Citat:
Ursprungligen postat av Nibben
Nu har jag kört fast jävligt hårt, har tittat på diverse filmer på nätet där de löser liknande "typtal" men det har hjäpt föga.
I alla fall, uppgiften är: Lös ekvationen z^3 = -8i. Svara på formen a+ib.
Hjälp uppskattas.
Börja med att skriv om på polär form, lösningen blir sedan tämligen enkel med hjälp av De Moivres formel. Att sedan gå tillbaka till rektangulär form, alltså a+bi kan vara lite knepigt dock. Polär form kan vi skriva med hjälp av exponentialfunktionen eller med sinus och cosinus.
w är ett komplext tal.
Då gäller:w = |w|[cos(arg(w))+i·sin(arg(w))]
För att skriva om w på en sådan form måste vi alltså ta reda på arg(w) och |w|.
Argumentet:arg(z³) = arg(-8i) = 3π/2
Eftersom talet ligger direkt på den negativa imaginäraxeln kan vi direkt se att argumentet är 3π/2. 90 grader är ju π/2, vi skall ju gå tre stycken π/2 för att komma till negativa imaginäraxeln, därav 3π/2.
Lite kuriosa men onödigt:
Vi vet att när man multiplicerar komplexa tal så adderar man deras argument. Då gäller följande.
arg(z³) = 3arg(z) = 3π/2 ⇔
arg(z) = π/2
Notera att detta är bara ett av argumenten, men men. Det om det! Nu skall vi ta reda på beloppet, men det ser vi direkt att beloppet är 8.
z³ = |z³|[cos(arg(z³))+i·sin(arg(z³))] ⇔
z³ = 8[cos(3π/2+2πk)+i·sin(3π/2+2πk)] ⇔
Men vi vill ju inte veta vad z³ är, det vet vi redan! Vi vill veta vad z är. Alltså upphöjer vi båda led till en tredjedel för att ta ut upphöjt till 3.
z = 2[cos(3π/2+2πk)+i·sin(3π/2+2πk)]^(1/3) ⇔
z = 2[cos(π/2+2πk/3)+i·sin(π/2+2πk/3)]
Det var här jag använde De Moivre. Den säger att om vi upphöjer hela delen med de trigonometriska bitarna till en tredjedel så är det samma som att dividera de trigonometriska funktionernas argument med 3. Därav delade jag allt i cosinus och sinus argument med 3. Nu får vi våra lösningar genom att sätta k = 0, 1 och 2. Dessa är våra tre lösningar!
Lösningarna:z₀ = 2[cos(π/2)+i·sin(π/2)]
z₁ = 2[cos(π/2+2π/3)+i·sin(π/2+2π/3)]
z₂ = 2[cos(π/2+4π/3)+i·sin(π/2+4π/3)]
Nu kan du öva lite att skriva detta på rektangulär form, alltså formen a+bi. God kännedom om enhetscirkeln är bra att ha här.
Mvh BengtZz