2012-10-06, 12:47
Medlem
Boolsk algebra
/a*b*/c+/a*d+b*/c+/d

Skall förenkla till /a*d+b*/c+/c

Kommer inte fram till svaret, någon som kan vissa?
Citera
2012-10-06, 13:56
Medlem
vogls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfgeneral
Jag demonstrerade hur du integrerar sin(x)^3 endast, du får göra på motsvarande sätt med cos(x)^3 ! Integrera summanderna var för sig.
(cosx)^3 => cosx(1-(sinx)^2) ?

Kan du visa steg för steg, för jag fattar inte hur du får fram det
Citera
2012-10-06, 13:59
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vogl
(cosx)^3 => cosx(1-(sinx)^2) ?
Jepp, och i den sätter du t = sin(x) och får dt = cos(x)dx.
Citera
2012-10-06, 14:14
Medlem
f(x) = 2x + 8/x

Jag ska räkna ut extrempunkterna, det är ju bara sätta derivatan = 0, men jag ritade upp den på graf ritaren snabbt innan jag började och det är två kurvor där X går mot 0. Jag är inte helt säker men gör man inte något speciellt då? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2012-10-06, 14:18
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evander
f(x) = 2x + 8/x

Jag ska räkna ut extrempunkterna, det är ju bara sätta derivatan = 0, men jag ritade upp den på graf ritaren snabbt innan jag började och det är två kurvor där X går mot 0. Jag är inte helt säker men gör man inte något speciellt då? Eller är jag helt ute och cyklar?
Två kurvor där x går mot noll? Vad menar du?
Citera
2012-10-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Två kurvor där x går mot noll? Vad menar du?

Rita upp den på en grafritare så får du se borde bli något sånt här http://imageshack.us/a/img267/7442/neger.png
Senast redigerad av Evander 2012-10-06 kl. 14:42.
Citera
2012-10-06, 14:43
Medlem
adequates avatar
Citat:
Rita upp den på en grafritare så får du se borde bli något sånt här http://imageshack.us/a/img855/7442/neger.png
Filen är borttagen. Men vad jag undrade är vad du exakt menar med uttrycket "två kurvor där x går mot noll", för det är ett uttryck jag aldrig har hört förut i det här sammanhanget. Menar du möjligen två punkter där derivatan är noll? Säg det isåfall.
Citera
2012-10-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Filen är borttagen. Men vad jag undrade är vad du exakt menar med uttrycket "två kurvor där x går mot noll", för det är ett uttryck jag aldrig har hört förut i det här sammanhanget. Menar du möjligen två punkter där derivatan är noll? Säg det isåfall.

Kolla länken igen, blev fel
Citera
2012-10-06, 14:47
Medlem
adequates avatar
Citat:
Kolla länken igen, blev fel
Jaha, två kurvor där x går mot noll, nu förstår jag vad du menar! Men ja, det är ju att förvänta sig när uttrycket innehåller en 1/x-term. Och det kan du liksom strunta i när du ska plocka fram extrempunkterna, för derivatan är ju inte noll när x = 0. Så det är bara att göra som vanligt, derivera och lösa ekvationen f'(x) = 0.
Citera
2012-10-06, 14:54
Medlem
Carelesss avatar
Låt x_1 = 1, y_2 = 2, x_(n+1) = sqrt(x_n*y_n), y = (x_n+y_n)/2. Visa att x_n,y_n konvergerar och har samma gränsvärde.

Kan någon hjälpa mig att för det första definiera talföljden? Jag förstår ärligt talat knappt vad det står.
Citera
2012-10-06, 15:00
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Låt x_1 = 1, y_1 = 2, x_(n+1) = sqrt(x_n*y_n), y_(n+1) = (x_n+y_n)/2. Visa att x_n,y_n konvergerar och har samma gränsvärde.

Kan någon hjälpa mig att för det första definiera talföljden? Jag förstår ärligt talat knappt vad det står.
FTFY. (För det fetade ska väl vara som jag skrev?)

Hursomhelst, x_(n+1) är det geometriska medelvärdet av x_n och y_n och y_(n+1) är det aritmetiska medelvärdet av desamma.
Citera
2012-10-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejton
Har en fråga (med 3 delfrågor) som jag behöver hjälp med. Ämnet är Matematisk Statistik.

1) I systemet nedan har alla komponenter exponentialfördelade livslängder med de konstanta felintensiteter som står i figuren (fel/månad). Systemet går sönder när antingen en av de n komponenterna till vänster eller bägge komponenterna i parallellkopplingen går sönder.

http://fuskbugg.se/file/NEwTbW/statistik.jpg

a) Beräkna funktionssannolikheten för systemet ovan (vid jämvikt). Beräkna MTTF. Alla uträkningar skall redovisas. Anta att systemet inte repareras.

b) Om en av komponenterna i parallellkopplingen eller en av komponenterna i seriekopplingen går sönder repareras den genast med reparationsintensiteten 2c, där c är siffran 6. Om bägge komponenterna i parallell-kopplingen är sönder repareras de med intensiteten c. Rita tillståndsdiagram och beräkna MTTF.

c) Beräkna funktionssannolikheten för systemet när tiden går mot oändligheten om systemet repareras som i b).

Figuren i fråga antar jag att man får hitta på egna värden, för jag hittar då ingen figur i mina papper.

Tackar för svar!

Bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in