2010-09-08, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Instämmer. Men så är frågeställaren också en del av den konspiratoriskt lagda "mansaktivismen".
De där som tror att 90% av alla våldtäktsanmälningar är falska.

De har en obehaglig syn på kvinnor.

+1
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jämförelsen mellan de två olika brotten vore meningslös om det inte var för att synen på att falskt anklaga män är mild. Många förnekar att de finns. Bara en sådan sak: varför ska den anklagade bevisa sin oskuld i sexualbrott men inte annars? Det har ju att göra med att våldtäkt är en politisk sak och att män kan offras.
Det är väl alltid meningslöst att jämföra olika brott? Visst är det så att det är din poäng, det är ju löjligt att förneka det. Det går överhuvudtaget inte att jämföra människors upplevelser, ställa grader av lidanden och trauman mot varandra, därför att varje människas förutsättningar är unika och det som knäcker den ena kan den andra klara av och komma vidare från.

Jag får ofta känslan av att du, TheLucky, och jag lever i skilda världar. Du debatterar konstant med känsloargument och ser (mans)hat överallt. Jag ser inte det som du ständigt beskriver, och jag måste säga att jag är tacksam, för din verklighet ter sig mardrömslik. Det finns de som menar att kvinnor ständigt utmålar sig som offer, att de tar på sig en offerroll och därigenom vinner fördelar av olika slag. I ett historiskt perspektiv har kvinnor faktiskt varit missgynnade, men det fanns verkligen inga fördelar eller offerbonusar för dem att dra av detta exempelvis under 1800-talet.

Jag har många gånger, inte bara här, skrivit om radikalfeminismens extremaste fraktioner. Där har det verkligen funnits manshat, och det finns säkert de som håller det vid liv också idag. Men detta är idag helt marginaliserade åsikter, även inom den så kallade kvinnorörelsen (som inte är en utan många). Och om jag har sett separatism och hat där så har jag på andra ställen och i andra sammanhang sett kvinnohat av det mest vidriga slag, hos straighta män, hos bögar, och till och med hos kvinnor själva. Vi kan väl vara ärliga och erkänna att det förekommer mycket kvinnohat här i F&J?

Efter att i ett par år ha surfat runt på detta delforum där jag är övertygad om att majoriteten av dem som skriver och debatterar är män och dessutom antifeminister, så blir den härstädes hävdade synen på kvinnor som offer och martyrer som ständigt blir positivt särbehandlade på grund av sitt martyrskap, på mäns bekostnad, mer och mer orimlig. Ska jag dra en generell slutsats bara av det jag läser här så blir det att idag är det männen som ser sig som offer i en genusdiktatur där kvinnor ständigt och överallt drar längsta strået. Men det stämmer dåligt överens med vad jag dagligen ser och hör i samhället utanför detta delforum, i riktiga livet. Och det är både förbryllande och lite skrämmande att vi kan leva i samma samhälle och se det på så totalt olika sätt.
Senast redigerad av Berengar 2010-09-08 kl. 13:20. Anledning: korrfel
Citera
2010-09-08, 13:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Om man formulerar om frågan så här då?

Kvinna: Vad vill du att en man som gjort det minimum som krävs för att bli dömd till våldtäkt, ska få för straff?

Man: Vad vill du att en kvinna som falskt anklagar dig för samma sak, vilket kommer att ge dig minst två år i fängelse och allmänhetens fördömande, ska få för straff?

Lite jämförelsematerial från Oskar Schwartz:

"Liten påminnelse: Följande ger 10 månaders fängelse: Misshandla någon med yxa svårt. Följande ger 18 månaders fängelse: Mycket brutalt misshandla någon med kofot i huvudet. Följande ger fängelse på 22 månader: Att oprovocerat attackera två pensionärer på en parkeringsplats så att en av dem dör. Två års fängelse får man för detta: Slå sönder sin fru fullkomligt med ett dammsugarrör."

http://swartz.typepad.com/texplorer/2010/09/assange-i-svampskogen.html?cid=6a00d8341c881e53ef01348706e55 2970c
Citera
2010-09-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Andra har granskat samma material faktiskt, men inte kartlagt helheten på samma vis.

Källa på det tack.
Citera
2010-09-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag läste nyligen några kommentarer på Pelle Billings blogg. En person skrev så här:

[i]"Om man fick den hypotetiska frågan att man hade två val att välja mellan.
1. Bli våldtagen.
2. Sitta i fängelse 2-4 år oskyldigt utpekad som våldtäktsman.

Jag tyckte det var en intressant frågeställning. Visserligen är det två skilda saker, men de går under samma fenomen, dvs våldtäkt: antingen att mannen förgriper sig på kvinnan eller att kvinnan använder sig av staten som redskap för att psykologiskt begå övergrepp på en man. Vilket val väljer du som det värsta? Möjligen skulle män och kvinnor svara olika.

Jag skulle inte vilja bli dömd för ett brott jag inte begått, men 2-4 år i ett svenskt fängelse där man får bra mat, TV, får studera osv... Tja. Det finns människor i dagens samhälle som har det sämre än en svensk brottsling. Sjukskrivna och gamla t.ex.

Blir man våldtagen får man knappt ens pengar till terapin som man behöver efteråt.

Livet är tufft men det märkliga är att de som mest förtjänar hjälp och stöd aldrig får det. Oavsett vad man blivit utsatt för.

Upptäcks det senare att någon blivit dömd på falska grunder så ska samma straff dömas den som anklagat en oskyldig. Det är inte mer än rätt.

Och fanns det någon gudomlig rättvisa så skulle en kvinna som anklagar oskyldiga män själv bli våldtagen för att se hur jävligt det är.
Fy fan, sånt ljuger man inte om. Någonsin.
Citera
2010-09-08, 17:00
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantNerdSnusk
Jag skulle inte vilja bli dömd för ett brott jag inte begått, men 2-4 år i ett svenskt fängelse där man får bra mat, TV, får studera osv... Tja. Det finns människor i dagens samhälle som har det sämre än en svensk brottsling. Sjukskrivna och gamla t.ex.

Blir man våldtagen får man knappt ens pengar till terapin som man behöver efteråt.

Livet är tufft men det märkliga är att de som mest förtjänar hjälp och stöd aldrig får det. Oavsett vad man blivit utsatt för.

Upptäcks det senare att någon blivit dömd på falska grunder så ska samma straff dömas den som anklagat en oskyldig. Det är inte mer än rätt.

Och fanns det någon gudomlig rättvisa så skulle en kvinna som anklagar oskyldiga män själv bli våldtagen för att se hur jävligt det är.

Har du verkligen tänkt igenom det här? Sjukskrivna och gamla har det sämre? Nog för att svenska fängelser är lugna, men så jävla kul är det nog inte.

Hellre våldtagen än oskyldigt dömd för mig. Skulle bara bli en rättshaverist om jag kom ut från kåken.
Citera
2010-09-08, 17:33
Medlem
SMBHs avatar
Citat:

Jag tror du förminskar rätten till fri rörlighet. Du kan inte göra något utan att en annan person har översyn eller måste godkänna. Att vi respekterar grundläggande männskliga rättigheter till också våra fångar har inget med det faktum att du sitter inspärrad 24/7.

Citat:
Nu finns ju det något som heter högkostnadsskydd här i Sverige som gör att du inte behöver betala mer än 900kr för vård/år. Psykiatrin går under detta skyddet. Problemet är nog snarare att det finns platser, men om du utryckligen berättar för en läkare (av vilken sort som helst) att du behöver terapi så kan den läkaren skriva en remiss till dig. Sedan gäller det att ha tur att det inte är någon kö i din kommun.

Citat:

Håller med dig helt, att ljuga för rättsväsendet i vilket sammanhang som helst, är enormt skadligt. Inte bara för den individ som drabbas av lögnen men också för samhället i stort.
Citera
2010-09-08, 17:37
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Uppenbarligen finns det en hel del kvinnor som inte håller med dig.

"Det finns också forskning på området om än inte i sådan mängd att man kan ställa upp ordentliga riktlinjer för hur stor andel av de påstådda våldtäkterna som är falska anmälningar. En amerikansk forskare har genomfört studier på falska våldtäktsanmälningar dels på ett storstadsområde med 70 000 invånare, dels på två stora universitetsområden. I den första studien erkände 41 % att anklagelsen var påhittad och i den andra studien erkände 50 % samma sak. Alla erkännanden kom före eller under lögndetektortest med polygrafmaskin. De vanligaste motiven som angavs för att ljuga om våldtäkten sades vara alibi för en sexkontakt, hämnd och för att få sympati.[109] En undersökning inom den amerikanska flygvapnet på 556 påstådda våldtäkter visade att 27 % av anmälarna erkände att de hittat på brottet inför eller en under ett lögndetektortest.[110] Användandet av och den allmänna tilltron till polygrafmaskiner i USA har här gett unika möjligheter till studier av det här slaget. Även om det är svårt att säga något om den generella graden av falska anklagelser eller jämföra med Sverige så kan man dra slutsatsen att det inte alls är särskilt ovanligt med falska uppgifter om våldtäkt. Spekulativt kan dock sägas att andelen falska anklagelser med alibifunktion borde vara lägre i Sverige som är mer sexualliberalt än USA, inte lika många kvinnor behöver ljuga om uppkomst av graviditeter eller könssjukdomar för sina anhöriga. Likväl borde mängden falska anklagelser för att få uppmärksamhet och sympati öka när våldtäktsbrottet uppmärksammas mer i media."

http://www.rsorg.se/index.php?view=article&id=205:bevisvaerdering-av-utsagor-i-valdtaektsmal&option=com_content&Itemid=72
Citera
2010-09-08, 17:42
Medlem
Von0bens avatar
Jag betvivlar att särskilt många "falska" våldtäktsanmälningar sker varje år.

Dock är det ofta svårt att bevisa våldtäkt, ofta står ord mot ord.

Av typ 1700 anmälningar per år så döms cirka 150-200.

Det innebär inte att de resterande 1500 är "falska"

Däremot visar det på att vi HAR en stark rättssäkerhet även för de som blir anklagade, och att det är nys det som de här paranoida "mansaktivisterna" påstår att det är så lätt att bli dömd oskyldig för våldtäkt.
Citera
2010-09-08, 18:13
Medlem
SMBHs avatar
Citat:

Däremot visar det på att vi HAR en stark rättssäkerhet även för de som blir anklagade, och att det är nys det som de här paranoida "mansaktivisterna" påstår att det är så lätt att bli dömd oskyldig för våldtäkt.

Okej, nu handlar tråden om dömda fall, och inte anmälda fall. Men för att problematisera det hela så måste jag säja att en anmäla kan vara illa nog. Men det är som du säjer, det ska till en jävla massa underligheter för att man ska ha oturen att verkligen bli oskyldigt dömd. Jag tror nog att anledningen till varför bara 150-200 fall leder till fängelse beror på att domstolen faktiskt är rigorös i sitt beviskrav och lyssnar inte bara på en kvinna som påstår något. Som sagt, en stor majoritet så avksriver ju domstolen fallet (praktiskt tar den sida med mannen).

Jag tror vi har för bred definition krig vad en våldtäkt faktiskt är, och det är därför vi ser en så stor skillnad på anmälningar och dömda.
Citera
2010-09-08, 18:16
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Och att någon är paranoid innebär inte att ingen någonsin kommer att skada denne, med uppsåt eller av oaktsamhet/likgiltighet.

Rättssäkerheten i sexbrott måste jämföras mot rättssäkerheten vad avser andra brott. Det är betydligt ovanligare att någon mot sitt nekande döms på målsägandens uppgifter i andra mål. Jämför man mot tvistemål, så blir skillnaden ännu större. Vad jag vet har det aldrig hänt att någon får betala en annan person pengar bara för att denne säger sig ha en fordran på personen.
Citera
2010-09-08, 18:26
Medlem
Katzespeiens avatar
Jag råkade på det nedan på ett amerikanskt forum. Jag kommer inte orka kolla upp det själv så jag lägger ut det här och hoppas att någon mer motiverad kan styrka eller fälla.

Citat:
Ursprungligen postat av Demonspawn
An authoritative law review article debunked the canard that only two percent of all rape claims are false -- the author traced this number to its baseless source. See [http://llr.lls.edu/volumes/v33-issue3/greer.pdf [lls.edu].

As reported by "False Rape Allegations" by Eugene Kanin, Archives of Sexual Behavior Feb 1994 v23 n1 p81 (12), Professor Kanin’s major study of a mid-size Midwestern U.S. city over the course of nine years found that 41 percent of all rape claims were false. Kanin also studied the police records of two unnamed large state universities, and found that in three years, 50 percent of the 64 rapes reported to campus police were determined to be false, without the use of polygraphs.

In addition, a landmark Air Force study in 1985 studied 556 rape allegations. It found that 27% of the accusers recanted, and an independent evaluation revealed a false accusation rate of 60%. McDowell, Charles P., Ph.D. “False Allegations.” Forensic Science Digest, (publication of the U.S. Air Force Office of Special Investigations), Vol. 11, No. 4 (December 1985), p. 64.
Citera
2010-09-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Jag tror du förminskar rätten till fri rörlighet. Du kan inte göra något utan att en annan person har översyn eller måste godkänna. Att vi respekterar grundläggande männskliga rättigheter till också våra fångar har inget med det faktum att du sitter inspärrad 24/7.

Jag tror att du skulle må dåligt av att få se på riktigt hur många äldre och sjukskrivna har det, och vilken hjälp de (INTE) får. Många sitter faktiskt inlåsta, en del känner sig tvingade till det pga depression, en del pga fysiska hinder som de inte får stöd till.

Jag tycker det är sanslöst orättvist att man ska ha mer rättigheter om man sitter i fängelse än om man är sjukskriven, går på socialbidrag, är pensionär osv.
De har för fan bättre mat än våra barn har på DAGIS!

Alltså, jag kan inte tycka att det är så hemskt att sitta i fängelse i Sverige i dagens läge. Även om jag själv skulle hata att vara där oskyldigt dömd för just våldtäkt.
För det i sig anser jag vara hemskt. Inte just att sitta i fängelset.

Men framför allt tror jag inte ni förstår vad en våldtäkt är på riktigt. Kanske om ni blivit misshandlade, rånade, sexuellt utnyttjade som barn eller våldtagna själva så kan ni förstå.
Det är inget man kommer över på en kafferast.

Vissa kvinnor som blivit våldtagna har fått så stora skador på slidan eller i analen att de fått men för livet. Vissa har fått skador så de inte kan få barn.

Är det att föredra än att sitta i ett tryggt fängelse där du får bra mat, du kan studera osv.?

Citat:
Nu finns ju det något som heter högkostnadsskydd här i Sverige som gör att du inte behöver betala mer än 900kr för vård/år. Psykiatrin går under detta skyddet. Problemet är nog snarare att det finns platser, men om du utryckligen berättar för en läkare (av vilken sort som helst) att du behöver terapi så kan den läkaren skriva en remiss till dig. Sedan gäller det att ha tur att det inte är någon kö i din kommun.

Jo, men du vet att det är rätt svårt att få terapi av landstinget va? En tjej jag känner som var sjukskriven pga depression och ångest-attacker, fick anti-depp medicin och blev remitterad till terapi av läkaren. Svaret var från psykvården att väntetiden var ungefär ett års tid... Och det är långt ifrån alla som ens får en remiss av sin läkare just pga att terapi är något som bara de riktigt störda kan få, dvs de som sitter med kniven mot strupen eller mot någon annans strupe.
Whatever, det hör iofs inte till diskussionen men jag hävdar fortfarande att de som behöver hjälp med terapi efter t.ex. en misshandel eller våldtäkt får det INTE.

Citat:
Håller med dig helt, att ljuga för rättsväsendet i vilket sammanhang som helst, är enormt skadligt. Inte bara för den individ som drabbas av lögnen men också för samhället i stort.

Japp, håller helt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in