Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Man måste förstå en viktig sak när den handlar om psykopater med uttalad narcissistiska störningar. Det är inget fel på din tankegång eftersom normala människor tänker och fungerar som du, men psykopater fungerar på ett annat sätt.
Så här ligger det till:
1: Den här personen dränker sin sambo. Han nekar i 7 månader tills det att han blir överbevisad. Han nekar för att han är övertygad om att han är smartare än alla andra, för det är så psykopater/ narcissister fungerar. När han väl en gång erkänner så har ha redan nästa steg klart för sig.
2: Han lyckas dupera rätten och undersökande läkare att tro att han är sinnessjuk och döms till vård. Nu förstärks hans bild av att han är smartare än alla andra enligt ovan ytterligare.
3: Han lyckas med konststycket att vara så övertygande i sin process av "tillfrisknande" att den behandlande kvinnliga psykologen mfl tillstyrker att han släpps fri - efter 1 år.
Nu är han så pass övertygad om sin egen förträfflighet - han har fått 1 års vård (med sjukpenning) för mord att hans självbild är maximalt uppblåst. Han har mördat någon och kommit undan med det genom att dupera rättsliga myndigheter hela vägen.
4: Fråga dig själv mot bakgrund av allt detta och sätt dig in i hans av psykopati och narcissism nu massivt uppblåsta ego: Varför ska han byta namn? Varför ska han dra sig undan? Han är ju smartare än alla andra och det finns inget han inte kommer undan med eller klarar av?
Söka sig till chefsjobb i offentlig förvaltning? Vad kan vara bättre än att få bestämma över människor och tillfredställa sitt ego och självbekräftelsebehov medan han samtidigt med sin exponering mot samhället visar ett fett jävla finger mot det samma:
Kolla på mig - jag mördade någon och se på mig nu, jag är smartare än er allihop och det finns inget, INGET jag inte klarar av, kan ljuga och dupera mig ur!
En normal eller måttligt störd individ skulle göra allt för att dra sig undan omvärlden efter att blivit fri efter avtjänat straff för ett sånt här brott. Och innerst inne så vet han säkert att det skulle ha varit det smartaste sättet ur ett rent självbevarelseperspektiv.
Men hans psykopati och narcissism är så påtagliga och starka att behovet att tillfredställa dessa störningar kommer före allt annat.
Och det som nu händer med att han gör ut i media och gråter ut över sin situation och hänvisar till sina barn är bara ännu ett steg på vägen. Han förtsätter dupera sin omgivning, nu genom att försöka skapa sympati för sig själv. Och det verkar ju faktiskt fungera om man ser till vissa tidningar och inlägg i denna tråd åtminstone.
Ungefär så går det till. För att förstå de här personerna så kan man inte använda sina egna rationella och moraliska måttstockar. Och det är ytterst det som gör dem så svåra att avslöja.
Ang. fetmarkerat kan inflikas att KE
inte erkände, varken i TR eller HovR (som fastställde domen). Mer utförligt erkände KE ett strypgrepp, som efter första rättsläkarutlåtandet inte hade varit dödande. I hovrätten, och efter ytterligare utredning, uttalar rättsläkaren att det inte går att avgöra om strypvåld eller drunkning var dödsorsaken. KE nekade genom hela rättsprocessen att han hade dränkt CO. Hans historia och att hon hade tagit sig till badkaret för egen hand var orimlig enligt domstolarna.
Summa summarum: KE hävdade att CO hade tagit sitt eget liv. Det var den sanningen från honom som deras lilla barn och COs anhöriga fick leva med under alla år. Han har aldrig erkänt mordet.