2010-09-10, 10:07
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Går åt 10 liter mjölk för att göra 1 kilo ost, så att det inte är billigt med ost får man ha viss förståelse för.

Det kan man lösa genom att göra ost på billig häst- eller grismjölk
Citera
2010-09-10, 10:11
Medlem
hallberg-rassys avatar
Äh, smakar det så kostar det. Jag brukar äta cheddarost här hemma, det börjar väl på 100 kronor/kilo och ökande. Men det är det värt. Ibland har jag präst hemma istället, det är något billigare, men nästan.
Citera
2010-09-10, 10:16
Medlem
Fader Jacks avatar
Saknar riven cheddar ost i större format, typ 500gr packningar.
Citera
2010-09-10, 10:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är osten dyrare jämfört med vad invånarna har för inkomster också?
Matmomsen i Sverige kontra andra länder?
Nu har jag inte de exakta siffrorna men maten och matmomsen har alltid varit dyr i vårt land. Så jag antar att så fortfarande är fallet. Dock kan man inte skylla allt på momsen, eftersom ost - moms borträknad - är ändå våldsamt dyrt.

Om jag t ex jämför med Tyskland så är lönerna högre där än i Sverige men osten billigare . I Frankrike är lönen lägre men priserna löjligt låga så skillnaden finns också där. Om vi tar de forna östländerna så är priset också lägre (trots att folket klagar).

Och som sagt, producenterna får inte speciellt bra betalt. Så var är deras momsintäkter?

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2010-09-10 kl. 10:23. Anledning: Tillägg
Citera
2010-09-10, 12:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Smakar därefter också, jag har helt slutat köpa ost för det är förjävla dyrt med märkerna jag vill ha och jag totalvägrar köpa snikost som smakar fötter.
Bara lagra den så smakar den alldeles utmärkt, till och med riktigt bra.
Har alltid par ostar i kylen som ligger till sig och tas fram vid behov.

Sen dom där arla ostarna smakar dom så jävla mycket tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tyvärr framlever inte alla människor sina liv i våra storstäder och därmed har tillgång till Netto. Att priset på en enda ostsort är förmånlig betyder inte att prisbilden som sådan är det också.

Visst fasen är osten löjligt dyr. Den är visserligen inte helt billig i de andra EU-länderna men deras påslag är inte lika våldsamt höga som i vårt land. Jag undrar vilka girigbukar i kedjan mellan producenten och konsumenten som gör de riktigt stora vinsterna?

~Paul~
Visst är ost dyrt kan inte säga nått om.
Speciellt om man tar ostar med lite fart/smak i.

Dock tycker jag denna gouda är förvånansvärts bra för denna otroligt billiga peng.
Så jag köper par såna när dom kör sina driver, är la varannan månad eller så.
Och sen lagrar dom.
Sambon såg jätte konstig ut första gången jag hade lagrat en sådan ost ho trodde det var den var en "vanlig" gouda.

Funderar på om priset kan påverkas att vi dricker såpass mycket mjölk i detta land, och att då blir en liten "brist" på mjölk.
Och detta då tar upp priset ett snäpp.
Citera
2010-09-10, 12:42
Medlem
CrazyWorlds avatar
Förr i tiden ska ost tydligen ha varit "fattigmanspålägg"
Citera
2010-09-10, 14:14
Medlem
ett par anledningar jag kan komma på:

höga skatter (inte bara moms även skatt på lön, transport etc)
kortare säsong för naturbete
dålig konkurrens (tror inte denna har så stor effekt personligen)
Citera
2010-09-10, 14:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
1. höga skatter (inte bara moms även skatt på lön, transport etc)
2. kortare säsong för naturbete
3. dålig konkurrens (tror inte denna har så stor effekt personligen)
1. Absolut. Skatt på skatt på skatt .

2. Ja, kanske men det är inte så stor skillnad mot t ex alpländerna. På båda ställena släpper man ut de ystra kossorna (kosläppet) andra delen av april (beroende på var man bor i vårt land) och tar in dem någon gång i slutet av september. I centraleuropa är säsongen ca tre veckor längre.

3. Dålig konkurrens i vissa led. Framför allt i bearbetningsleden.

~Paul~
Citera
2010-09-10, 14:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
ett par anledningar jag kan komma på:

höga skatter (inte bara moms även skatt på lön, transport etc)
kortare säsong för naturbete
dålig konkurrens (tror inte denna har så stor effekt personligen)

1) Ingen jätteskillnad mot Holland, momsen spelar ingen som helst roll på ost som säljs i Sverige
2) +högre energikostnader under vinterhalvåret, men det borde slå på kött också och där är prisskillnaden inte lika uppenbar
3) Jag tror att det mesta ligger i konkurrensen + konsumenternas vilja att betala ett högt pris för frukostosten.
Citera
2010-09-10, 17:38
Medlem
c014s avatar
Ja visst att det går åt 10 liter att göra ett kg ost.
Men jag har hört att det ofta är överskott på mjölk och att de då gör torrmjölk av det istället.

Sedan har jag även hört att ost-tillverkning skulle vara subventionerat i sverige av staten, men jag undrar om det verkligen stämmer.
Citera
2010-09-10, 18:34
Medlem
X666s avatar
den har inte kommit upp i sitt rätta värde
Citera
2010-09-10, 18:38
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tyvärr framlever inte alla människor sina liv i våra storstäder och därmed har tillgång till Netto. Att priset på en enda ostsort är förmånlig betyder inte att prisbilden som sådan är det också.

Visst fasen är osten löjligt dyr. Den är visserligen inte helt billig i de andra EU-länderna men deras påslag är inte lika våldsamt höga som i vårt land. Jag undrar vilka girigbukar i kedjan mellan producenten och konsumenten som gör de riktigt stora vinsterna?

~Paul~
Men nu handlade den senaste prisökningen om att producenterna ville ha bättre betalt. Alltså mjölkbönderna. Säkerligen ligger inte (sn)ICA på latsidan utan de roffar säkert åt sig en del av kakan ändå. Men rent principiellt har jag inget emot att betala mer om jag vet att producenten får bra (bättre) betalt. Speciellt med mjölkbonden i åtanke som i många fall får sämre betalt för mjölken än vad det kostar att producera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in