2010-09-30, 20:36
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawazuki
Jaså det tycker du? njae stark är kanske inte direkt mitt intryck, snarare modig, lik dig på det sättet.

Jag har läst här en tid som du förstår.
En annan kvinna som jag lagt märke till är Severiano (tror jag hon kallar sig). Mitt intresse är i huvudsak antropologiskt.

Du argumenterar underhållande och med humor, varför tycker du att det är mödan värd att debattera här och om detta ämne? Vill du hävda att kvinnor befinner sig i en orättvis position generellt gentemot männen, eller kan du förstå tanken att män och kvinnor är exakt lika starka allt sammantaget sas, men att "styrkan" skenbart varierar beroende på situation.
Män är starka på sin hemmaplan och likaså kvinnor.

Tack för välkomnandet.
Tack för feedback
Grejen med mig är att jag skriver sspontant.Sitter inte och funderar och googlar fram en massa fakta som andra här gör.Tycker det blir mer äkta då.
Angående dina frågor så tycker jag väl iof inte i det stora hela att kvinnor är missgynnade här i sverige.Man kan som kvinna bestämma själv om man vill vara ett offer eller inte.Däremot tycker jag att man ska kämpa för dom svaga och utsatta i samhället oavsett kön.Visst vurmar jag lite extra för utsatta kvinnor men det har mest med att jag identifierar mig mer med kvinnor.Kvinnor som har en lång väg att gå i andra länder som inte kommit så långt i jämställdheten önskar jag att man kunde göra mer för men de måste ta striden precis som vi kvinnor också har gjort här i sverige.Utan alla dessa starka kvinnor på 1900-talet som banade vägen för oss hade vi inte varit där vi är nu.Vi har mycket att tacka dem för.Det kommer alltid finnas män som tycker att samhället utvecklats fel och ser sig själva högre och det är därför det är så viktigt med starka kvinnor och organisationer,lagar som gör att vi har ett fortsatt jämlikt samhälle.Jag tror att människor är starka i olika situationer beroende vad man har med sig i bagaget eller vad man utvecklats till.Har inget med kön att göra
Citera
2010-09-30, 21:17
Medlem
Ja det är ofta bättre att vara ärlig med sina känslor, ett illa dolt motiv vad det än består av blir nog genomskådat av den intresserade, och att lura ointresserade är knappast en seger.
Mitt liv har lärt mig att den känsliga eller den som förfinat förmågan att lyssna till sina känslor och reaktioner i maggropen ofta har förvånansvärt rätt utan att ha ältat sk fakta i sinnet, fakta är ju som bekant både färskvara och en tolkningsfråga, ofta är det en fördel att hoppa över dessa sk fakta.

Men visst man kan ta miste på känslor också, denna tråd handlar om känslor, vilket är värst, är frågan.
Det vet man ju inte med säkerhet om man inte genomlevt dessa alternativ, det blir spekulationer med magkänslan eller föreställningen om ens reaktion i givna alternativ, inte fakta sas.

Tror du inte att villkoren i detta landet förbättrats ganska lika för båda könen? och att "lidandet" lindrats av industrialiseringen snarare än någons medvetna kamp för rättvisa?

De uppenbara orättvisor som förekommer i andra kulturer beror kanske till stor del på att villkoren gynnar våldsverkare och brutala personer, ett scenario där männen har hemmaplan och dominerar.
Vilka som lider mest är kanske inte helt enkelt att konstatera, men det lutar åt att kvinnor och barn är mest utsatta.

Det är naturligt och berömvärt att du vurmar särskilt för svaga och utsatta kvinnor, de är nog deras problem du förstår bäst.
Vad anser du vara den största faktorn som tynger de "svaga" kvinnorna, är det generella orättvisor i lagar och politiska beslut eller är det mer av betendemässig art, lite "biologi" sas.
Citera
2010-09-30, 21:58
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ja det är ofta bättre att vara ärlig med sina känslor, ett illa dolt motiv vad det än består av blir nog genomskådat av den intresserade, och att lura ointresserade är knappast en seger.
Mitt liv har lärt mig att den känsliga eller den som förfinat förmågan att lyssna till sina känslor och reaktioner i maggropen ofta har förvånansvärt rätt utan att ha ältat sk fakta i sinnet, fakta är ju som bekant både färskvara och en tolkningsfråga, ofta är det en fördel att hoppa över dessa sk fakta.

Men visst man kan ta miste på känslor också, denna tråd handlar om känslor, vilket är värst, är frågan.
Det vet man ju inte med säkerhet om man inte genomlevt dessa alternativ, det blir spekulationer med magkänslan eller föreställningen om ens reaktion i givna alternativ, inte fakta sas.

Tror du inte att villkoren i detta landet förbättrats ganska lika för båda könen? och att "lidandet" lindrats av industrialiseringen snarare än någons medvetna kamp för rättvisa?

De uppenbara orättvisor som förekommer i andra kulturer beror kanske till stor del på att villkoren gynnar våldsverkare och brutala personer, ett scenario där männen har hemmaplan och dominerar.
Vilka som lider mest är kanske inte helt enkelt att konstatera, men det lutar åt att kvinnor och barn är mest utsatta.

Det är naturligt och berömvärt att du vurmar särskilt för svaga och utsatta kvinnor, de är nog deras problem du förstår bäst.
Vad anser du vara den största faktorn som tynger de "svaga" kvinnorna, är det generella orättvisor i lagar och politiska beslut eller är det mer av betendemässig art, lite "biologi" sas.
Ja industrialiseringen hjälpte nog också till och fick ut kvinnorna på arb.marknaden bla men det är bara en liten del i det hela.Kvinnorna fick ju bla skrika sig hesa för att få dagis till alla.Innan dess var det ju inte möjligt för kvinnorna knappt att förvärvsarbeta.

Att veta vad som är värst kan man ju inte veta om man inte varit utsatt.Men många kvinnor lever med rädslan att bli våldtagna när de rör sig hemåt nattetid.Risken är ju kanske inte så stor men det är en inbyggd rädsla många bär på.För mig skulle det vara en total förnedring för mig att bli kränkt på detta sätt.Att en man tar sig friheten att utnyttja min svaghet och våldföra sig på mig skulle vara en total katastrof.
Jag tycker absolut att det behövs mer forskning på testesteronets inverkan,mer forskning i mannens hjärna mm för att se om det finns någon obalans hos dessa män som utövar våld och makt mot kvinnor.Något står ju inte rätt till där uppe iallafall kan man ju förstå.Mannens hjärna är ju mer känslig och det blir oftare defekter när den skapas(ja det finns vetenskaplig forskning på det).
Lagmässigt finns det ju inte så stora orättvisor förutom att kvinnor halkar efter i karriären och lönemässigt när de väljer att skaffa familj.Detta är ju biologiskt och går kanske inte göra så mkt åt.Men ett bra sätt är iallafall att man delar på vab-dagar.Som det är nu så stannar oftast kvinnan hemma pga ekonomiska skäl.Detta gör att kvinnan har svårt att klättra karriärsmässigt.
Citera
2010-09-30, 22:07
Medlem
Adolf bittlers avatar
Angående män som begår våldtäkter och andra våldsbrott så tror jag inte att det är ett biologiskt hjärnfel. Det handlar nog om avtrubbning i de flesta fallen.
Citera
2010-09-30, 22:26
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Angående män som begår våldtäkter och andra våldsbrott så tror jag inte att det är ett biologiskt hjärnfel. Det handlar nog om avtrubbning i de flesta fallen.
Kanske är en blandning av det hela.Jag tror inte helt friska män som blivit avtrubbade är kapabla till våldtäkt.Måste finnas något annat som är galet också.
Citera
2010-09-30, 22:27
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Kanske är en blandning av det hela.Jag tror inte helt friska män som blivit avtrubbade är kapabla till våldtäkt.Måste finnas något annat som är galet också.

Då borde vi kunna komma fram till att negrer generellt sett har onda gener?
Citera
2010-09-30, 22:32
Medlem
MissFitt

Att leva med rädsla är nog mycket plågsamt, jag försöker förstå detta och kan väl det i viss utsträckning men inte till fullo. Vad jag förstår består "kampen" här på forumet om vem som lider mest av andras ofullkomligheter, där man delar in, med grova generaliseringar de grupper som står emot varandra. Känner du personligen att du tillhör den "svaga" gruppen eller det är den plågsamma känslan av hot som stör ditt välbefinnande mest?

En känslig fråga, du får givetvis avstå svaret. Känner du att du som kvinna har rätt att kräva männens särskilda hänsyn till dig, just för att du är svagare på vissa punkter, ca som ett barn naturligt förväntar sig vuxnas hänsyn. En man borde vara naturligt varsammare mot en kvinna, både känslomässigt och fysiskt?, det senare är ganska självklart iofs.
Till denna frågeställning hör paradoxen att du ändå känner dig berättigad till att "kriga" om en större tårtbit med männen där sådan förekommer, tex i arbetslivet och att där är det inte alla mot alla utan där får du dra fördel av din "vekare" konstitution eller andra kanske fula knep, så som män klättrar på varandra.

Jag har lite teorier om förväntningar och krav, skillnaderna i perspektiv sas.
Den bitterhet som kan skönjas här och var handlar nog mycket om förväntningar, men det är en annan historia.
Citera
2010-09-30, 22:52
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
MissFitt

Att leva med rädsla är nog mycket plågsamt, jag försöker förstå detta och kan väl det i viss utsträckning men inte till fullo. Vad jag förstår består "kampen" här på forumet om vem som lider mest av andras ofullkomligheter, där man delar in, med grova generaliseringar de grupper som står emot varandra. Känner du personligen att du tillhör den "svaga" gruppen eller det är den plågsamma känslan av hot som stör ditt välbefinnande mest?

En känslig fråga, du får givetvis avstå svaret. Känner du att du som kvinna har rätt att kräva männens särskilda hänsyn till dig, just för att du är svagare på vissa punkter, ca som ett barn naturligt förväntar sig vuxnas hänsyn. En man borde vara naturligt varsammare mot en kvinna, både känslomässigt och fysiskt?, det senare är ganska självklart iofs.
Till denna frågeställning hör paradoxen att du ändå känner dig berättigad till att "kriga" om en större tårtbit med männen där sådan förekommer, tex i arbetslivet och att där är det inte alla mot alla utan där får du dra fördel av din "vekare" konstitution eller andra kanske fula knep, så som män klättrar på varandra.

Jag har lite teorier om förväntningar och krav, skillnaderna i perspektiv sas.
Den bitterhet som kan skönjas här och var handlar nog mycket om förväntningar, men det är en annan historia.
Personligen känner jag inte att jag tillhör någon svagare grupp.Inte intelligensmässigt eller psykiskt.Självklart är jag fysiskt svagare än män.Jag tror å andra sidan att det finns en hel del män som känner sig underlägsna kvinnan och tar till sin fysiska för att hävda sig.Män som inte har språkets begåvning eller är missförstådda eller inte är i kontakt med sitt känsloliv.Vi kvinnor tränas redan från barnsben att använda oss av känslor och leker rollekar i större utsträckning.Detta är förstås till våran fördel.
Vet inte vad jag ska svara på den andra frågan men det är för mig självklart att man inte slår någon som är fysiskt svagare eller iof man ska inte slå ngn alls.Men att ge sig på ngn som inte kan försvara sig är mycket lågt.Alla människor ska behandlas varsamt om situationen kräver det.Jag känner inte att jag behöver behandlas extra varsamt för att jag är kvinna men jag är traditionell i mitt tänk gällande könsroller fast jag är "feminist".Vet att många inte tycker det går ihop sig men jag gillar att bli uppvaktad och ha en man som är omhändertagande.Jag tycker det är charmigt med män som ger sin jacka när jag fryser osv.Tycker att jämställdhet handlar om andra saker än att sudda ut könsroller.Könsroller finns och de ska inte försvinna.
I arbetslivet kan man ta hjälp av sin kvinnliga charm för att nå toppen om man vill kanske.Nu råkar jag jobba på ett kvinnodominerat yrke med en kvinnlig chef.Dessutom jobbar jag fackligt och då är man inte särskilt populär hos chefen.
Citera
2010-09-30, 22:58
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Då borde vi kunna komma fram till att negrer generellt sett har onda gener?
Haha ja det är ju överrepresenterade men i det fallet handlar det nog mer om deras kvinnosyn.Kvinnor från deras land kanske inte är lika frigjorda som oss och kanske klär sig mer konservativt.Sen kommer de till sverige och tror att det är bara att ta för sig .Nej allvarligt så vet jag inte varför de tror sig ha rätten till att utnyttja kvinnor.
Citera
2010-09-30, 23:03
Medlem
Tack för svaren, nu måste jag sova.. Men jag ser fram emot att besvara ditt inlägg när tillfälle ges.

Du kan kanske fundera på följande fråga. Hur har ojämlikheten (brist på ord) upstått, vad är den yttersta orsaken, om det nu finns en sådan? Hur tänker du om detta, eller känner.

Vh Kawa

god natt
Citera
2010-09-30, 23:22
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Tack för svaren, nu måste jag sova.. Men jag ser fram emot att besvara ditt inlägg när tillfälle ges.

Du kan kanske fundera på följande fråga. Hur har ojämlikheten (brist på ord) upstått, vad är den yttersta orsaken, om det nu finns en sådan? Hur tänker du om detta, eller känner.

Vh Kawa

god natt
Flickor är mycket tidigare än pojkar på att prata när de är barn.De får ett försprång redan där.Sen hänger det med både i skolan och privat.Tjejer sitter och diskuterar mer med sina vänner,läser mer litteratur,pluggar mer i skolan osv osv.
Godnatt tillbaks
Citera
2010-09-30, 23:24
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Haha ja det är ju överrepresenterade men i det fallet handlar det nog mer om deras kvinnosyn.Kvinnor från deras land kanske inte är lika frigjorda som oss och kanske klär sig mer konservativt.Sen kommer de till sverige och tror att det är bara att ta för sig .Nej allvarligt så vet jag inte varför de tror sig ha rätten till att utnyttja kvinnor.

Africa har plundrats av europeer på diamanter guld olja arbetskraft mfl naturresurser i flera hundra år vilket resulterat i att dom tvingas leva mycket trångare och knaprare större delen av sitt liv än vad vi gör. Det skapar en hårdare "dog eat dog" livsituation. Jag känner många africaner både män och kvinnor. Dom flest väldigt mjuka människor med undantag för en tjej som slogs en hel del. Hon slogs även med sina systrar så det var något hon fått från familjen.
Vill understryka att absoluta majoriteten är väldigt mjuka människor

Vad gäller kvinnosynen är den inge konstig från etiopien och neråt vilket är en majoritet av kontinenten.
Där Islam har fäste som i somalia och norrväst ut är det sämre
Senast redigerad av narlysimpelton 2010-09-30 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in