2012-10-22, 15:17
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Hmm, har lite svårt att förstå hur ett element kan bestå av flera element.

Men om vi säger så här: N är en del av Z som är del del av Q. Vidare är N en del av Q - Kan vi inte då skriva Q som {{N},{Q\N}}? Eller får det en annan betydelse än {N,Q\N}?
Ja det får en annan betydelse, på samma sätt som att 1 != {1} != {{1}}. Tänk {klamrarna} som en påse, {{1}} har två påsar kring 1:an.

Man kan skriva Q som (N \cup Q\N) (cup är union)

EDIT: Min pås-analogi var först!

Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Edit:
Great minds think alike.
Senast redigerad av dMoberg 2012-10-22 kl. 15:25.
Citera
2012-10-22, 15:19
Medlem
adequates avatar
Citat:
Hmm, har lite svårt att förstå hur ett element kan bestå av flera element.
Tänk dig en mängd som en påse som innehåller saker. I en påse A kan du också lägga en annan påse B, som i sin tur kan innehålla saker. Då är påse B ett "element" i påse A, samtidigt som påse B innehåller andra element.

Citat:
Men om vi säger så här: N är en del av Z som är del del av Q. Vidare är N en del av Q - Kan vi inte då skriva Q som {{N},{Q\N}}? Eller får det en annan betydelse än {N,Q\N}?
Det kan vi sannerligen inte. {{N}, {Q\N}} är en mängd med blott två element, nämligen elementen {N} och {Q\N}. Dessutom kan vi inte heller säga Q = {N, Q\N}, ty det är också en mängd med bara två element, nämligen elementen N och Q\N (som visserligen är mängder, men i den metamängden är de element).

Däremot kan vi säga att Q = N U Q\N.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Tänk {klamrarna} som en påse
Great minds think alike.
Citera
2012-10-22, 15:33
Medlem
dMobergs avatar
Visa att A = Q \cap [0,1] ej är kompakt genom att hitta en följd som saknar delföljder som konvergerar i mängden.

Så jag vill hitta en följd i A som konvergerar mot nåt irrationellt tänker jag mig. Hur skapar jag en sådan följd?
Citera
2012-10-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Oj, nej jag som klantade till det. Det är is, så du måste räkna hur mycket energi fasövergången tar för att sedan addera det till mc_v(T1-T0). Och tänk på att c_v ofta anges i kJ/kg.

Kan du förklara lite mer så man förstår tack <3
Citera
2012-10-22, 15:38
Medlem
adequates avatar
Citat:
Visa att A = Q \cap [0,1] ej är kompakt genom att hitta en följd som saknar delföljder som konvergerar i mängden.

Så jag vill hitta en följd i A som konvergerar mot nåt irrationellt tänker jag mig. Hur skapar jag en sådan följd?
Kvoten av på varandra följande Fibonaccital, f_n/f_(n+1) där f_(n+1) > f_n, funkar väl? Om jag inte missminner mig så konvergerar den mot (sqrt(5)-1)/2.

Edit: Nedanstående förslag är kanske bättre.
Citera
2012-10-22, 15:39
Medlem
Otroligs avatar
Citat:

Exempelvis (1 + 1/n)^n → e då n → ∞. Kan du justera denna följd så att den passar ditt exempel (notera att även varje delföljd → e)?
Citera
2012-10-22, 15:51
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Exempelvis (1 + 1/n)^n → e då n → ∞. Kan du justera denna följd så att den passar ditt exempel (notera att även varje delföljd → e)?
Japp det kan jag, min hjärna var låst på sqrt(2) men hittade inget snyggt som konvergerade mot det tyckte jag, tack.

Fibonaccin var snygg också men skulle behöva hugga bort en del i början då.
Citera
2012-10-22, 15:56
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeedrik
Kan du förklara lite mer så man förstår tack <3

Du måste först räkna på hur mycket energi som går åt för att fasövergången från is till vatten för hela massan, och sedan den uträkning du skrev nyss, fast det var dock 0.035 kg istället för 0.025 som jag tror du skrev.
Citera
2012-10-22, 16:08
Medlem
dMobergs avatar
F1 > F2 > F3 > F4 > är slutna icke-tomma mängder. Visa att snittet av alla är icke-tomt.

Känns självklart då alla F_n är icke-tomma. Så snittet av alla = F_n då n->oo, som är icke-tom. Behövs ens egenskapen slutenhet för att det ska gälla liksom? *Fundersam*
Citera
2012-10-22, 16:24
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
F1 > F2 > F3 > F4 > är slutna icke-tomma mängder. Visa att snittet av alla är icke-tomt.

Känns självklart då alla F_n är icke-tomma. Så snittet av alla = F_n då n->oo, som är icke-tom. Behövs ens egenskapen slutenhet för att det ska gälla liksom? *Fundersam*
Nja, definiera F_n = {n, n + 1, ... }. Vad händer då med snittet då n → ∞?
Citera
2012-10-22, 16:42
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nja, definiera F_n = {n, n + 1, ... }. Vad händer då med snittet då n → ∞?
Hmm... Jag vet faktiskt inte
Man kommer ta bort alla heltal förr eller senare. Men samtidigt så ska alla F_n vara icke-tomma. Konstigt!

Är det så att snittet inte är lika med F_n då n->oo för att F_n på något sätt inte konvergerar?
Citera
2012-10-22, 16:51
Avslutad
Ni lär ju kunna detta, lär mig att lösa detta med en TI-84 Plus
http://tinypic.com/r/29wa07l/6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in