2010-09-10, 18:48
Medlem
dePauls avatar
Måste ha missat något. Men om det är så att mjölkbönderna kan på något sätt prioriteras så är underteckand idel öra .

~Paul~
Citera
2010-09-10, 18:55
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Måste ha missat något. Men om det är så att mjölkbönderna kan på något sätt prioriteras så är underteckand idel öra .

~Paul~
Nej det visade sig, med en snabb-googling, att det var Arla.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...ar_5292369.svd

Iofs står det något om ökad mjölkproduktion så man vet ju aldrig. Men Arla ägs väl inte längre av bönderna utan av någon dansk jätte.

edit: Men det här låter ju ganska lovande

Citat:
Mycket beror det på att producenterna anser att böndernas ekonomi måste byggas upp. Arla motiverar till exempel sin prishöjning med att man vill stimulera till en ökad mjölkproduktion i landet. Detsamma gäller till exempel fläskkött.
Citera
2010-09-10, 18:56
Medlem
dePauls avatar
OK, då är allting klart .

~Paul~
Citera
2010-09-10, 19:18
Medlem
Gav 35 spänn för ett kilo Grevé på Konsum ( dom brukar vara svindyr i vanliga fall. Handlar där i akuta tillfällen ). Och inte sjutton är det något och hymmla om. Skulle nästa kalla det prisvärt.
Citera
2010-09-10, 21:18
Bannlyst
Jag ville faktiskt inte involvera mig i denna diskussion.

Mjölkpriserna stiger då både Indien och Kina numera kräver mer mjölk.

Ungefär som vi tycker att dom ochså bör få ta del av vår mjölkproduktion här i Europa...

Gissningsvis kommer bröstmölksersättning bli en bristvara med allt mer invandring från härligt hardcore somaliska ställen, med 10-barns familjer, där mamman är analfabet och pappan fördriver sin tillvaro med att tugga khat på det lokala cafét.

En grej bara, som jag läste i går: Hur ska muslimska tjejer i heltäckande niqab kunna käka i skolmatsaler utan att lyfta på slöjan?

Blir det till att dom får ett särskilt rum att äta i?

Men för att återknyta till den ursprungliga frågan. En liten bit Kvibille Whisky Ädel. Världsmästare 2008, och en favorit hos en vän som inte finns med oss längre. Frid över hans minne! :-)
Senast redigerad av krigsmat 2010-09-10 kl. 21:43.
Citera
2010-09-11, 12:22
Medlem
Bagdads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, men dessa siffror gäller ju för utländska företag också. Så frågan återstår; varför är osten så mycket dyrare i det här landet jämfört med andra länder? Det är ju inte så att vi saknar areal/betesmarker för våra kossor .

~Paul~

För att vi betalar såpass mycket för en bra ost, förstod du inte det själv?
Citera
2010-09-11, 14:44
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag ville faktiskt inte involvera mig i denna diskussion.

Mjölkpriserna stiger då både Indien och Kina numera kräver mer mjölk.

Ungefär som vi tycker att dom ochså bör få ta del av vår mjölkproduktion här i Europa...

Gissningsvis kommer bröstmölksersättning bli en bristvara med allt mer invandring från härligt hardcore somaliska ställen, med 10-barns familjer, där mamman är analfabet och pappan fördriver sin tillvaro med att tugga khat på det lokala cafét.

En grej bara, som jag läste i går: Hur ska muslimska tjejer i heltäckande niqab kunna käka i skolmatsaler utan att lyfta på slöjan?

Blir det till att dom får ett särskilt rum att äta i?

Men för att återknyta till den ursprungliga frågan. En liten bit Kvibille Whisky Ädel. Världsmästare 2008, och en favorit hos en vän som inte finns med oss längre. Frid över hans minne! :-)

De brukar föra in mat under slöjan, vänd mot väggen/hörn så ingen kan se när de lyfter slöjan ifrån ansiktet..ser märkligt ut men de lyckas på något vänster. Sen om det finns tillräckligt många mussar på skolan kanske de får sitta i ett eget avskilt rum.

Ang. osten, ja den är dyr, tycker dock Gouda funkar bra när det tryter och brukar vara relativt billig.
Senast redigerad av wonderland 2010-09-11 kl. 14:47.
Citera
2010-09-11, 15:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagdad
För att vi betalar såpass mycket för en bra ost, förstod du inte det själv?
Jag skrev:

"Jo, men dessa siffror gäller ju för utländska företag också. Så frågan återstår; varför är osten så mycket dyrare i det här landet jämfört med andra länder? Det är ju inte så att vi saknar areal/betesmarker för våra kossor".

Jag syftade således inte på priset utan på den cirka mängd ost man kan få ut av 10 liter komjölk.

Mitt råd inför framtida inlägg är därför: Tänk igenom vad du skall skriva och försök att undvika stöta dig med med andra medlemmar utan att ha på fötterna. Det är ju trots allt så att de flesta inte är helt dumma i huvudet och vet vad de skriver .

~Paul~
Citera
2010-09-11, 15:27
Medlem
Spritzys avatar
Kul att grisens liv (skinka) är mindre värt än komjölk i flera fall. Jag köper faktiskt mest skinka, eller bara, nu för tiden för att ost är dyrt i förhållande till vad man får. Jag prioriterar mättnadskänsla och protein.
Citera
2010-09-11, 16:42
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bara lagra den så smakar den alldeles utmärkt, till och med riktigt bra.
Har alltid par ostar i kylen som ligger till sig och tas fram vid behov.

Fungerar detta? Att köpa t.ex. en billig herrgård och lagra den i kylen i två månader och sedan smakar den hallonbåtar?

Jag hade en ost i kylen som blev grön av mögel efter bara några veckor, då var den i och för sig öppnad men kan det vekrligen fungera så bra som du säger?

Vilka ostar använder du och hur skulle du bedöma smakförändringen i % efter en viss tid?
Citera
2010-09-11, 17:39
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Man får botanisera i kyldisken, och ibland har man tur. Men ost är för jävla dyrt, särskilt hyfsat ätlig sådan. Snart får man väl börja köpa Hushålls - hemska tanke!
Citera
2010-09-11, 17:42
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzy
Kul att grisens liv (skinka) är mindre värt än komjölk i flera fall. Jag köper faktiskt mest skinka, eller bara, nu för tiden för att ost är dyrt i förhållande till vad man får. Jag prioriterar mättnadskänsla och protein.

Ja alla har vi våra olika prioriteter och begär.
Själv skulle jag inte klarat mig utan ost i kylskåpet pga att ost är ett jävligt gott pålägg samt en god ingrediens i rätter i vilka den passar som ingrediens.

Men jag håller med TS om att ost överlag är dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in