2011-11-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickaNyfiken
Vad blir (n-3)2=2n+9 ?
Jag provade i Wolfram Alpha men den ville inte ge mig en lösning
(n-3)*2=2n+9 har ingen lösning och WA säger det.

(n-3)^2=2n+9 WA kan hur lätt som helst.
Citera
2011-11-29, 11:33
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
Hej! Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska få fram inversen till denna matrise på enklaste sätt, a'et ställer till det för mig:

(2 2 a)
(1 2 0)
(-1 2 1)

tack
Gör som du brukar göra.
Ett vanligt sätt är ju att ställe upp den bredvid enhetsmatrisen och göra radoperationer tills du får enhetsmatrisen på vänster sida.
Kod:
(2  2 a|1 0 0)
(1  2 0|0 1 0)
(-1 2 1|0 0 1)

Om du tycker det är svårt med a så byt det till pi vettja.
Citera
2011-11-29, 11:34
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shugamano
Den har en vinkel på 90 dom andra vet jag inte
Vet du kanske att hypotenusan är 30?
Citera
2011-11-29, 12:12
Medlem
phyucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesdonken
Jultomten provflyger sin släde för jul. Han flyger i en triangel från nordpolen till ekvatorn, lika långt utefter ekvatorn och sedan hem igen. Hur stora är vinklarna i triangeln? hur stor är vinkelsumman i triangeln?

Tacksam för svar!
Han flyger rakt ner och bildar en 90 graders vinkel när han svänger tvärt med ekvatorn. Det bildas också ett förhållande mellan de andra två vinklarna som gör att de är lika stora eftersom kateterna är lika långa.
Citera
2011-11-29, 12:24
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phyuck
Han flyger rakt ner och bildar en 90 graders vinkel när han svänger tvärt med ekvatorn. Det bildas också ett förhållande mellan de andra två vinklarna som gör att de är lika stora eftersom kateterna är lika långa.
Kan man tänka så? :O

Som sagt, 90 graders vinkel mot ekvatorn (på båda ställen). Eftersom det från nordpolen till ekvatorn är en kvarts storcirkel(kallas t.ex ekvatorn för storcirkel? kan inte beteckningarna) så ska han flyga en kvart varv längs ekvatorn (alla storcirklar är lika långa) Så när han kommer hem kommer det att bildas en 90graders vinkel där med. Alltså totalt 270 grader.
Citera
2011-11-29, 12:29
Medlem
phyucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Kan man tänka så? :O

Som sagt, 90 graders vinkel mot ekvatorn (på båda ställen). Eftersom det från nordpolen till ekvatorn är en kvarts storcirkel(kallas t.ex ekvatorn för storcirkel? kan inte beteckningarna) så ska han flyga en kvart varv längs ekvatorn (alla storcirklar är lika långa) Så när han kommer hem kommer det att bildas en 90graders vinkel där med. Alltså totalt 270 grader.
En triangel har en vinkelsumma som alltid är 180grader, annars är det inte en triangel.

Vilken mattekurs snackar vi om?
Citera
2011-11-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phyuck
En triangel har en vinkelsumma som alltid är 180grader

Bara om den är plan.
Citera
2011-11-29, 12:42
Medlem
Låt funktionen f(x) = sinx då x <= pi/2
= 1 då x > pi/2
Beräkna för allmänt reellt x Riemannintegralen

I(x) = int[f(t)]dt från 0 till x
Bestäm därefter derivatan I’(x) för alla x.
.
Hur löser man den här typen av uppgifter på bäst motiverat sätt?
Citera
2011-11-29, 13:03
Medlem
phyucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Bara om den är plan.
Då är vi kurser som jag inte har läst ännu. Då är jag antagligen inte till någon hjälp.
Citera
2011-11-29, 13:03
Medlem
F(x)=int(e^(-t^2)dt från 0 till sqrt(lnx)

F(x)=int(cos(t^2)dt från -sqrt(lnx) till sqrt(lnx)

Var är respektive funktion definierad?
Citera
2011-11-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
http://en.wikipedia.org/wiki/Instant_Insanity

"Each of the six faces on a cube is painted with one of the colors red, white, blue, or yellow (RWBY)... Now consider cube 2. Although some colors are repeated, no pair of opposite face has the same color (*). Hence we have six ways to place the second cube on top of the first. We can then rotate the second cube without changing either the face on the top of the first cube or the face on the bottom of the second cube. With four possible rotations we may place the second cube on top of the first in as many as 24 different ways. Continuing this argument, we find that there can be as many as 3*24^3 possibilities to consider..."

Kuberna är

_Y
WRYW (1)
_B

_R
BBWY (2)
_Y

_R
RBYB (3)
_W

_W
WRBY (4)
_W

Fråga: "Continuing the argument" - egenskapen (*) uppfylls ju inte av kuberna 3 och 4, ty där har man ju opposite faces med lika färg (BB resp WW). Varför blir det ändå 24 möjligheter?

Jag förstår faktiskt inte hur deras argument använder egenskapen (*).

Det man egentligen behöver kolla är följande: Låt G vara gruppen av rotationssymmetrier av en kub. G har ordning 24, vilket man kan se genom samma argument. G verkar också på kub 2 genom rotation. Det vi vill kolla är att inget icke-trivialt element av G verkar trivialt på kub 2, dvs att det inte existerar g i G så att g(en viss position av kub 2) = (samma position).

Men vi kan beskriva elementen i g ganska explicit: Det finns
1 enhetselement
8 120-gradersrotationer runt en rymddiagonal
3 180-gradersrotationer runt en axel genom mittpunkter på två motstående sidor
6 90-gradersrotationer runt en axel genom mittpunkter på två motstående sidor
6 180-gradersrotationer runt en axel genom mittpunkter på två motstående kanter

Sen är det bara att kolla att inga icke-triviala element roterar kuben på ett sådant sätt att alla färger är samma.
Citera
2011-11-29, 14:48
Medlem
Gangster.s avatar
Primitiva funktionen av 3x?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem