Citat:
Ursprungligen postat av bejon
Jag förstår inte hur jag ska lösa följande tre tal. Tacksam för hjälp med hur jag ska räkna.
1. Vilket eller vilka av följande uttryck är lika med roten ur 3/2?
sin(13pi/3)
sin(11pi/6)
cos(−9pi/4)
cos(5pi/6)
2. För vilken eller vilka av nedanstående vinklar v är uttrycket sin v − cos v lika med noll?
−19pi/4
17pi/4
3pi/4
19pi/4
3. Förenkla (cos 9pi / 4 - sin 9pi / 4 )^2) - (cos(- 5pi / 3) - sin (- 5pi / 3 ))^2 så långt som möjligt. Svaret kan skrivas i formen: "sqrt a / b + c" där a, b och c är heltal. Ange a, b och c.
1. Vilket eller vilka av följande uttryck är lika med roten ur 3/2?
sin(13pi/3)
sin(11pi/6)
cos(−9pi/4)
cos(5pi/6)
2. För vilken eller vilka av nedanstående vinklar v är uttrycket sin v − cos v lika med noll?
−19pi/4
17pi/4
3pi/4
19pi/4
3. Förenkla (cos 9pi / 4 - sin 9pi / 4 )^2) - (cos(- 5pi / 3) - sin (- 5pi / 3 ))^2 så långt som möjligt. Svaret kan skrivas i formen: "sqrt a / b + c" där a, b och c är heltal. Ange a, b och c.
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
1. Du skriver om vinklarna till den minsta vinkeln, för första talet gäller då 13pi/3 - 2pi*n där n är ett heltal för att få den minsta vinkeln.
13pi/3 är till exempel samma vinkel som pi/3 om du tar bort 2*2pi, alltså två varv.
Du tar sedan redan på vad cos respektive sin för dessa vinklar är och kollar om de blir sqrt3/2
2. Gör samma sak som 1.
3. Samma sak som 1.
Tips: rita upp enhetscirkeln eller ta fram miniräknaren om du vill ha reda på cos eller sin värdena.
13pi/3 är till exempel samma vinkel som pi/3 om du tar bort 2*2pi, alltså två varv.
Du tar sedan redan på vad cos respektive sin för dessa vinklar är och kollar om de blir sqrt3/2
2. Gör samma sak som 1.
3. Samma sak som 1.
Tips: rita upp enhetscirkeln eller ta fram miniräknaren om du vill ha reda på cos eller sin värdena.
Jag förstår fortfarande inte riktigt. Hur ska jag tänka när jag ska göra om till minsta vinklar.
1. Om jag tar bort 2 varv, alltså 2*2pi, från 13 pi, är det inte typ 9 pi kvar då?
9pi/3 borde ju bli 3pi, eller?
Jag behöver nog mer vägledning. Gärna steg för steg.