Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Instämmer. Men så är frågeställaren också en del av den konspiratoriskt lagda "mansaktivismen".
De där som tror att 90% av alla våldtäktsanmälningar är falska.
De har en obehaglig syn på kvinnor.
De där som tror att 90% av alla våldtäktsanmälningar är falska.
De har en obehaglig syn på kvinnor.
+1

Citat:
Det är väl alltid meningslöst att jämföra olika brott? Visst är det så att det är din poäng, det är ju löjligt att förneka det. Det går överhuvudtaget inte att jämföra människors upplevelser, ställa grader av lidanden och trauman mot varandra, därför att varje människas förutsättningar är unika och det som knäcker den ena kan den andra klara av och komma vidare från.
Ursprungligen postat av TheLucky
Jämförelsen mellan de två olika brotten vore meningslös om det inte var för att synen på att falskt anklaga män är mild. Många förnekar att de finns. Bara en sådan sak: varför ska den anklagade bevisa sin oskuld i sexualbrott men inte annars? Det har ju att göra med att våldtäkt är en politisk sak och att män kan offras.
Jag får ofta känslan av att du, TheLucky, och jag lever i skilda världar. Du debatterar konstant med känsloargument och ser (mans)hat överallt. Jag ser inte det som du ständigt beskriver, och jag måste säga att jag är tacksam, för din verklighet ter sig mardrömslik. Det finns de som menar att kvinnor ständigt utmålar sig som offer, att de tar på sig en offerroll och därigenom vinner fördelar av olika slag. I ett historiskt perspektiv har kvinnor faktiskt varit missgynnade, men det fanns verkligen inga fördelar eller offerbonusar för dem att dra av detta exempelvis under 1800-talet.
Jag har många gånger, inte bara här, skrivit om radikalfeminismens extremaste fraktioner. Där har det verkligen funnits manshat, och det finns säkert de som håller det vid liv också idag. Men detta är idag helt marginaliserade åsikter, även inom den så kallade kvinnorörelsen (som inte är en utan många). Och om jag har sett separatism och hat där så har jag på andra ställen och i andra sammanhang sett kvinnohat av det mest vidriga slag, hos straighta män, hos bögar, och till och med hos kvinnor själva. Vi kan väl vara ärliga och erkänna att det förekommer mycket kvinnohat här i F&J?
Efter att i ett par år ha surfat runt på detta delforum där jag är övertygad om att majoriteten av dem som skriver och debatterar är män och dessutom antifeminister, så blir den härstädes hävdade synen på kvinnor som offer och martyrer som ständigt blir positivt särbehandlade på grund av sitt martyrskap, på mäns bekostnad, mer och mer orimlig. Ska jag dra en generell slutsats bara av det jag läser här så blir det att idag är det männen som ser sig som offer i en genusdiktatur där kvinnor ständigt och överallt drar längsta strået. Men det stämmer dåligt överens med vad jag dagligen ser och hör i samhället utanför detta delforum, i riktiga livet. Och det är både förbryllande och lite skrämmande att vi kan leva i samma samhälle och se det på så totalt olika sätt.
Senast redigerad av Berengar 2010-09-08 kl. 13:20. Anledning: korrfel
Senast redigerad av Berengar 2010-09-08 kl. 13:20. Anledning: korrfel