Arcus-hjälp
Jag har lyckats klara a-uppgiften men även om b-uppgiften är snarlik så förstår jag inte riktigt hur man får ut den... något snille som kan hjälpa mig?
Bestäm alla reella lösningar x till:
Uppgift a,
arcsin(x) = arctan(2x) <=>
tan(v) = 2x och sin(v) = x
Genom att gå till väga på samma sätt som uppgift a får jag svaret 0, vilket jag även förstår är fel samt att facit säger att svaret ska bli: ((5^(1/2) - 1)^(1/2) / 2
Senast redigerad av FeedHurley 2012-10-14 kl. 00:37.
Hjärnan låser sig, kan någon förklara varför -(x-9)(x+25)/x^2 inte är samma sak som (x+9)(x-25)/x^2?
Detta är f''(x) av en funktion och jag ska beräkna inflektionspunkterna. Det är -25 och 9, men multiplicerar man in -1 som ju står framför får man -9 och 25. Klockan är över 1, visst, men jag borde förstå ändå..
Hjärnan låser sig, kan någon förklara varför -(x-9)(x+25)/x^2 inte är samma sak som (x+9)(x-25)/x^2?
Detta är f''(x) av en funktion och jag ska beräkna inflektionspunkterna. Det är -25 och 9, men multiplicerar man in -1 som ju står framför får man -9 och 25. Klockan är över 1, visst, men jag borde förstå ändå..
Orkar inte räkna ut exakt:
x^2 termen är alltid negativ i första fallet, i det andra fallet är den alltid positiv, sen blir det säkert fler tecken skillnader.
Visst, konstanterna byter tecken, men det gör ju även x:
-(x-9)(x+25)/x^2 = (-x+9)(x+25)/x^2
Tydligaste sättet att se att -(x-9)(x+25)/x^2 inte är samma sak som (x+9)(x-25)/x^2 är att sätta in x = 9 eller x = -25. Första uttrycket blir då 0, men det senare blir inte 0.