2011-10-15, 00:29
Medlem
kortets avatar
Någon som kan förklara hur man deriverar f(x)=1/tan(x)?

Jag får det till;

f'(x)=((-sin(x))^2-cos(x)^2)/(sin(x)^2)
Citera
2011-10-15, 00:32
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Någon som kan förklara hur man deriverar f(x)=1/tan(x)?

Jag får det till;

f'(x)=((-sin(x))^2-cos(x)^2)/(sin(x)^2)
Det är rätt, men du kan använda trigonometriska ettan för att förenkla täljaren.
Citera
2011-10-15, 00:54
Medlem
spudwishs avatar
Thm: Let f be monotonic on (a,b). Then the set of points of (a,b) at which f is discontinuous is at most countable.

Proof: Suppose... f is increasing, and let E be the set of points at which f is discontinuous. With every point x of E we associate a rational number r(x) (1) s.t f(x-) < r(x) < f(x+) (2). Since x1 < x2 implies f(x1+) <= f(x2-), we see that r(x1) =/= r(x2) if x1 =/= x2, etc.

(1) Hur kan man göra detta? Om nu E skulle vara uncountable så går det inte associera ett rationellt tal till varje tal i E, det är ju själva "poängen" med begreppet uncountable.

(2) Monotona funktioner har bara simple discontinuities, och en funktion kan ha såna antingen om f(x+)=/=f(x-), eller f(x+)=f(x-)=/=f(x). I det senare fallet, hur tänker man sig att r(x) ska kunna placeras mellan f(x-) och f(x+) ?
Citera
2011-10-15, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Thm: Let f be monotonic on (a,b). Then the set of points of (a,b) at which f is discontinuous is at most countable.

Proof: Suppose... f is increasing, and let E be the set of points at which f is discontinuous. With every point x of E we associate a rational number r(x) (1) s.t f(x-) < r(x) < f(x+) (2). Since x1 < x2 implies f(x1+) <= f(x2-), we see that r(x1) =/= r(x2) if x1 =/= x2, etc.

(1) Hur kan man göra detta? Om nu E skulle vara uncountable så går det inte associera ett rationellt tal till varje tal i E, det är ju själva "poängen" med begreppet uncountable.

Detta är alltså en konstruktion av en injektion från E till rationella tal. De definierar en funktion genom att välja ett rationellt tal med egenskapen att f(x-) < r(x) < f(x+), och visar sedan att detta ger en injektiv funktion. Om det är tydligare kan du tänka dig att det står

"... we associate a rational number r(x), where r(x) is defined by choosing any rational number satisfying f(x-) < r(x) < f(x+)."

Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
(2) Monotona funktioner har bara simple discontinuities, och en funktion kan ha såna antingen om f(x+)=/=f(x-), eller f(x+)=f(x-)=/=f(x). I det senare fallet, hur tänker man sig att r(x) ska kunna placeras mellan f(x-) och f(x+) ?

I det senare fallet är inte f monoton, så det fallet kan inte uppkomma.
Citera
2011-10-15, 09:07
Medlem
JesperLs avatar
Står still i skallen idag.

Hur läser man av funktionen av den här grafen(se bild):

http://pixholder.com/view.php?id=398

Skriv gärna funktionen och hur man kommer fram till den.
Citera
2011-10-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesperL

Jag antar att den är en andragradsfunktion f(x) och då kan f(x) skrivas på formen ax^2 + bx + c. Vi kan läsa ur grafen att när x = 0 så är f(x) = 3. Så 3 = a*o^2 + 0*b + c <=> c = 3. Vi kven även utläsa ur grafen att f(x) = 0 för x = 3 och x = -5. Lös då ekvationssystemet:
a(-5)^2 + -5b + 3 = 0
a(3)^2 + 3b + 3 = 0

Och du får ut a och b.
Citera
2011-10-15, 11:16
Medlem
Hallå!

Har en uppgift från högskolematte som jag sitter fast på.

En varas efterfrågefunktion är QD = ae^(-bp) där QD är såld kvantitet och p är priset.
Bestäm efterfrågans priselasticitet uttryckt i a, b och p och förenkla uttrycket så långt det går.

All hjälp uppskattas!
Svaret blir -bp i övrigt!
Citera
2011-10-15, 11:25
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Det är rätt, men du kan använda trigonometriska ettan för att förenkla täljaren.
Men täljaren är (-sin(x))^2-cos(x)^2 och inte (-sin(x))^2+cos(x)^2 som då skulle bli (-1). Eller har jag missat något?

Och hur deriverar man tre funktioner tex;

y=a*b*c
Citera
2011-10-15, 11:34
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesperL

Sluta röka på så mycket i din avatar så kanske hjärnkontoret börjar snurra igen.

En andragradsekvation kan skrivas:

y=k(x-a)(x-b)
Vi ser att x=3 så ska vi ha y=0, alltså ska någon av dessa faktorer vara noll.
y=k(x-3)(x-b) ger svaret här, då x=3 så kommer y=0.
Sen kikar vi på x=-5 ser vi att y=0.
y=k(x-3)(x+5) ger oss nu svaret på detta, då x=-5 kommer y=0.
Vi ser nu i sista steget att då x=0 så ska y=3
3=k(0-3)(0+5)
3=k*-3*5
3=-15k
k=3/-15=-3/15=-1/5

y=-1/5(x-3)(x+5)
Citera
2011-10-15, 11:39
Medlem
Ska bestämma en trapetsapproximation till:

(Integraltecken, går från 0 till 1,6) f(x) = sinx

med två delintervall.

Hur tänker jag när det är två delintervall? Jag vet hur jag löser sådana här uppgifter när jag har "hela"/"vanliga" intervall. Vad är ett delintervall?
Citera
2011-10-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Men täljaren är (-sin(x))^2-cos(x)^2 och inte (-sin(x))^2+cos(x)^2 som då skulle bli (-1). Eller har jag missat något?

nja sin(x)^2 + cos(x)^2 = 1 <=> -sin(x)^2 - cos(x)^2 = -1.
Citera
2011-10-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagrcarl
z*=z(konjugatet)

Bestäm z på formen a + bi om:

iz + (2 + i)z* = 2 + 5i

Hur går jag tillväga?

Bumpar, kommer verkligen ingenstans med detta talet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in