2010-09-10, 14:41
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantNerdSnusk
Jag tror att du skulle må dåligt av att få se på riktigt hur många äldre och sjukskrivna har det, och vilken hjälp de (INTE) får. Många sitter faktiskt inlåsta, en del känner sig tvingade till det pga depression, en del pga fysiska hinder som de inte får stöd till.

Jag tycker det är sanslöst orättvist att man ska ha mer rättigheter om man sitter i fängelse än om man är sjukskriven, går på socialbidrag, är pensionär osv.
De har för fan bättre mat än våra barn har på DAGIS!

Alltså, jag kan inte tycka att det är så hemskt att sitta i fängelse i Sverige i dagens läge. Även om jag själv skulle hata att vara där oskyldigt dömd för just våldtäkt.
För det i sig anser jag vara hemskt. Inte just att sitta i fängelset.

Men framför allt tror jag inte ni förstår vad en våldtäkt är på riktigt. Kanske om ni blivit misshandlade, rånade, sexuellt utnyttjade som barn eller våldtagna själva så kan ni förstå.
Det är inget man kommer över på en kafferast.

Vissa kvinnor som blivit våldtagna har fått så stora skador på slidan eller i analen att de fått men för livet. Vissa har fått skador så de inte kan få barn.

Är det att föredra än att sitta i ett tryggt fängelse där du får bra mat, du kan studera osv.?

Jo, men du vet att det är rätt svårt att få terapi av landstinget va? En tjej jag känner som var sjukskriven pga depression och ångest-attacker, fick anti-depp medicin och blev remitterad till terapi av läkaren. Svaret var från psykvården att väntetiden var ungefär ett års tid... Och det är långt ifrån alla som ens får en remiss av sin läkare just pga att terapi är något som bara de riktigt störda kan få, dvs de som sitter med kniven mot strupen eller mot någon annans strupe.
Whatever, det hör iofs inte till diskussionen men jag hävdar fortfarande att de som behöver hjälp med terapi efter t.ex. en misshandel eller våldtäkt får det INTE.

Japp, håller helt med.

Försök att få ett jobb när du kommer ut från dina trevliga år i fängelset. Försök att diskutera vad du har varit med om de senaste åren med någon du känner om du har några vänner kvar. Försök att flytta utomlands någonstans i västvärlden med ditt nya fina belastningsregister. Om du blivit oskyldigt dömd försök att ha en normal syn på andra människor och samhället igen
Citera
2010-09-10, 14:46
Medlem
Elashbacks avatar
Att ha ofrivilligt sex med sin partner utan särskilda följder kontra det här:
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Försök att få ett jobb när du kommer ut från dina trevliga år i fängelset. Försök att diskutera vad du har varit med om de senaste åren med någon du känner om du har några vänner kvar. Försök att flytta utomlands någonstans i västvärlden med ditt nya fina belastningsregister. Om du blivit oskyldigt dömd försök att ha en normal syn på andra människor och samhället igen
Citera
2010-09-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elashback
Att ha ofrivilligt sex med sin partner utan särskilda följder kontra det här:

Du är en idiot som inte förstår vad en våldtäkt är. Sex som är tråkigt eller lite obekvämt är inte våldtäkt.
Eller menar du på fullt allvar att man inte kan bli våldtagen av sin partner bara för att man haft sex tidigare? vet du ens vad en våldtäkt är??

Citat:

Försök att få ett jobb om du har varit sjukskriven för depressionen efter våldtäkten eller ska förklara för den som interjuar dig varför du misslyckats med studier eller inte arbetat på 5 år.
Försök att leva resten av livet ensam, eftersom du är för rädd för att ens säga hej till någon kille eftersom du inte fått någon terapi eller stöd.
Försök att ha normalt sex när hela din kropp skriker av smärta när en man försöker tränga in i dig. Eller ja, tänk dig att köra kuken i ett rivjärn.
Citera
2010-09-10, 15:21
Medlem
Elashbacks avatar
Citat:
Du är en idiot som inte förstår vad en våldtäkt är. Sex som är tråkigt eller lite obekvämt är inte våldtäkt.
Eller menar du på fullt allvar att man inte kan bli våldtagen av sin partner bara för att man haft sex tidigare? vet du ens vad en våldtäkt är??

Du är en idiot. Det är ju statistiskt bevisat att den största delen av våldtäkterna sker i hemmet, helt enkelt kvinnan som inte känner för det och mannen som kör på ändå. Och att ens likna detta vid att bli oskyldigt dömd och sänd till helvetet är måttlöst idiotiskt.
Citera
2010-09-10, 15:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du är en idiot. Det är ju statistiskt bevisat att den största delen av våldtäkterna sker i hemmet, helt enkelt kvinnan som inte känner för det och mannen som kör på ändå. Och att ens likna detta vid att bli oskyldigt dömd och sänd till helvetet är måttlöst idiotiskt.
Du är en idiot.

Menar du att en våldtäkt begången av den som man skall kunna lita mest på i världen inte är något som ger själslig skada?

Tror du den kränkningen är mindre förödande än de som sker när en okänd människa kränker?

Din åsikt är verkligen sinnebilden för varför det är så viktigt att vi har en lagstiftning på området - en tydlig signal om att detta är ett brott och den som begår brottet är straffvärdig i statens ögon - inte offret.
Citera
2010-09-10, 15:51
Medlem
Citat:

En våldtäkt är INTE sex som är tråkigt eller något man går med på. En våldtäkt innebär våld, och det är misshandel oavsett om man är gift, sambo eller whatever.
Sen kan du kalla mig idiot eller bitch hur mycket du vill, det förändrar inget.

Det är bara störda män som våldtar. Varför vill du försvara dem? Är du också en störd man som inte kan ha sex på normalt sätt?
En mentalt och känslomässigt frisk man har inte sex med en kvinna som inte vill ha sex med honom. Väldigt enkelt.

Sen vad du själv definierar som våldtäkt kan jag inte stå för...
Citera
2010-09-10, 16:16
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du är en idiot.

Menar du att en våldtäkt begången av den som man skall kunna lita mest på i världen inte är något som ger själslig skada?

Tror du den kränkningen är mindre förödande än de som sker när en okänd människa kränker?

Din åsikt är verkligen sinnebilden för varför det är så viktigt att vi har en lagstiftning på området - en tydlig signal om att detta är ett brott och den som begår brottet är straffvärdig i statens ögon - inte offret.

Ja ni kvinnor har era speciallagar. Jag tror det blir viktigt för män att utrusta sina hem med kameror. Det är vanligt med kameror utanför byggnader men de flesta tvister sker inne i byggnader. Jag tror det kommer bli lika vanligt med kameror på insidan som på utsidan i en ganska snar framtid
Citera
2010-09-10, 16:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja ni kvinnor har era speciallagar. Jag tror det blir viktigt för män att utrusta sina hem med kameror. Det är vanligt med kameror utanför byggnader men de flesta tvister sker inne i byggnader. Jag tror det kommer bli lika vanligt med kameror på insidan som på utsidan i en ganska snar framtid
Är det en speciallag?

En speciallag vore det väl om din partner hade rätt att bruka din kropp mot din vilja bara för att ni levde tillsammans.

Dessutom är inte sexualbrottslagstiftningen könsspecifik - så du kan sluta snyfta om det, det är inte länge sedan en kvinna dömdes för våldtäkt på sin förra partner, och inte länge sedan en man utsattes för just våldtäkt.

Så ruska på dig nu för tusan - lägg bort offerkoftan någon gång.
Citera
2010-09-10, 17:29
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Jag tror att du skulle må dåligt av att få se på riktigt hur många äldre och sjukskrivna har det, och vilken hjälp de (INTE) får. Många sitter faktiskt inlåsta, en del känner sig tvingade till det pga depression, en del pga fysiska hinder som de inte får stöd till.
Man kan inte direkt jämnföra för det handlar om männskliga rättigheter i båda fallen och det är lika illa om dessa rättigheter kränks oavsett. Man kan argumentera att man har en moralisk skyldighet att hellre hjälpa en individ över en annan. Och jag vet att det är en utopi, men jag skulle aldrig kunna argumentera för det objektivt. (Vore en annan sak om det var en nära vän eller familjemedlem inblandad)

Citat:
Jag tycker det är sanslöst orättvist att man ska ha mer rättigheter om man sitter i fängelse än om man är sjukskriven, går på socialbidrag, är pensionär osv.
De har för fan bättre mat än våra barn har på DAGIS!
Om det nu är sant vilket jag tror att det är, så beror det ju helt klart på att barn får kost hemma också, man tar alltså i beaktning att fångar inte får någon annan kost, och då är det upp till staten att vara ansvarig att dom får en tillräckligt näringsrik kost. Alltså man ser ett värde i att alla människor får bra mat och man lägger över ansvaret (tack gode gud!) till föräldrarna i det avseendet med barnen.

Citat:
Alltså, jag kan inte tycka att det är så hemskt att sitta i fängelse i Sverige i dagens läge. Även om jag själv skulle hata att vara där oskyldigt dömd för just våldtäkt.
För det i sig anser jag vara hemskt. Inte just att sitta i fängelset.
Du har helt rätt, om jag blir oskyldigt dömd för skattefiffel eller så, så vore det inte lika tärande på psyket. Du blir normalt inte social paria för ett ekonomiskt brott. Men det är också en skillnad på brott o brott, i ekonomiska brott lär det finnas elektroniska bevis, tekniska bevis och vittnen (allt förfalskat, eftersom du är oskyldigt dömd). Medans i ett våldtäktsbrott kanske bara finns en kvinnas utsago.

Citat:
Men framför allt tror jag inte ni förstår vad en våldtäkt är på riktigt. Kanske om ni blivit misshandlade, rånade, sexuellt utnyttjade som barn eller våldtagna själva så kan ni förstå.
Det är inget man kommer över på en kafferast.
Du har rätt, jag har aldrig upplevt den skräcken som en total maktlöshet och fruktan för livet innebär. Men så är det ju oftast inte, för i dom fallen så handlar det om extremt grova våldsbrott där man tagit fysisk skada. Ta t.ex fallet JA där förhöret med AA läkte ut, det är ju ingen terror som hon har upplevt, hon kände sig kränkt och ville ha upprättelse. AA tyckte ju heller inte att det var en våldtäkt, men det finns sk allmänt åtal vid vissa brott vilket gjorde att polisen gjorde den bedömningen åt henne.

Citat:
Vissa kvinnor som blivit våldtagna har fått så stora skador på slidan eller i analen att de fått men för livet. Vissa har fått skador så de inte kan få barn.

Är det att föredra än att sitta i ett tryggt fängelse där du får bra mat, du kan studera osv.?
Jag såg en dokumentär där dom pratade om saker vid barnafödslar som vi normalt inte känner till (som barnlösa människor). Det finns en risk att slidan spricker och att man måste sy. Det finns tom fall som dom kallade "third degree tear" (googla) där slidan spricker ända ner till anus!!!!!! Fan vad glad jag är att jag är man ibland.

Men det är naturligsvis inte samma sak, för det vore som att jämställa en skada vid en olycka och en misshandel. Poängen jag vill förmedla att det normalt inte ger fysiska komplikationer för livet som du säjer, kroppen är grym på att läka. Det där med fertilitet vågar jag inte kommentera dock, det är säkert möjligt att våldtäktsmannen är så grov att han på något sätt påverkar dom inre organen.

Men igen, du pratar om extrem grova våldsbrott. Dom flesta fall av våldtäkt tar inte kvinnan fysisk utan snarare emotionell eller psykisk skada. Man kan diskutera om vad som egentligen är värst.

Citat:
Jo, men du vet att det är rätt svårt att få terapi av landstinget va? En tjej jag känner som var sjukskriven pga depression och ångest-attacker, fick anti-depp medicin och blev remitterad till terapi av läkaren. Svaret var från psykvården att väntetiden var ungefär ett års tid... Och det är långt ifrån alla som ens får en remiss av sin läkare just pga att terapi är något som bara de riktigt störda kan få, dvs de som sitter med kniven mot strupen eller mot någon annans strupe.
Whatever, det hör iofs inte till diskussionen men jag hävdar fortfarande att de som behöver hjälp med terapi efter t.ex. en misshandel eller våldtäkt får det INTE.
För mig personligen gick det fort, en remiss och jag fick en tid en månad efter, både med samtalsterapi 1ggn/veckan och läkarkontakt för medicinering/sjukskrivning var 3dje månad ung. Men jag kanske hade tur, jag vet att det finns sådana skräkexempel som du tar upp. Vi måste ha en bättre psykvård, den har idag inte samma prioritering som vanlig vård (av uppenbara anledningar) men man borde lägga lite mer resurser på att utbilda personal och fixa arbetsplatser.
Citera
2010-09-11, 13:45
Medlem
Du skriver ovanligt bra och intressant men jag ska hålla mig OT för sakens skull, även om vi skulle kunna diskutera resten av samhället också.

Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Du har rätt, jag har aldrig upplevt den skräcken som en total maktlöshet och fruktan för livet innebär. Men så är det ju oftast inte, för i dom fallen så handlar det om extremt grova våldsbrott där man tagit fysisk skada. Ta t.ex fallet JA där förhöret med AA läkte ut, det är ju ingen terror som hon har upplevt, hon kände sig kränkt och ville ha upprättelse. AA tyckte ju heller inte att det var en våldtäkt, men det finns sk allmänt åtal vid vissa brott vilket gjorde att polisen gjorde den bedömningen åt henne.

Jag såg en dokumentär där dom pratade om saker vid barnafödslar som vi normalt inte känner till (som barnlösa människor). Det finns en risk att slidan spricker och att man måste sy. Det finns tom fall som dom kallade "third degree tear" (googla) där slidan spricker ända ner till anus!!!!!! Fan vad glad jag är att jag är man ibland.

Men det är naturligsvis inte samma sak, för det vore som att jämställa en skada vid en olycka och en misshandel. Poängen jag vill förmedla att det normalt inte ger fysiska komplikationer för livet som du säjer, kroppen är grym på att läka. Det där med fertilitet vågar jag inte kommentera dock, det är säkert möjligt att våldtäktsmannen är så grov att han på något sätt påverkar dom inre organen.

Men igen, du pratar om extrem grova våldsbrott. Dom flesta fall av våldtäkt tar inte kvinnan fysisk utan snarare emotionell eller psykisk skada. Man kan diskutera om vad som egentligen är värst.

För mig är det skrämmande och tragiskt att synen på våldtäkt har förändrats på ett sådant sätt att man faktiskt tappat definitionen av vad det är.

Ja, det vore tråkigt att ångra sig dagen efter man haft sex, men so what? Vi har alla gjort saker vi ångrar och man kan gå vidare egentligen.

En våldtäkt är något helt annat och ordet i sig handlar ju just om VÅLD.
Att uppleva något som kränkande... Ja, det kan man diskutera men det gäller ju mycket i samhället och vi kommer aldrig att kunna undvika att man blir kränkt. Och varför skulle vi? Rent psykologiskt sett så är det bra att barn får motstånd och konflikter - det är det man lär sig av.

Så när jag pratar om våldtäkt så menar jag våldtäkt i ordets rätta bemärkelse, en handling av våld där man råkar använda folks könsorgan.
Om en manlig krigsfånge blir torterad på könsorganet, frågar man sig någonsin då om han var med på det? Nej, för det är tydlig tortyr.

Tänk bara om en man blir slagen mellan benen? Inte fan kommer han att uppleva det som erotiskt?
En våldtäkt på en kvinna är detsamma fast man faktiskt tränger i henne. Det är inte sex, det är inte skönt. Misshandel av slidan, helt enkelt.

Gråzonerna är naturligtvis det som är jobbigt. Jag har inga enkla svar på det och ingen annan heller, men jag tycker faktiskt att det är hemskt att en våldtäkt har blivit reducerad till "dagen efter ångest".
Citera
2010-09-11, 14:43
Medlem
Elashbacks avatar
Citat:
En våldtäkt är INTE sex som är tråkigt eller något man går med på. En våldtäkt innebär våld, och det är misshandel oavsett om man är gift, sambo eller whatever.
Sen kan du kalla mig idiot eller bitch hur mycket du vill, det förändrar inget.

Det är bara störda män som våldtar. Varför vill du försvara dem? Är du också en störd man som inte kan ha sex på normalt sätt?
En mentalt och känslomässigt frisk man har inte sex med en kvinna som inte vill ha sex med honom. Väldigt enkelt.

Sen vad du själv definierar som våldtäkt kan jag inte stå för...

Jag har inte fösvarat några våldtäktsmän utan jag hävdar att bli oskyldigt dömd för brottet är värre än att bli våldtagen.
Citera
2010-09-12, 14:50
Medlem
Citat:
Jag har inte fösvarat några våldtäktsmän utan jag hävdar att bli oskyldigt dömd för brottet är värre än att bli våldtagen.

Fast i och med att du hävdar det så tydligt och utan att ens fundera, så betyder det att du också tror (liksom många kvinnor som ångrar sig dagen efter) att en våldtäkt är som "lite tråkigt sex".
Du förminskar ordet våldtäkt och det är det jag argumenterar mest emot.
På samma sätt som jag tycker många kvinnor omdefinierar ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in