2012-01-13, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Det enklaste om du ska räkna ut volymen är att dela upp lådan i två delar, en rektangulär och en kvartscirkelformad, och sen räknar du ut volymen var för sig och lägger ihop den.

Här har du bild om det skulle vara till hjälp: http://i39.tinypic.com/mudcon.png

Så hur skall man göra? Hur skall jag räkna ut båda sidorna isåfall?
Senast redigerad av jefflajevel 2012-01-13 kl. 23:18.
Citera
2012-01-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jefflajevel
Här har du bild om det skulle vara till hjälp: http://i39.tinypic.com/mudcon.png

Med den hjälp du fått på liknande uppgifter bör det inte vara några som helst problem för dig att lösa denna uppgiften också. Kolla igenom de andra uppgifterna och tänk lite själv... Om du ändå behöver hjälp, bidra gärna med dina tillvägagångssätt och hur långt du har kommit.
Citera
2012-01-13, 23:24
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Så hur skall man göra? Hur skall jag räkna ut båda sidorna isåfall?

Problemet är likadant som tidigare. Hur gjorde du för att få den yttre arean (alltså all arean förutom själva snittytan) på din halvcylinder? Hur stor är förhållandet mellan en hel cylinder och en tredjedels-cylinder?

Du spenderade för övrigt hela 14 minuter på dig att tänka själv, mellan dina två inlägg. Det är inte meningen att vi skall lösa dina uppgifter åt dig, utan du sklal försöka själv, oc hsedan hjälper vi gärna till när du fastnar. Själv kan jag sitta i flera timmar med en och samma uppgift, när jag fastnar... (visserligen på lite högre nivå, men jag hoppas att du förstår vad jag menar)
Citera
2012-01-13, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Red-nuht
Med den hjälp du fått på liknande uppgifter bör det inte vara några som helst problem för dig att lösa denna uppgiften också. Kolla igenom de andra uppgifterna och tänk lite själv... Om du ändå behöver hjälp, bidra gärna med dina tillvägagångssätt och hur långt du har kommit.
Alright. Det jag ser är en kvartscircel, kub och en rätblock som sitter i grunden. För att räkna ut volymen i den undre rätblocken tog jag helt enkelt 40x25x18. Sedan tog jag sidan som sitter bredvid kvartscirceln. Ser att det är en kub så alla sidor borde vara lika långa då. Tog där 15x15x15.
Plussar jag ihop de två så får jag 21375. Sedan kommer jag till kvartscirceln. Där är dess diameter 15 tror jag så jag tar 15x40x3,14=1884. Svaret om man plussar alla tre förespråkar inte facit...

Därför undrar jag om jag har sett själva lådan fel?
Citera
2012-01-13, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Problemet är likadant som tidigare. Hur gjorde du för att få den yttre arean (alltså all arean förutom själva snittytan) på din halvcylinder? Hur stor är förhållandet mellan en hel cylinder och en tredjedels-cylinder?

Du spenderade för övrigt hela 14 minuter på dig att tänka själv, mellan dina två inlägg. Det är inte meningen att vi skall lösa dina uppgifter åt dig, utan du sklal försöka själv, oc hsedan hjälper vi gärna till när du fastnar. Själv kan jag sitta i flera timmar med en och samma uppgift, när jag fastnar... (visserligen på lite högre nivå, men jag hoppas att du förstår vad jag menar)
Jag ber dig om du bara går igenom så kommer jag att förstå senare.

Förhållandet är ju 1/4. Snälla har bara 5 minuter på mig...
Citera
2012-01-13, 23:32
Bannlyst
Kvartscylinder har jag t.ex. inte råkat på?
Citera
2012-01-13, 23:33
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Jag ber dig om du bara går igenom så kommer jag att förstå senare.

Förhållandet är ju 1/4. Snälla har bara 5 minuter på mig...

När du hade en halv cylinder var förhållandet 1/2. Nu har du en fjärdedels cylinder med förhållandet 1/4. Du skall alltså dividera hela cylinderns area med ?
Citera
2012-01-13, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
När du hade en halv cylinder var förhållandet 1/2. Nu har du en fjärdedels cylinder med förhållandet 1/4. Du skall alltså dividera hela cylinderns area med ?
Med 4. Hela cylinderns area försöker jag få genom att ta 15x15x3,14 och dela det med 4.. Skall man inte dividera 15 först eftersom enligt pappret står 15 för diametern? Det skall ju vara radieXradie.
Citera
2012-01-14, 12:15
Bannlyst
Jag försökte räkna ut kvartscylindern genom att ta hälften av diametern dvs. 7,5. Så jag räknade ut volymen genom att ta 7,5x7,5x3,14x40.

40 är ju sidan av hela lådan. Svaret blev 7065. Jag delade det med 4 och fick 1 766,25 kubikcentimeter.
För att räkna ut den stora rätblocket som är grunden av lådan så tog jag längden 40 x bredden 25 och höjden 3. Höjden 3 tog jag eftersom att totala höjden av lådan är 18 och tog det -15. Svaret blev alltså 3000 kubikcentimeter. Då har jag räknat ut hela kvartscylinderns volym och rätblockets volym som ligger under kuben och kvartscylindern.

Då har jag kuben kvar. Eftersom bredden av kuben är 15 så måste längden också vara 15. Så jag tog 15x15xhöjden 40= 9000

Plussade ihop alla svar och fick 13 766,25 men det stämmer inte med facit. Vart har jag gjort fel och vart har jag gjort rätt?
Citera
2012-01-14, 13:11
Bannlyst
Kan någon hjälpa mig eller?

http://i39.tinypic.com/mudcon.png

Volym och begränsningsarea ska jag räkna ut.
Citera
2012-01-14, 13:13
Medlem
Sitter med en redovisningsuppgift i MaD(yeah, goin' mad ) som heter Krukmarkarn. Nej, jag tänker inte be er göra mina läxor, det är en sak i formeln som verkar saknas och jag kommer inte på vad.

Texten... "En krukmakare tillverkar 5 krukor/dag. Till varje krukjävel går det åt en enhet lera. Förutom materialkostnaden har hon följande kostnader för leran:
- En engångskostnad m kr för varje leverans och en lagerhållningskostnad på k kr/dag för varje enhet lera i lagret.

"Hur påverkar m och k hur ofta hon ska beställa? Hitta ett samband!"

Jag har kommit såhär långt(eller kort om så vill ):

Skapade en tredje variabel som står för antal, kallade den n. Summan är S:

S = kn + m. Men här saknas ju förändringsfaktorn för n, dvs k*n*x, och x borde vara n+1. Men det blir ändå inte rätt! S = kn(n+1) + m. Jag har testat att lösa denna men det blir inte rätt, så det måste vara fel i formeln. Vad?
Citera
2012-01-14, 13:38
Medlem
Each1Teach1s avatar
Markovkedja:
http://imageshack.us/photo/my-images/703/markov.jpg/

Kan någon visa hur man räknar? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in