Citat:
Ursprungligen postat av Jordnot
Tack så mycket återigen.
Förstår nu allt förutom följande del:
"Därefter drog vi höjden/mittpunktsnormalen till trianglarna i hörnen, som delade BD till två lika längder, 3"
BD har ju längden 6, så långt är jag med. Men sedan hur du kan dela upp den i två olika stora delar och veta att den ena är 3 förstår jag faktiskt inte riktigt.
Jag gjorde en fuling och antog att dessa trianglar också var likbenta (baserat på mina egna erfarenheter med denna typ av uppgifter).

Men om det inte framgick i problembeskrivningen så förstår jag om du inte är tillfredsställd med min lösning. Det finns dock en annan något mer algebraisk lösning men då måste jag fortfarande göra en mindre fuling och anta att att transversalen är parallell med BC (vilket jag iofs antog tidigare också).
Nåja, den andra lösningen bygger på likformighet. Här är en ny bild:
http://tinypic.com/r/2zgd72a/6
Om DE är parallelltransversalen till triangeln ABC så är ABC likformig med ADE. Detta betyder att förhållandet mellan alla motsvarande avstånd är detsamma. Då kan vi ju räkna ut DE:
Låt DE = y. Då gäller: x/(8-x) = y/12. => y = 12x/(8-x). Genom substitution finner vi alltså att den sökta arean är: ((12x/(8-x))*(8-x))/2 = 12x/2 = 6x.
Inser att denna lösning är bättre, då den inte bygger på samma konstiga antaganden. Du får förlåta mig, hoppas allt stämmer den här gången.

Och hoppas du fick ut något i alla fall av att sätta fingret på vad som var dåligt med den förra lösningen!