2012-01-21, 11:47
Medlem
anton mordarens avatar
behöver hjälp med denna ekvation:

(x^3)(e^(-x)) = 0,4

satt i någon timme igår utan framgång, idag går det inte mycket bättre. Känns som om jag bortser från något självklart men jag lyckas verkligen inte komma på det. Hur tacklar jag denna?
Senast redigerad av anton mordaren 2012-01-21 kl. 11:53.
Citera
2012-01-21, 11:50
Medlem
anton mordarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
När de efterfrågar i matteboken om "konstruera en funktion som saknar extremvärden" - hur ska vi tänka då?

Låter som att de är ute efter en funktionen vars derivata saknar nollställen, det vill säga att den saknar (reella?) rötter.
Senast redigerad av anton mordaren 2012-01-21 kl. 11:54.
Citera
2012-01-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren

(x^3)(e^(-x)) = 0,4

satt i någon timme igår utan framgång, idag går det inte mycket bättre. Känns som om jag bortser från något självklart men jag lyckas verkligen inte komma på det. Hur tacklar jag denna?

Detta är ju ingen lätt ekvation direkt, är du säker på att du skrivit upp den rätt?
Citera
2012-01-21, 14:03
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Låter som att de är ute efter en funktionen vars derivata saknar nollställen, det vill säga att den saknar (reella?) rötter.

Hur skriver vi då en ekvation som har de villkoren?
Citera
2012-01-21, 14:05
Medlem
muminporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Dessa är korrekta, men jag skulle säga att den sista handlar mer om produktregeln än om kedjeregeln.

Tror det enklaste är att byta till nån slags indexnotation, och istället beräkna

∂_i E,

där ∂_i står för ∂/∂w_i, alltså derivatan med avseende på i:te komponenten i w.

Då är

[i:te komponenten av ∇_w (d^T X w)] = ∂_i (d^T X w)
= ∂_i (d_j X_jk w_k) (implicit summering över j och k)
= d_j X_jk δ_ik (δ är Kroneckers delta)
= d_j X_ji
= (X^T)_ij d_j (vi byter plats för att få det att passa in med hur vi normal skriver matrismultiplikation)
= [i:te komponenten av X^T d

eller med andra ord ∇_w E = X^T d. På liknande sätt kan man göra med de andra termerna.

Marginellt enklare kanske är att först notera att E är en kvadrat:

E = (d - X w)²

(kvadraten av en vektor är här skalärprodukten av vektorn med sig själv). Sedan kan man använda kedjeregeln.

Tack! Produktregeln var det jag menade förstås.
Citera
2012-01-21, 15:23
Medlem
dxdps avatar
Citat:

(x^3)(e^(-x)) = 0,4

satt i någon timme igår utan framgång, idag går det inte mycket bättre. Känns som om jag bortser från något självklart men jag lyckas verkligen inte komma
på det. Hur tacklar jag denna?

Du kan inte lösa den analytiskt, vilket innebär att om man tillåter att använda sig av upphöjt, +, -, / och ett gäng andra vanliga saker för att lösa den. Då kvarstår att grafiskt lösa den genom att rita den med en grafräknare till exempel eller med en numerisk metod så som Newton-Rhapson.

Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Hur skriver vi då en ekvation som har de villkoren?

En funktion som saknar extremvärden? Det finns ju många exempel, säg till exempel:

f(x) = C då antar den bara ett enda värde och har inget maximum eller minimum.

f(x) = e^x då den är ständigt växande finns inget extremvärde.

f(x) = sin(x) + 2x då f'(x) = cos(x) + 2 och det inte finns något värde så att f'(x) = 0.

Det finns oändligt många sådana funktioner. Kan nog inte förklara hur du ska tänka på ett bra sätt. Jag tycker man lätt ser flera sådana.
Citera
2012-01-21, 15:37
Medlem
Skulle behöva hjälp med att finna inversen till en funktion.

f(x)= (x^2) *e^x

Hajar själva principen att x=f(y) men tycker att e^x termen krånglar till det..

Tack på förhand!
Citera
2012-01-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heydude
Skulle behöva hjälp med att finna inversen till en funktion.

f(x)= (x^2) *e^x

Hajar själva principen att x=f(y) men tycker att e^x termen krånglar till det..

Tack på förhand!
Det går inte att ta fram en invers analytiskt till den funktionen.
Hur lyder egentligen uppgiften?

Se även inläggen från anton mordaren.
Citera
2012-01-21, 17:34
Medlem
xallies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det är ganska svårt, men det är inte omöjligt. Det beror på om du är en enda som får kort också osv. Jag har iaf ett hum om hur uträkningen skall gå till, men inte mer än så. Om du har tur så kanske någon annan hjälper dig här. Problemet är bara att man måste kunna en hel del kombinatorik, och ingen är bra på kombinatorik.
Ja jag tänkte också på det. Det borde spela roll hur många kort de andra drar, samt hur många andra det är som spelar. Aja, jag lägger detta åt sidan känner jag Tack för vägledningen iaf
Citera
2012-01-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallie
Ja jag tänkte också på det. Det borde spela roll hur många kort de andra drar, samt hur många andra det är som spelar. Aja, jag lägger detta åt sidan känner jag Tack för vägledningen iaf
bästa lösningen för såna här uppgifter är att låta en dator köra uträkningarna, eller bättre kolla på internet om nån annan redan gjort det. Visst går det o lösa för hand men tar tid. Skrev själv ihop en matlab-kod och svaret blev ca 38% chans o få >21 på 3 kort, men du har rätt i att det är mycket som spelar roll, t ex tidigare historik av dragna kort o hur många kortlekar som används (vanliga är 6?, jag räknade med 1 och inga andra spelare), fast svaret bör inte förändras mer än några procent...
Citera
2012-01-21, 18:53
Medlem
Ska räkna ut vad x blir i meter med pythagoras sats.
Har en triangel där dem två sidorna där det finns en rät vinkel är 6 och x + 6, och den tredje sidan är 10.

Hur ska man lösa? Gör fel någonstans och får helt fel svar.
Citera
2012-01-21, 19:14
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betterday
Ska räkna ut vad x blir i meter med pythagoras sats.
Har en triangel där dem två sidorna där det finns en rät vinkel är 6 och x + 6, och den tredje sidan är 10.

Hur ska man lösa? Gör fel någonstans och får helt fel svar.

Hypotenusan är alltså 10?

isåfall blir det
10^2=6^2+(x+6)^2
100=36+x^2+12x+36
28=x^2+12x
x^2+12x-28=0
(x-2)(x+14)=0
ger rötterna 2 och -14

det x vi söker är alltså 2 då en sida inte kan ha negativ längd. triangeln har alltså sidorna 6,8 och 10m.

Edit. Sen är det även en s.k. egyptisk triangel. Saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoras_sats "En egyptisk triangel är en rätvinklig triangel vars sidor har längder som förhåller sig till varandra som talen 3, 4 och 5"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in