2010-09-22, 15:14
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Då är ju frågan hur det egentligen skiljer sig från andra mer "könsneutrala" brott, som te.x grov misshandel och dylikt. Har man blivit nedföst på marken och blir sparkad och stampad på av fem personer så är man ju även då rätt maktlös över sin egna kropp.

Såna brott tar däremot allmänheten jävligt mycket lättare på av någon anledning. Men hyckleri är väl skoj antar jag...

När vi kommer se en film som blir boxoffice 1:a där protaganisten är en serievåldtäktsman så kanske det kommer ske en liten förskjutning av detta synsätt. Tillsvidare så får vi fortsätta med att glorifiera männen i Gudfadern osv. Problemet är att vissa kvinnor blir våta i trosan av dessa silverbacks som tar lagen i egna händer, sedan vill vissa män efterlikna dom männen eftersom det ökar chansen att få ligga.

(Nu förespråkar jag inte att vi ska glorifiera våldtäkt, jag bara påpekar på varför vi ser skillnad på misshandel med knytnävarna och misshandel med penis)

Det handlar också om att man ska få ligga på grund av sin charm, utseende och status, det är t.ex fult att köpa eller tvinga till sig sex. Det är med andra ord status i att ligga på ett sådan jämställt sätt som möjligt. Därför vänder dom flesta män kollektivt ryggen mot dessa sorgliga män.
Citera
2010-09-22, 15:30
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
När vi kommer se en film som blir boxoffice 1:a där protaganisten är en serievåldtäktsman så kanske det kommer ske en liten förskjutning av detta synsätt. Tillsvidare så får vi fortsätta med att glorifiera männen i Gudfadern osv. Problemet är att vissa kvinnor blir våta i trosan av dessa silverbacks som tar lagen i egna händer, sedan vill vissa män efterlikna dom männen eftersom det ökar chansen att få ligga.

(Nu förespråkar jag inte att vi ska glorifiera våldtäkt, jag bara påpekar på varför vi ser skillnad på misshandel med knytnävarna och misshandel med penis)

Det handlar också om att man ska få ligga på grund av sin charm, utseende och status, det är t.ex fult att köpa eller tvinga till sig sex. Det är med andra ord status i att ligga på ett sådan jämställt sätt som möjligt. Därför vänder dom flesta män kollektivt ryggen mot dessa sorgliga män.

Men din förklaring minskar ju knappast på det inneboende hyckleriet i det hela. Hyckleri är ju fortfarande hyckleri oavsett motivation...
Citera
2010-09-22, 15:37
Medlem
användarnmnets avatar
När många här svarar fängelse verkar inte alla tänka på vad man fysiskt utsätts som "våldtäcktsman" på ett fängelse.
Citera
2010-09-22, 16:06
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Men din förklaring minskar ju knappast på det inneboende hyckleriet i det hela. Hyckleri är ju fortfarande hyckleri oavsett motivation...

Jag förstår varifrån du kommer. Men det finns ett samspel mellan olika delar, om vi verkligen ska komma till stånd med detta hyckleri så måste vi antingen; sluta glorifiera misshandel/mord i fiktiv form eller börja glorifiera våldtäkt i fiktiv form. Vad tycker du är bäst? Jag vill sannerligen inte börja censurera filmer och spel, men samtidigt vill jag inte att det är "coolt" om Tony Sopranos våldtar kvinnor till höger och vänster.
Citera
2010-09-22, 16:08
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
När många här svarar fängelse verkar inte alla tänka på vad man fysiskt utsätts som "våldtäcktsman" på ett fängelse.

Som våldtäktsman i Sverige hamnar du på ett speciellt fängelse för sexualbrottslingar, just på grund av det du skriver. Det är med andra ord inte problemet, även om misshandel gör ont så är det verkliga såret den sociala stigmat du får leva med resten av ditt fria liv.
Citera
2010-09-22, 17:38
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Jag förstår varifrån du kommer. Men det finns ett samspel mellan olika delar, om vi verkligen ska komma till stånd med detta hyckleri så måste vi antingen; sluta glorifiera misshandel/mord i fiktiv form eller börja glorifiera våldtäkt i fiktiv form. Vad tycker du är bäst? Jag vill sannerligen inte börja censurera filmer och spel, men samtidigt vill jag inte att det är "coolt" om Tony Sopranos våldtar kvinnor till höger och vänster.

Jag tror jag föredrar det tredje alternativet: banka in i folks huvuden att bara för att våld kan se häftigt och mäktigt ut i fiktiv form så betyder det inte att det är häftigt eller mäktigt i verkligheten.

Personligen har jag redan bemästrat det tankesättet, och även om jag faktiskt kan tänka mig att jobba inom vissa yrken där man utsätts för en hel del verkligt våld, så innebär det inte att jag tycker om verkligt våld eller föredrar det på något sätt...
Citera
2010-09-28, 16:46
Medlem
latino88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Varför ställa två saker emot varandra?
Men om jag skulle svara på vad som är mest hemskt skulle det nog vara våldtäkt isåfall.Jag skulle hellre välja att sitta i fängelse oskyldig!Att kränkas genom att få sin kropp skändad av någon som inte har behörighet till min kropp är mer förnedrande och något man får bära med sig resten av livet.Det psykiska sätter spår resten av livet.
Att sitta i fängelse oskyldig skulle jag kunna leva med.Vetskapen om att man är oskyldig skulle göra att man klarade sig ur det hela.Sen allt det medför kan man bygga upp igen.
Förstår faktiskt inte allt tjafs om det här med att bli oskyldigt dömd som våldtäktsman.Det förekommer knappt och ni här på fb har förstorat upp det.Det vi ska istället lägga kraft och energi på är att få fast och få dem dömda som går fria.Dessa alla män som gjort sig skyldig till detta brott som traskar runt på våra gator och som inte fått något straff ännu det är dem vi ska lägga energi på att hitta.
'
Du e fan patetisk!!! Du vet inte ett jävla skit förstår du de!! Skulle du överleva att vara oskyldig? Hur fan vet du de när du inte upplevt de din dumma kossa. Tro mig om man orkar leva på som vanligt i samma stad då är man jävligt stark, att inte ta sitt liv direkt är starkt. Tänk dig att alla tro at du e skyldig men bara du vet sanningen du berättar din version, men ingen litar hundra på dig kanske dina närmaste, men du ser endå att dem har de i bakhuvudet. och man kan aldrig förbli den man va innan. Snälla säg inte en sån sak om du inte upplevt de. jag kan knappt hålla på med en tjej utan att nojja. Min kompis i stlh hans kk visste va han suttit för o utnyttjade de o sa de till hennes kille som satt inne o kom ut, för henne kille viste at hon varit otrogen. Hon sa att min kompis hade våldtagit henne o suttit innan för de. Min kompis blev knivhöggen och dog för några månader sen för något han inte hade gjort. Förstår du?? finns inget liv efter det. Om du inte flyr därifrån vilket jag inte kan göra för jag fått en dotter nu. Och jag hatar våldtäktsmän tro mig, men många sitter oskyldiga inne för om du hade varit lite kriminell så hade du vetat att du kan åka dit för många grejer utan bevis. Alla dem som vet nåt om vårat rättsystem vet just detta. Räcker med att dem tror att du e skyldig. Sluta läs för mycket i tidningen, där de alltid står för lite bevis räckte inte för att åtala dem, händer bara i stora fall som rån osv.
idiotjävel
Citera
2010-09-28, 17:03
Medlem
latino88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Jag betvivlar att särskilt många "falska" våldtäktsanmälningar sker varje år.

Dock är det ofta svårt att bevisa våldtäkt, ofta står ord mot ord.

Av typ 1700 anmälningar per år så döms cirka 150-200.

Det innebär inte att de resterande 1500 är "falska"

Däremot visar det på att vi HAR en stark rättssäkerhet även för de som blir anklagade, och att det är nys det som de här paranoida "mansaktivisterna" påstår att det är så lätt att bli dömd oskyldig för våldtäkt.

Om du inte visste de räcker de med att dem tror att tjejen är ärlig. räcker med att hon inte ljuger o försäger sig.
räcker med ord mot ord! och dem som klarar sig som är skyldiga har jävligt tur! dem som klarar sig klarar sig också för att dem misstänker att hon ljuger o uppgifter strider mot hennes uppgifter*!
OCH HUR KAN DU SÄGA STARK RÄTTSÄKERHET!?!?! VAFAN VET DU OM DE?
VA HAR DU FÖR ERFARENHET AV DE!!??!? En bekant åkte dit på 3 år för två dagar sen för nå¨got som inte fanns bevis för, detta handlade om skattebrott osv.Och jag sj suttit oskydlig så snacka inte om att de är ett starkt rätsväsende när du inte vet ett skit om de.
Tack vare rättsystemet tar många sina liv o förstör sina liv för att dem mår så dåligt för vårat STARKA rättsystem.

ÅHH jAA de e lätt att åka dit för de! Snälla prova sj
: LÅT en tjejkompis anmälla dig för skoj skull och se om du åker dit!? snälla jag ber dig. Och sen när du blir dömd till våldtäkt så kan ju hon ändra sig och säga eran sanning.(så får du se om du klarar dig) Hade du gjrot detta hade du bevisat för hela sverige hur lätt de är att bli dömd för detta och du har ju tjejen som vittne och du hade fått 20 tusen av mig
när jag satt och äntligen efter 4 mån i häkte kom till anstalten så blev en kille friad för att tjejen hade ljugit i liknande fall, han suttit 1,5 år oskyldig och fick 500 tusen i skadestånd. Fanns en liten text på text tv om detta inget mer för att han inte ville bli omnämnd och han kunde fortsätta leva på som vanligt. Sååå tro mig de finns många bevis på att de finns oskydliga- Okunniga folk tror på det som står i tidningen. alltså okunniga personer som du.
Citera
2010-09-28, 20:40
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latino88
'
Du e fan patetisk!!! Du vet inte ett jävla skit förstår du de!! Skulle du överleva att vara oskyldig? Hur fan vet du de när du inte upplevt de din dumma kossa. Tro mig om man orkar leva på som vanligt i samma stad då är man jävligt stark, att inte ta sitt liv direkt är starkt. Tänk dig att alla tro at du e skyldig men bara du vet sanningen du berättar din version, men ingen litar hundra på dig kanske dina närmaste, men du ser endå att dem har de i bakhuvudet. och man kan aldrig förbli den man va innan. Snälla säg inte en sån sak om du inte upplevt de. jag kan knappt hålla på med en tjej utan att nojja. Min kompis i stlh hans kk visste va han suttit för o utnyttjade de o sa de till hennes kille som satt inne o kom ut, för henne kille viste at hon varit otrogen. Hon sa att min kompis hade våldtagit henne o suttit innan för de. Min kompis blev knivhöggen och dog för några månader sen för något han inte hade gjort. Förstår du?? finns inget liv efter det. Om du inte flyr därifrån vilket jag inte kan göra för jag fått en dotter nu. Och jag hatar våldtäktsmän tro mig, men många sitter oskyldiga inne för om du hade varit lite kriminell så hade du vetat att du kan åka dit för många grejer utan bevis. Alla dem som vet nåt om vårat rättsystem vet just detta. Räcker med att dem tror att du e skyldig. Sluta läs för mycket i tidningen, där de alltid står för lite bevis räckte inte för att åtala dem, händer bara i stora fall som rån osv.
idiotjävel
Allvarligt bemöter du alltid människor du inte känner med detta språkbruk och hat?Jag tänker inte ens bemöda mig att svara eftersom du bara spyr galla.Var snäll och bemöt människor med respekt och respektera att människor tänker annorlunda än dig.
Citera
2010-09-28, 23:05
Medlem
Empresss avatar
Säger så här. Jag anser att dessa två frågor skall inte ställas emot varandra. Då jag anser att de är precis lika illa båda två fast på olika sätt.
Men jag skulle säga som har själv blivit uisatt för försök till våldtäkt.
Det var jävligt kränkande och genom den kränkheten jag kände så kan jag förställa mig hur det kan vara att bli oskyldigt anklgad för detta brott..

Citat:
Allvarligt bemöter du alltid människor du inte känner med detta språkbruk och hat?Jag tänker inte ens bemöda mig att svara eftersom du bara spyr galla.Var snäll och bemöt människor med respekt och respektera att människor tänker annorlunda än dig.

Tja är man vän till en person som först få sitta inne i fängelse oskyldigt anklagad för våldtäkt, sedan efter straffet så blir man mördad för våldtäkten man aldrig begått.. Folk men normal begåvning och normal empati kan sätta sig in hur det kändes för killen innan han blev mördad.

Sedan så ser man din kvalificerad rappakalja om varför man heller skall sitta inne för våldtäkt man aldrig begått än att bli våldtagen.
Skrivet på ett helt empatilöst sätt med mot de oskyldigt anklagade.
Jag hoppas verkligen att du lägger ned och gnäller över att "kvinnor aldrig får medkänsla" av männen. Du hjälper till på ett mycket bra sätt att killar känner avsky att ge empati till tjejer.

Jag hoppas att du inte är så jävla dum uppe på detta med och kräver att det skall ges empati till de sanna våldtäktsoffren, efter din brist på empati mot de som blir oskyldigt anklagade när du väl tog ställning.
Citera
2010-09-29, 07:04
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Säger så här. Jag anser att dessa två frågor skall inte ställas emot varandra. Då jag anser att de är precis lika illa båda två fast på olika sätt.
Men jag skulle säga som har själv blivit uisatt för försök till våldtäkt.
Det var jävligt kränkande och genom den kränkheten jag kände så kan jag förställa mig hur det kan vara att bli oskyldigt anklgad för detta brott..

Tja är man vän till en person som först få sitta inne i fängelse oskyldigt anklagad för våldtäkt, sedan efter straffet så blir man mördad för våldtäkten man aldrig begått.. Folk men normal begåvning och normal empati kan sätta sig in hur det kändes för killen innan han blev mördad.

Sedan så ser man din kvalificerad rappakalja om varför man heller skall sitta inne för våldtäkt man aldrig begått än att bli våldtagen.
Skrivet på ett helt empatilöst sätt med mot de oskyldigt anklagade.
Jag hoppas verkligen att du lägger ned och gnäller över att "kvinnor aldrig får medkänsla" av männen. Du hjälper till på ett mycket bra sätt att killar känner avsky att ge empati till tjejer.

Jag hoppas att du inte är så jävla dum uppe på detta med och kräver att det skall ges empati till de sanna våldtäktsoffren, efter din brist på empati mot de som blir oskyldigt anklagade när du väl tog ställning.
Ja men lilla vännen jag har också folk i min närhet som råkat ut för saker men det ger mig inte rätten att spy galla över dem med andra åsikter.Jag har aldrig påstått att det inte skulle vara hemskt att bli oskyldigt dömd men jag skrev att jag hellre blev det än att bli våldtagen.Är det att vara empatilös?
Sen har jag läst en del du skrivit och jag och en del till är övertygad om att du är en man.All den smörja du skriver i inlägg efter inlägg och alltid tar mannens parti.Du är en missförstådd man som försöker få lite upprättelse här genom att ikläda dig en annan roll.
Citera
2010-09-29, 17:42
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ja men lilla vännen jag har också folk i min närhet som råkat ut för saker men det ger mig inte rätten att spy galla över dem med andra åsikter.Jag har aldrig påstått att det inte skulle vara hemskt att bli oskyldigt dömd men jag skrev att jag hellre blev det än att bli våldtagen.Är det att vara empatilös?
Sen har jag läst en del du skrivit och jag och en del till är övertygad om att du är en man.All den smörja du skriver i inlägg efter inlägg och alltid tar mannens parti.Du är en missförstådd man som försöker få lite upprättelse här genom att ikläda dig en annan roll.

Jag dör hellre än att bli oskyldigt dömd, det enda som skulle få mig att (över)leva är tanken på att jag kommer hämnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in