkombination av cos och sin, så ansätt y_p = Acos(x) + Bsin(x).

Fast då kommer y_p att vara en del i den homogena lösningen. Testa ansätta A*x*cos(x)+B*x*sin(x) istället.
Citera
2012-12-09, 18:26
Medlem
kvertys avatar
Hjälp mig med denna fysikuppgift:

En löpare kan springa 100 m på 10 s. Vilken ungefärlig effekt i hk utvecklar denna löpare maximalt? Han vägen 70 kg och anses accelerera likformigt under 5 s och springer därefter de sista 5 s med konstant hastighet, försumma luftmotstånd.

Svar: 3.38 hk eller 2485.985775 W
Citera
2012-12-09, 18:41
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Funktionen f definierad av f(x) =

x
∫ sint/t dt, x>0 , antar sitt största värde i punkten pi. Förklara varför.
0

Om man ritar grafen inser man ju att detta är sant. f`(x) = sinx/x, pi är ett nollställe, och sinx/x är positivt i intervallet (0,pi]. Från och med pi kommer "negativa stycken" att komma med. Eftersom sinx/x är avtagande på intervallet (0, ∞] kommer senare positiva stycken inte uppväga det första negativa stycket, och därför antar f(x) sitt största värde i punkten pi.
Låter detta någotsånär vettigt? Hur skulle ett matematiskt stringent bevis kunna tänkas se ut?

Man bör väl kunna resonera som så att eftersom

∫_{2pi·n + pi, 2pi(n + 1)} -sin(t)/t dt > ∫_{2pi·(n + 1), 2pi(n + 1) + pi} sin(t)/t.

detta eftersom VL har en större integrand än HL och intervallen är lika långa.
Så alltså är

∫_{2pi·n + pi, 2pi(n + 1) + pi} sin(t)/t dt < 0.

Sen är det väl egentligen bara att argumentera för att det är vid 2pi·n + pi du har de olika maximumen, och olikheten ovan ger ju att maximumen avtar i storlek så då är saken klar.

Kanske ger lite inspiration till ett argument iaf.
Citera
2012-12-09, 18:48
Avslutad
Citat:
Funktionen kan ju anta extremvärden även i intervalländpunkterna

Joo, jag vet att dom kan det men det frågas inte efter alla extrempunkter utan största/minsta värde vilket enligt facit ligger på x = 3 (minst) och x = 5 (störst)
Men jag vet fan inte hur man kommer fram till att det är x = 5 som ger det största värdet av funktionen
Citera
2012-12-09, 18:54
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DCEriksson
Joo, jag vet att dom kan det men det frågas inte efter alla extrempunkter utan största/minsta värde vilket enligt facit ligger på x = 3 (minst) och x = 5 (störst)
Men jag vet fan inte hur man kommer fram till att det är x = 5 som ger det största värdet av funktionen
Nu är det väl snarare så att y=5 är funktionens största värde och detta värde antas för x=-1 samt 7, alltså i intervalländpunkterna. Du använder x och y lite slarvigt.
Senast redigerad av Sven-Dufva1 2012-12-09 kl. 19:01.
Citera
2012-12-09, 19:00
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Man bör väl kunna resonera som så att eftersom

∫_{2pi·n + pi, 2pi(n + 1)} -sin(t)/t dt > ∫_{2pi·(n + 1), 2pi(n + 1) + pi} sin(t)/t.

detta eftersom VL har en större integrand än HL och intervallen är lika långa.
Så alltså är

∫_{2pi·n + pi, 2pi(n + 1) + pi} sin(t)/t dt < 0.

Sen är det väl egentligen bara att argumentera för att det är vid 2pi·n + pi du har de olika maximumen, och olikheten ovan ger ju att maximumen avtar i storlek så då är saken klar.

Kanske ger lite inspiration till ett argument iaf.
Låter ju vettigt. Tack!
Citera
2012-12-09, 19:06
Avslutad
Citat:
Nu är det väl snarare så att y=5 är funktionens största värde och detta värde antas för x=-1 samt 7, alltså i intervalländpunkterna. Du använder x och y lite slarvigt.

Ojfan, sorry. Det är jag som har fått totalt hjärnsläpp xD
Tack för att du sa detta annars hade jag fan suttit med den uppgiften hela kvällen :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in