Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lol4reN
Haha, jag vet, men jag gillar y bäst så jag skrev om det i min uträkning men glömde att ändra tillbaka.

Sedan undrar jag vad man tjänar på steget D = -C. Det känns lite som att "fuska" sig till en korrekt lösning.
D = -C är bara att man byter namn på konstanten. Vi har en obestämd konstant, då spelar det ingen roll vad vi kallar den. Man kommer ändå att komma fram till rätt funktion i slutet med hjälp av begynnelsevillkor. Det är inte fusk, det är att göra det lätt för sig. Man ska göra det lätt för sig, så länge man gör rätt.
Citera
2012-05-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicTopix
Denna formel som jag använt så mycket och alltid trott kallas kvadratkomplettering kallas då tydligen inofficiellt för pq-formeln. Vad är dess officiella namn då om det inte är kvadratkomplettering?

Den har nog inget "officiellt" namn. Den heter pq-formeln helt enkelt.

Kvadratkomplettering syftar på en annan metod.
Citera
2012-05-27, 18:09
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Sedan undrar jag vad man tjänar på steget D = -C. Det känns lite som att "fuska" sig till en korrekt lösning.

Ingenting egentligen förutom att jag tycker det ser finare ut med bara positiva termer än negativa. Och det är inget fusk, för varje konstant C finns en annan konstant D = -C.

(Själv gillar jag Bengt-Olof som variabelnamn, men det blir så långt och komplicerat:

dBengt-Olof/dt = -t*(Bengt-Olof)^2 blir så långt och osmidigt.)
Citera
2012-05-27, 21:29
Medlem
Visa att om
[;f_{n}(x) =\int_{0}^{x} t^n e^{-t} dt;]

så är

[;f_{n+1}(x) =(n+1)f_{n}(x) - x^{n+1} e^{-x};]

för alla heltal n≥0 och alla x

och

[;f_{n}(x) \to n!;] då x-> oändligheten.

Jag kommer verkligen inte på hur man ska göra. Vore jätteschysst med hjälp!
Citera
2012-05-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Visa att om
[;f_{n}(x) =\int_{0}^{x} t^n e^{-t} dt;]

så är

[;f_{n+1}(x) =(n+1)f_{n}(x) - x^{n+1} e^{-x};]

för alla heltal n≥0 och alla x

och

[;f_{n}(x) \to n!;] då x-> oändligheten.

Jag kommer verkligen inte på hur man ska göra. Vore jätteschysst med hjälp!

För det första steget är det bara att använda partiell integration.

Andra steget bevisas lämpligen med hjälp av induktion, samt första steget.
Citera
2012-05-27, 22:24
Medlem
lol4reNs avatar
Ytterligare ett problem.

Beräkna följande integral (integral betecknas § och den går från 0 till oändligheten).

§ 1 / 1 + x^3 dx

Jag har gjort polynomdivision och partialbråksuppdelning och kommit fram till att A = 1/3, B = -1/3 och C = 2/3.

Efter det blir det konstigt...

Och, dbshw, det är ju ganska stor skillnad på att försvåra och förlänga en variabel, jämfört med att istället introducera en variabel som man från grundskolan har lärt sig att använda, som jag gjorde istället. Dessutom ser mina u ut som a när jag skriver dem, vilket inte gör saken bättre.
Citera
2012-05-27, 22:31
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ytterligare ett problem.

Beräkna följande integral (integral betecknas § och den går från 0 till oändligheten).

§ 1 / 1 + x^3 dx

Jag har gjort polynomdivision och partialbråksuppdelning och kommit fram till att A = 1/3, B = -1/3 och C = 2/3.

Efter det blir det konstigt...

Och, dbshw, det är ju ganska stor skillnad på att försvåra och förlänga en variabel, jämfört med att istället introducera en variabel som man från grundskolan har lärt sig att använda, som jag gjorde istället. Dessutom ser mina u ut som a när jag skriver dem, vilket inte gör saken bättre.

1) Varför betecknar du integraler med paragraftecken och inte integraltecken (∫)?
2) Du har skrivit ∫(1/1 + x³)dx från 0 till x, men jag antar att du menar ∫1/(1+x³)dx.
Citera
2012-05-27, 22:31
Medlem
Löjlig fråga kanske, men hur ser jag skillnad mellan på en separabla och in-homogena diff.ekv.?
Citera
2012-05-27, 22:34
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
Löjlig fråga kanske, men hur ser jag skillnad mellan på en separabla och in-homogena diff.ekv.?
De behöver inte vara ömsesidigt uteslutande. Till exempel är ju y'*(y^2+1) = x både inhomogen och separabel.
Citera
2012-05-27, 22:35
Medlem
lol4reNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
1) Varför betecknar du integraler med paragraftecken och inte integraltecken (∫)?
2) Du har skrivit ∫(1/1 + x³)dx från 0 till x, men jag antar att du menar ∫1/(1+x³)dx.

1. Visste helt enkelt inte att det fanns här, och jag orkar inte leta på nätet för att sedan sitta och klistra in.
2. Vad är skillnaden?

*EDIT*

Nu ser jag skillnaden, och jag menar ∫1/(1+x³)dx
Citera
2012-05-27, 22:43
Medlem
d01shs avatar
Citat:
1. Visste helt enkelt inte att det fanns här, och jag orkar inte leta på nätet för att sedan sitta och klistra in.
2. Vad är skillnaden?

*EDIT*

Ja, skillnaden är rätt stor när du ser det! Den som du skrev hade varit busenkel att integrera.

Om du behöver hitta ett tecken, starta programet "charmap", klicka i "Advanced view" och sök efter (i det här fallet) "integral".
Citera
2012-05-27, 22:44
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
2. Vad är skillnaden?

*EDIT*

För att vi ska kunna hjälpa måste vi veta hur din partialbråksuppdelning såg ut. Vad är A, B och C för någonting? Och jag menar inte dess värden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in