Här kommer några uppgifter som jag har fastnat på och några som jag är osäker på (gäller matematik A så det torde vara enkelt för er)

Men hoppas att någon har tid att förklara/svara ändå och lära en nybörjare något!
1. En jacka kostade 499:- år 2008. Vad kostade samma jacka år? a)1980 b) 1990
År 1980 (100 index, basår). 1990 är index 151, 2000 är index 147 och 2008 är index 133.
Här tror jag att det först blir 499*0.33, men är osäker hur man gör.
2. Priset på ett par skor höjs först med 6% och sänks därefter med 8%. Vad är då är den totala prisförändringen i procent? Beräkna med förändringsfaktorn.
Denna borde jag kunna, men kommer ej ihåg vad det innebär. Jag tänker först 1.06 sen 0.92, men det låter för lätt. Alltså är svaret 6% + 8% = 14%.. vilket inte känns rätt då det skulle vara för lätt.
3. I Europa finns ungefär 37 miljoner katter. Det är 22% av alla husdjur i Europa. Hur många husdjur finns det i Europa? Här tänker jag 37^6, men sen vet jag inte hur jag ska göra
4. a) Hur många parts per million är 2g av 400kg b) hur många promille är 0,046
Den första har jag inte räknat ut, och vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga mer än att jag kanske bör omvandla. Den andra är blir väl 6? Eller är det 4,6?
Och sen har jag två uppgifter till som jag inte riktigt vet hur jag skall skriva eftersom det är tabeller, så om någon känner för att hjälpa till PM mig gärna så skickar kan jag kanske fixa fram en bild på uppgifterna.
Tack på förhand!