2010-09-08, 15:33
Medlem
[quote=melinda2001]
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
Just det här är väl lite av den springande punkten.
Hur vet vi att han levt ett LAGLYDIGT liv?

.Jag tror att om han hade rent mjöl i påsen sedan dess så hade han gått till motatack

Finns det fler domar mot honom?? Har han varit häktad för något?? Har han varit misstänkt för något ??
Ja att gå till motatack är inte alltid bästa lösningen på något så jag är inte så säker på att han inte gör så pga som du säger Inte skulle ha rent mjöl i påsen.

Jag säger inte att det han gjorde är försvarbart men han bestämde inte själv över sitt straff och det har ändå gått 25 år samt så anser jag det är kommunledningen ansvar fråga ut en tänkt person om vilken bakgrund de har osv. De kan alltid begära in ett utdrag från straffregistret men det är inte okey hålla på att hänga ut en person för något som går så lång tillbaka i tiden.

Sedan får man faktiskt inte förglömma att statistiken för återfall i brott vad gäller tidigare dömda för just mord är så otroligt låg att risken för att han skulle mörda igen, efter 25 år, är i stort sett obefintlig.

Tidigare hade vi en preskribitionstid vad gäller mord på 25 år, de gärningsmän som klarat sig undan straff pga det borde vara betydligt viktigare få tag i än de som faktiskt straffats för sitt brott.

Jag tror inte att du läste mitt inlägg i den anda det var skrivet i så jag skriver igen.
Läs om. Läs rätt!

I Sverige lägger vi vikt vid ETIK och MORAL!

resten kan du läsa om i det tidigare inlägget.
Citera
2010-09-08, 16:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Vad är det här?

Hur kan man vara så dum att man söker ett så offentligt arbete när man inte vill att sanningar ska komma fram?

Han har ju inte fattat allvaret i det brott han begick för 25 år sedan.

bland de första uttalandena han gjorde:

- Jag har gjort ett enda missgrepp i livet och det känns jäkligt att det hänger kvar så här långt efteråt, säger han till en tidning i området.
Mannen dömdes för mordet 1986. Efter frigivningen har han arbetat inom den offentliga sektorn i flera kommuner.
I tidningsintervjun påpekar han också att han har sonat sitt brott.
- Jag tycker att jag gjort gott resten av livet, säger han till tidningen.

Då undrar man spontant, har inte det fruktansvärda brottet följ med honom genom livet hittills? Nej, det verkar inte så, hans liv tycks ha gått vidare utan någon större påverkan...

Att han fick ett så kort "straff" kan han ju självklart inte hjälpa. Men, vad är det för "gott" han har gjort sedan dess? Annat än för sig själv?

Det han är irriterad över är att hans historia har kommit ikapp honom, och han ger inte intryck av att ha ångrat sig. Har gjort ett misstag...? Bara gällande offret var det ju mer än ETT misstag (även våltäkt och stöld samt tjänstefel m.m). Han stod heller inte för det han hade gjort förrän polisen hittade träningsoverallen hemma hos hans föräldrar.

Nu står han fortfarande inte för det han gjorde.
Det som gör mig riktigt upprörd är att han använder sina barn för att folk ska tycka synd om honom.

lördags kväll kontaktade han barnen.
- Jag var tvungen. Kompisar började höra av sig och jag ville att de skulle vara förberedda. De visste ju ingenting. Jag berättade att jag hade gjort något hemskt innan. Nu vet de i stora drag, men det var svårt att få någon reaktion. Sedan dess har jag inte haft någon kontakt med dem.
- Nu är jag orolig för dem och vill träffa dem igen och förklara mer. Det klart att de funderar jättemycket och de har säkert varit sömnlösa.
Han oroar sig också över att de kan tvingas byta skola.
- Och hur ska man förklara att vi inte sagt något förut.

Jag tycker att människor ska få en andra chans när de sonat sina brott. Men uppriktigt sagt, den här mannen har ju inte fattat någonting... Skulle aldrig vilja ha honom varken som arbetskamrat eller chef.
Han tar ju inte ansvar för någonting. Det är "någon annans fel" att detta kommit fram, det är "kompisar" som börjat höra av sig. Jag har inte läst en enda artikel där han uttryckligen ångrar det han gjorde och försöker förklara varför han mördade henne.

Han har ju gjort MASSOR med MISSTAG, inte BARA ETT...
- mördat
- våldtagit
- stulit
- tjänstefel
- misshandel
- svikit sina barn
- berövat COs föräldrar sitt barn
- berövat sin son sin mamma
listan kan säkert göras längre...

och han tycker att livet bara skulle gå vidare....
Citera
2010-09-08, 16:32
Medlem
janepetrines avatar
[quote=melinda2001]Ja, varför inte, om de anser sig haft så roligt med att se till att hans tidigare liv kom i rampljuset vilket medfört att han misste jobbet så få väl även de vara beredda stå för konsekvenserna av sitt handlande, skall vi inte alla göra det, eller ???

Man borde få en andra chans säger många. Kan någon då svara på, får min fru
( statstjännsteman ) någon andra chans?? hon orkar nu drygt 3 år efter mordet på vår son bara arbeta 25% ( sjuk/förtidspensionerad pga detta ) Knappast.
Får jag ?? ( sjuk/förtidpension 100% ) Knappast.
Vår sons broder som inte orkade jobba dom 3 första åren efter mordet, förhoppningsvis.
Blir inte vi en belastning för samhället pga mördarma som ju enl. många så självklart förtjänar en andra chans ??? Ett antal mördare får ju dessutom vård, även om tiden för den ibland kan verka synerligen kort för vissa med tanke på brottets art.
OjOj, jag höll på att glömma vår mördade sons 3 barn ( mellan 7 och 16 år ). Hur drabbas dom ??
Citera
2010-09-08, 17:08
Bannlyst
[quote=janepetrine]
Citat:
Ursprungligen postat av melinda2001
Ja, varför inte, om de anser sig haft så roligt med att se till att hans tidigare liv kom i rampljuset vilket medfört att han misste jobbet så få väl även de vara beredda stå för konsekvenserna av sitt handlande, skall vi inte alla göra det, eller ???

( statstjännsteman ) någon andra chans?? hon orkar nu drygt 3 år efter mordet på vår son bara arbeta 25% ( sjuk/förtidspensionerad pga detta ) Knappast.
Vår sons broder som inte orkade jobba dom 3 första åren efter mordet, förhoppningsvis.
Blir inte vi en belastning för samhället pga mördarma som ju enl. många så självklart förtjänar en andra chans ??? Ett antal mördare får ju dessutom vård, även om tiden för den ibland kan verka synerligen kort för vissa med tanke på brottets art.
OjOj, jag höll på att glömma vår mördade sons 3 barn ( mellan 7 och 16 år ). Hur drabbas dom ??

Jag beklagar verkligen er situation och att er son bragts om livet.
I ett fall som ert skall ju självklart gärningsmannen utbetala ett väldigt stort skadestånd till Er och framförallt till er sons Barn. Det ger ju inte er son livet tillbaka men jag menar att INGEN i er situation skall behöva bli ekonimiskt drabbad pga vad som hänt.
Om inte gärningsmannen kan betala SKALL enligt min mening brottsofferfonden betala ut detta, och det genast och inte dröja av pga byråkrati.

Vad beträffar VÅRD borde ni få ALL tänkbar hjälp med detta, oavsett vilken tid som kan behövas.

Jo tyvärr är det INGEN som går vinnande ur en sådan tragisk händelse som mord innebär men Ingen tjänar heller på att väldigt lång tid efter händelsen hålla på att älta och hänga ut allt igen.

Sedan förstår jag de som anser att ett års s.k. vård är alldeles för kort tid, vilket jag instämmer i, men det är ju rättssystemet som sätter strafftiden och inte den åtalade. Förhoppningsvis kan ingen i dagens läge få så kort tid. Det borde varit vård + fängelse, antal år, ja enlig min åsikt mellan 15 - 25 år.

Återigen, beklagar förlusten
Senast redigerad av melinda2001 2010-09-08 kl. 17:11.
Citera
2010-09-08, 17:13
Medlem
[quote=janepetrine]
Citat:
Ja, varför inte, om de anser sig haft så roligt med att se till att hans tidigare liv kom i rampljuset vilket medfört att han misste jobbet så få väl även de vara beredda stå för konsekvenserna av sitt handlande, skall vi inte alla göra det, eller ???

Jag kan bara beklaga din/er erfarenhet som ni säkert skulle gett vad som helst för att slippa ha upplevt.

Det finns många (som ovan nämnd)i samhället som har sådana här erfarenheter och som självklart vill ha en VALMÖJLIGHET när det gäller att arbeta med en fd mördare oavsett om det har gått 5 eller 25 år samt att ev göra affärer med dem som det också handlar om i det här fallet.
Lidandet hos dessa människor måste ju vara fruktansvärd då de ser att den fd mördaren går vidare som om inget har hänt.
Inom parentes kan jag säga att jag själv har en gång blivit rånad (inte ens i närheten så traumatiskt som att ha fått en närstående mördad) och om jag skulle få veta att en medarbetare har varit dömd för rån så skulle jag nog säga upp mig själv från den platsen. BORTSETT från om jag fick veta att personen är mycket ångerfull! Sen vad LAGEN säger om vilka rättigheter den här personen har det bryr sig mina känslor inte ett smack om!

Jag fick faktiskt tillochmed tänka en stund om jag överhuvudtaget skulle skriva något som svar på ditt inlägg då jag med en gång kände respekt för din upplevelse och dina känslor men eftersom det är just med respekt för dem som jag sitter här och argumenterar FÖR att det är rätt att personen i tråden fick gå från sitt arbete så valde jag att svara.
Tänk om "kommunchefen" hade visat en bråkdel av den respekten i stället för att i pressen beklagat sig för konsekvenserna för honom och hans barn osv. Vilket slag i ansiktet för alla som har blivit drabbade av honom/personer som honom att behöva läsa om -Allt GOTT han har gjort! Det goda känns nog som en piss i Nilen i sammanhanget, vilket ovanstående på mycket få rader har visat på.

Jag kan bara be för och hoppas att både du och dina närstående får den hjälp ni behöver för att kunna hantera den här fruktansvärda upplevelsen.
(ber om ursäkt för att jag kallar det för upplevelse men jag hittar inget annat ord)
Citera
2010-09-08, 17:24
Medlem
I ett fall som ert skall ju självklart gärningsmannen utbetala ett väldigt stort skadestånd till Er och framförallt till er sons Barn. Det ger ju inte er son livet tillbaka men jag menar att INGEN i er situation skall behöva bli ekonimiskt drabbad pga vad som hänt.
Om inte gärningsmannen kan betala SKALL enligt min mening brottsofferfonden betala ut detta, och det genast och inte dröja av pga byråkrati.

Vad beträffar VÅRD borde ni få ALL tänkbar hjälp med detta, oavsett vilken tid som kan behövas.

Jo tyvärr är det INGEN som går vinnande ur en sådan tragisk händelse som mord innebär men Ingen tjänar heller på att väldigt lång tid efter händelsen hålla på att älta och hänga ut allt igen.

Sedan förstår jag de som anser att ett års s.k. vård är alldeles för kort tid, vilket jag instämmer i, men det är ju rättssystemet som sätter strafftiden och inte den åtalade. Förhoppningsvis kan ingen i dagens läge få så kort tid. Det borde varit vård + fängelse, antal år, ja enlig min åsikt mellan 15 - 25 år.

Återigen, beklagar förlusten[/quote]

Men, du måste ju ha svårt för att läsa? förstå?

DET HANDLAR JU INTE OM EKONOMISK ERSÄTTNING eller liknande det handlar om hur folk KÄNNER, och om att personen har gått VINNANDE ur situationen genom att inte tala om vem/vad han är. Du säger att ingen går vinnande ur en sån här situation. Det är ju precis det som har hänt här och detta skall vi andra bara acceptera, tycker du!?! Bara för att det har gått en viss tid?

Hade han talat om vem han är så hade han aldrig hamnat på den här positionen därför att människor inte hade VELAT ha honom nära sig, av olika anledningar. Han har alltså för egen vinnings skull tigit om de hemskheter han har gjort för att kunna ta sig upp till en ledande position inte bara i ett enskilt företag utan i SAMHÄLLET!

nä, jag blir så arg nu att jag inte ens kan argumentera!
Citera
2010-09-08, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan

Återigen, beklagar förlusten

-Frukostmackan skrev----------------------------------------------------------------------------------------------- -

Men, du måste ju ha svårt för att läsa? förstå?

DET HANDLAR JU INTE OM EKONOMISK ERSÄTTNING eller liknande det handlar om hur folk KÄNNER, och om att personen har gått VINNANDE ur situationen genom att inte tala om vem/vad han är. Du säger att ingen går vinnande ur en sån här situation. Det är ju precis det som har hänt här och detta skall vi andra bara acceptera, tycker du!?! Bara för att det har gått en viss tid?

Hade han talat om vem han är så hade han aldrig hamnat på den här positionen därför att människor inte hade VELAT ha honom nära sig, av olika anledningar. Han har alltså för egen vinnings skull tigit om de hemskheter han har gjort för att kunna ta sig upp till en ledande position inte bara i ett enskilt företag utan i SAMHÄLLET!

nä, jag blir så arg nu att jag inte ens kan argumentera! [/quote]
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tror nog det är DU som behöver gå en läskurs,
det pratas i inlägget jag besvarade om förtidspension/sjukpension, Belastning för samhället.... vilket då är just ekonomiska frågor....
Sedan självklart känner människor som blivit drabbade väldigt mycket, helt förståligt, men återigen INGEN vinner på att hålla på och älta händelsen 25 år senare och om du nu tycker det är så hemskt att han jobbade just inom en kommun, tja visst, med det hade han gjort i flera år utan att något hänt.

Den stor frågan är ändock, Alla människor oavsett vad de gjort eller drabbats utav skall kunna få komma in i samhället igen.... Och självklart skall de anhöriga kring ett offer ha rätt till all erforderlig hjälp som finns att tillgå, gärna mer därtill, men gärningsmannens anhöriga är lika mycket offer de, för barn väljer inte sina föräldrar och avsett hur mycket ni anser det vara gärningsmannens ansvar så är det ändock Barnen som blir lidande.
Återigen INGEN tjänar på att 25 år gamla brott håller på att ältas på nätet.
Senast redigerad av melinda2001 2010-09-08 kl. 17:45.
Citera
2010-09-08, 17:50
Medlem
janepetrines avatar
[quote=frukostmackan][quote=janepetrine]

Jag kan bara beklaga din/er erfarenhet som ni säkert skulle gett vad som helst för att slippa ha upplevt.

Det finns många
Inom parentes kan jag säga att jag själv har en gång blivit rånad (inte ens i närheten så traumatiskt som att ha fått en närstående mördad) och om jag skulle få veta att en medarbetare har varit dömd för rån så skulle jag nog säga upp mig själv från den platsen. BORTSETT från om jag fick veta att personen är mycket ångerfull! Sen vad LAGEN säger om vilka rättigheter den här personen har det bryr sig mina känslor inte ett smack om!

Jag fick faktiskt tillochmed tänka en stund om jag överhuvudtaget skulle skriva något som svar på ditt inlägg då jag med en gång kände respekt för din upplevelse och dina känslor men eftersom det är just med respekt för dem som jag sitter här och argumenterar FÖR att det är rätt att personen i tråden fick gå från sitt arbete så valde jag att svara.
Tänk om "kommunchefen" hade visat en bråkdel av den respekten i stället för att i pressen beklagat sig för konsekvenserna för honom och hans barn osv. Vilket slag i ansiktet för alla som har blivit drabbade av honom/personer som honom att behöva läsa om -Allt GOTT han har gjort! Det goda känns nog som en piss i Nilen i sammanhanget, vilket ovanstående på mycket få rader har visat på.

QUOTE]
Reagerad på det här fetstilta, håller med dig till 100% om detta. Resten skrev jag bara för att jag läst om alla som beklagat sig om att kommunaltjänstemannen nu skulle bli en börda för samhället och eller bli försörjd av personerna som avslöjade honom på Sv. Mord, samt att han sonat sitt brott, vilket jag tycker är löjeväckande. Man blir aldrig Fd. mördare. Vidare så får ju vi anhöriga leva med detta resten av våra liv.
M.v.h
Citera
2010-09-08, 17:51
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Vad är det här?

Hur kan man vara så dum att man söker ett så offentligt arbete när man inte vill att sanningar ska komma fram?

Man måste förstå en viktig sak när den handlar om psykopater med uttalad narcissistiska störningar. Det är inget fel på din tankegång eftersom normala människor tänker och fungerar som du, men psykopater fungerar på ett annat sätt.

Så här ligger det till:

1: Den här personen dränker sin sambo. Han nekar i 7 månader tills det att han blir överbevisad. Han nekar för att han är övertygad om att han är smartare än alla andra, för det är så psykopater/ narcissister fungerar. När han väl en gång erkänner så har ha redan nästa steg klart för sig.

2: Han lyckas dupera rätten och undersökande läkare att tro att han är sinnessjuk och döms till vård. Nu förstärks hans bild av att han är smartare än alla andra enligt ovan ytterligare.

3: Han lyckas med konststycket att vara så övertygande i sin process av "tillfrisknande" att den behandlande kvinnliga psykologen mfl tillstyrker att han släpps fri - efter 1 år.

Nu är han så pass övertygad om sin egen förträfflighet - han har fått 1 års vård (med sjukpenning) för mord att hans självbild är maximalt uppblåst. Han har mördat någon och kommit undan med det genom att dupera rättsliga myndigheter hela vägen.

4: Fråga dig själv mot bakgrund av allt detta och sätt dig in i hans av psykopati och narcissism nu massivt uppblåsta ego: Varför ska han byta namn? Varför ska han dra sig undan? Han är ju smartare än alla andra och det finns inget han inte kommer undan med eller klarar av?

Söka sig till chefsjobb i offentlig förvaltning? Vad kan vara bättre än att få bestämma över människor och tillfredställa sitt ego och självbekräftelsebehov medan han samtidigt med sin exponering mot samhället visar ett fett jävla finger mot det samma:

Kolla på mig - jag mördade någon och se på mig nu, jag är smartare än er allihop och det finns inget, INGET jag inte klarar av, kan ljuga och dupera mig ur!

En normal eller måttligt störd individ skulle göra allt för att dra sig undan omvärlden efter att blivit fri efter avtjänat straff för ett sånt här brott. Och innerst inne så vet han säkert att det skulle ha varit det smartaste sättet ur ett rent självbevarelseperspektiv.

Men hans psykopati och narcissism är så påtagliga och starka att behovet att tillfredställa dessa störningar kommer före allt annat.

Och det som nu händer med att han gör ut i media och gråter ut över sin situation och hänvisar till sina barn är bara ännu ett steg på vägen. Han förtsätter dupera sin omgivning, nu genom att försöka skapa sympati för sig själv. Och det verkar ju faktiskt fungera om man ser till vissa tidningar och inlägg i denna tråd åtminstone.

Ungefär så går det till. För att förstå de här personerna så kan man inte använda sina egna rationella och moraliska måttstockar. Och det är ytterst det som gör dem så svåra att avslöja.
Senast redigerad av DaEzz 2010-09-08 kl. 17:55.
Citera
2010-09-08, 18:41
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Den stor frågan är ändock, Alla människor oavsett vad de gjort eller drabbats utav skall kunna få komma in i samhället igen.... Och självklart skall de anhöriga kring ett offer ha rätt till all erforderlig hjälp som finns att tillgå, gärna mer därtill, men gärningsmannens anhöriga är lika mycket offer de, för barn väljer inte sina föräldrar och avsett hur mycket ni anser det vara gärningsmannens ansvar så är det ändock Barnen som blir lidande.
Återigen INGEN tjänar på att 25 år gamla brott håller på att ältas på nätet.

Om man kallblodigt dränker mamman till sin fyraårige son och sedan dumpar henne i en brunn får man stå för konsekvenserna och inse att de kommer att bestå hela livet. Visst, i juridisk mening kan även mördare avtjäna sitt straff men "före detta mördare" kan man aldrig bli. Samhället är inte skyldigt att öppna sina armar bara för att portarna till fängelset eller rättspsyk har öppnats. Tvärtom, samhället är inte skyldigt gärningsmännen ett smack. Får dessa ett jobb efter avslutat straff så får de vara tacksamma, får de inget jobb så har de bara sig själva att skylla - det är ingen annan än de själva som har satt dem i den belägenhet de befinner sig. Rent krasst får de acceptera att man helt enkelt inte är lämplig för anställningar inom en rad områden (barnomsorg, rättsväsende, offentlig förvaltning, chefer med personalansvar m.m.). Likaså får man acceptera att många arbetsgivare inte vill ha med sådana typer att göra - av omtanke om sitt rykte, omtanke om sina andra anställda och så vidare. Skattebetalarna i ett civiliserat samhälle får å sin sida acceptera att även mördare har rätt till socialhjälp om ingen annan utväg finns.

Till skillnad från dig tycker jag att den här historien just visar hur nyttan med att även 25 år gamla mord "ältas på nätet". Tycker du att de hade varit bättre om mannen ifråga hade fått lalla på fram till pensionen? När tror du att han hade berättat för sina barn om sitt "missgrepp i livet", om deras halvbror och om vilken fin pappa han har varit för den sonen?
Citera
2010-09-08, 19:03
Medlem
QUOTE]
Reagerad på det här fetstilta, håller med dig till 100% om detta. Resten skrev jag bara för att jag läst om alla som beklagat sig om att kommunaltjänstemannen nu skulle bli en börda för samhället och eller bli försörjd av personerna som avslöjade honom på Sv. Mord, samt att han sonat sitt brott, vilket jag tycker är löjeväckande. Man blir aldrig Fd. mördare. Vidare så får ju vi anhöriga leva med detta resten av våra liv.
M.v.h[/quote]

Jag menade inte fd mördare utan fd fånge/insatt på psykvård...alltså fd insatt på något vis för mord.
Äsch, ibland är det svårt att både försöka vara politiskt korrekt och ändå försöka få fram nåt man vill ha sagt.
Din historia är klockren i sammanhanget, nu känns det egentligen fel att skriva nåt igen, då det är just detta jag har försökt att belysa. Du/ni/andra brottsoffer blir ju åter drabbade om ni skall tvingas möta dessa förövare i samhället i högre positioner då jag utgår från att ni inte kan ha förtroende för dem. Tanken att en person i liknande sits som du skulle börja engagera sig i hans projekt och rätt vad det är få veta vem personen är, jag vill inte tänka tanken på reaktionen.

Min "börda" att betala skatt för att ev bekosta hans socialbidrag är obefintlig i sammanhanget gentemot den smärta som annars kan orsakas hos någon i din situation om ni skall tvingas möta dem.

Jag känner att jag fortfarande är så ilsken över ett par andra inlägg att jag fortfarande inte kan formulera mig fullt ut, hoppas att jag iaf har klargjort vad jag inte menade med min felformulering tidigare.
Citera
2010-09-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janepetrine

Mycket bra skrivet! Jag förstår dig även om jag inte har råkat ut för samma h-lvete. Det är sånt här som mördar- och pedofilälskarna aldrig någonsin kommer att förstå. Deras brist på empati och rättspatos äcklar mig. Ondskan och det självupptagna egot lyser igenom så kraftigt att man bli illamående.

De som nu tycker att Lindesbergs kommun ska skicka fakturan vad gäller kommande månaders arbetsbefriade löneutbetalningar till kvinnomördaren/kommunchefen till sajtinnehavarna för Svenska Mord, då kanske dom själva kan betala x antal miljoner till den mördade kvinnans anhöriga. Tror ni att dom kommer att göra det? Nej, just det…

Jag fattar inte ens av vi diskuterar detta. Det ska väl ändå inte vara j-vla svårt att förstå att dömda mördare, sexbrottslingar m.fl. över huvud taget INTE kan anses lämpliga att inneha statliga eller kommunala chefstjänster. Dom som nu uppenbarligen tycker det borde träda fram i offentlighetens ljus och säga det rakt ut eller enbart hålla käften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in