2012-04-07, 00:59
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
hur många reella och icke reella rötter har ekvationerna z^100=1000 och z^9=-4?

Då ska man enligt hinten från facit sätta Im z=0 som ger den reella roten. Varför sätter man inte Re z
=0 för att få de imaginära rötterna?

Om du kan hitta alla reella rötter, då kan du använda algebrans huvudsats som säger att den första ekvationen har 100 komplexa lösningar och den andra 4 st. Då kan du bestämma hur många icke-reella lösningar som finns.
Citera
2012-04-07, 08:24
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Om detta är den enda information som är given så tolkar jag det som att alla 15 kan spela de tre instrumenten och vi ska helt enkelt välja ut 3 av dem.

Vi tar en person från gruppen; detta val kan göras på 15 sätt.
Vi tar en annan person av de resterande 14; detta kan göras på 14 sätt.
Vi tar den tredje bandmedlemmen; vi kan göra detta på 13 sätt.

Dvs vi kan göra detta på 15*14*13 = 2730 sätt.

Som frågan är ställd verkar det onödigt att ta hänsyn till ordningen som vi väljer bandmedlemmarna på. DVS det spelar ingen roll om vi väljer Kalle först, sen Oskar och sist Niklas istället för Oskar först och Niklas sist. För ett visst val av tre personer kan de ha valts ut på 6 olika sätt, dvs person 1,2,3, eller 1,3,2 eller 3,1,2 osv.
Om vi tar antalet sätt (2730) dividerat med antalet generiska kombinationer (som ger samma bandmedlemmar) får vi 2730/6 = 455.

Tack! Ja det var rätt tolkat.
Citera
2012-04-07, 13:23
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Tack för svaret. Att alla basvektorers skalärer skall vara 0 vet jag. En sak jag noterat är att den ekvation jag fick ut för nollrummet

x_1 - x_3 = 0
x_2 - 2x_3 - x_4 = 0

Tittar man så är (1,0,-1,0) och (1,-2,0,1) båda två ortogonala mot u och v jag räknat ut innan. Noterade även samma sak i en annan liknande uppgift jag gjort, men vet ej teorin bakom exakt. Men gäller detta alltid?
(1,-2,0,1) är väl inte ortogonal mot u eller v? (0, 1, -2, 1) borde det vara, väl? Vad menar du gäller alltid? För alla ändligtdimensionella vektorrum med en skalärprodukt gäller det att ett underrum plus dess ortogonala komplement är hela vektorrummet.
Citera
2012-04-07, 14:47
Medlem
UPPGIFT:
Citat:
Vi har ett 100-våningshus och vill veta vilken den högsta våningen är som vi kan släppa ett ägg ifrån så att det håller när det träffar marken.

Om vi har endast ett ägg måste vi testa alla våningar i tur och ordning, först 1 sen 2 osv. I värsta fall krävs alltså 100 försök.

Om vi har två ägg kan processen effektiviseras då vi har råd att "offra" ett ägg. Hur många är det minsta antal försök (ett försök = släppa ett ägg från en våning och se om det håller) vi garanterat kan lösa uppgiften på? Man måste givetvis tänka "i värsta fall".

Jag har två frågor:
1. Jag hävdar att svaret är 14 försök. Korrekt?
2. Finns det något strukturerat sätt att lösa denna typ av uppgifter eller måste man bara tänka och testa sig fram?
Citera
2012-04-07, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Om du kan hitta alla reella rötter, då kan du använda algebrans huvudsats som säger att den första ekvationen har 100 komplexa lösningar och den andra 4 st. Då kan du bestämma hur många icke-reella lösningar som finns.

Tack men jag fick inte svar på min fråga dock:
Då ska man enligt hinten från facit sätta Im z=0 som ger den reella roten. Varför sätter man inte Re z
Citera
2012-04-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
Tack men jag fick inte svar på min fråga dock:

Imaginära rötterna behöver ju inte har Re(z) = 0, det räcker att Im(z) != 0.
Citera
2012-04-08, 15:04
Medlem
Hundvalps avatar
Håller på att räkna lite på dubbelintegraler med variabelbyten osv. Kom då till denna upp.

Citat:
D = {(x,y) : 2 ≤ xy ≤ 4, 2 ≤ x-2y ≤ 4, x ≥ 0}

∫∫ (x+2y)/xy dxdy
Känns rätt naturligt att göra ett variabelbyte: u=xy och v=x-2y, right?

Men när jag ska lösa ut x(u,v) och y(u,v) blir det såklart ett jättebökigt uttryck. Hur ska jag lösa detta?

Jag ska såklart beräkna integralen, och svaret ska bli 2ln2
Senast redigerad av Hundvalp 2012-04-08 kl. 15:06.
Citera
2012-04-08, 15:10
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Håller på att räkna lite på dubbelintegraler med variabelbyten osv. Kom då till denna upp.

Känns rätt naturligt att göra ett variabelbyte: u=xy och v=x-2y, right?

Men när jag ska lösa ut x(u,v) och y(u,v) blir det såklart ett jättebökigt uttryck. Hur ska jag lösa detta?

Jag ska såklart beräkna integralen, och svaret ska bli 2ln2
Behöver du ens hitta x(u,v) och y(u,v)? Du kan ju ta fram d(u,v)/d(x,y) och få d(x,y)/d(u,v) med implicita funktionssatsen.
Citera
2012-04-08, 15:34
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Behöver du ens hitta x(u,v) och y(u,v)? Du kan ju ta fram d(u,v)/d(x,y) och få d(x,y)/d(u,v) med implicita funktionssatsen.
Tack för svaret. Har inte räknat något på "implicita funktionssatsen" men känns rätt likt jakobianen, vilket jag kan få fram. Men om jag inte gör ett variabelbyte är det ju svårt att veta gränserna jag ska integrera över. Om jag gör variabelbytet, så är det ju bara att integrera över 4 st konstanter. Right?

Men blir ju så satans bökigt då. Finns det något annat sett, eller missförstod jag vad du menade med implicita funktionssatsen?
Citera
2012-04-08, 15:50
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Tack för svaret. Har inte räknat något på "implicita funktionssatsen" men känns rätt likt jakobianen, vilket jag kan få fram. Men om jag inte gör ett variabelbyte är det ju svårt att veta gränserna jag ska integrera över. Om jag gör variabelbytet, så är det ju bara att integrera över 4 st konstanter. Right?

Men blir ju så satans bökigt då. Finns det något annat sett, eller missförstod jag vad du menade med implicita funktionssatsen?
Alltså jacobianen d(u,v)/d(x,y) kan man ju ta fram som
|d(u,v)/d(x,y)| = |[y x; 1 -2]| = -2y-x = -v
så integralen blir bara
\iint 1/u dudv
med 2 < u,v < 4. d(x,y)/d(u,v) behöver du aldrig, men hade du behövt den så funkar implicita funktionssatsen precis som i det endimensionella fallet, d(x,y)/d(u,v) = (d(u,v)/d(x,y))^-1 där ^-1 då är matrisinvers.
Senast redigerad av sp3tt 2012-04-08 kl. 15:53.
Citera
2012-04-08, 16:08
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Alltså jacobianen d(u,v)/d(x,y) kan man ju ta fram som
|d(u,v)/d(x,y)| = |[y x; 1 -2]| = -2y-x = -v
så integralen blir bara
\iint 1/u dudv
med 2 < u,v < 4. d(x,y)/d(u,v) behöver du aldrig, men hade du behövt den så funkar implicita funktionssatsen precis som i det endimensionella fallet, d(x,y)/d(u,v) = (d(u,v)/d(x,y))^-1 där ^-1 då är matrisinvers.
Lite rörigt men tack för svaret. Varifrån kommer -v? Är med på att jakobianen |d(u,v)/d(x,y)| = -2y-x.

Hur får du fram att integralen blir 1/u dudv och vilka är gränserna jag ska integrera över?
Citera
2012-04-08, 16:22
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Lite rörigt men tack för svaret. Varifrån kommer -v? Är med på att jakobianen |d(u,v)/d(x,y)| = -2y-x.

Hur får du fram att integralen blir 1/u dudv och vilka är gränserna jag ska integrera över?
Han kanske tänker på när du satte v = x-2y, men då borde isf v = 2y-x. Men man kanske kan göra en annan ansättning då.

Jag har alltid kallat detta för funktionaldeterminanten, tror jag. Är det samma sak som jacobianen som ni talar om? En allmän fråga bara när jag ändå är här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in