2010-09-08, 21:54
Medlem
Fakturan för kommande månaders löneutbetalningar kan ju med fördel dras på lönen för den eller de kommunala tjänstemän som gjorde en sådan dåraktig felrekrytering att de anställde en psykdömd mördare som chef...
Är de så hopplöst amatörmässiga när det gäller så enkla saker som detta (egentligen) är att hitta i en grundläggande bakgrundskontroll..??
För det var väl inte så att de kände till det men räknade med att det skulle gå att dölja för personalen och invånarna i kommunen..??
Citera
2010-09-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Fakturan för kommande månaders löneutbetalningar kan ju med fördel dras på lönen för den eller de kommunala tjänstemän som gjorde en sådan dåraktig felrekrytering att de anställde en psykdömd mördare som chef...
Är de så hopplöst amatörmässiga när det gäller så enkla saker som detta (egentligen) är att hitta i en grundläggande bakgrundskontroll..??
För det var väl inte så att de kände till det men räknade med att det skulle gå att dölja för personalen och invånarna i kommunen..??

Undrar hur många chefer/anställda som sitter och googlar sina anställdas/kollegers namn idag.
Citera
2010-09-08, 23:06
Medlem
FabiusCunctators avatar
Här är kommunchefen som anställde mördaren. Till hans försvar kan väl sägas att han utnämndes som en intern nödlösning eftersom alla (!) kandidater som sökt befattningen drog tillbaka sina ansökningar. Kanske inte den vassaste kniven i lådan med andra ord. Om min kommunalskatt (Gud förbjude) hade gått till Lindesbergs kommun hade jag ändå velat ställa en och annan fråga om hur man ser på rekryteringar till chefsbefattningar.

http://www.lindenytt.com/page/nyhet/artikel.asp?artikelid=4633&visarel=&SokSida=
Senast redigerad av FabiusCunctator 2010-09-08 kl. 23:11.
Citera
2010-09-08, 23:18
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Hans morddom skulle inte synas (om han nu inte gjort sig skyldig till ett brott, inkl. fortkörning) om han varit "ren" sen 1996. Dessutom glöms ju ett mord lätt bort (förutom i trakterna där det begicks) och även om han exponerande sig själv i rikspressen 1985 så är ju inte exponeringen densamma som idag. Förresten så är det väl ingen arbetsgivare som tror att en mördare skulle söka den typ av anställning han har haft. Även om media nu försöker göra honom till "TOPPCHEF!" (som om han vore vice vd för Ericsson eller liknande). De flesta har väl också en förutfattat bild hur en mördare ska se ut och uppföra sig, Kjelle passade väl inte in i kåkfararmallen. Att han bara satt inne ett år har ju naturligtvis underlättat skrivandet av ett CV.
Citera
2010-09-08, 23:37
Medlem
FabiusCunctators avatar
Skönt citat: "Polisen måste ju ta hänsyn till allmänhetens säkerhet och så där ..." Ett ord från rätt mun.

http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1802812&BroadcastDate=&Is Block=
Senast redigerad av FabiusCunctator 2010-09-08 kl. 23:48.
Citera
2010-09-08, 23:52
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Om man kallblodigt[...]
Suck. Enligt folk så är alla mord "kallblodiga". Finns det ens några "varmblodiga" mord? Iskallt, kallblodigt, planerat...blablabla. Inflation på ord vill jag säga. I mitt tycke är dessa exempel mer passande för sådana ord: Iskallt är väl snarare när någon långt innan planerar ett mord för pengar, kallblodigt är när någon begår ett planerat mord där upptäcktsrisken är hög. Det här verkar ju snarare handla om ett oplanerat mord och att då använda ord som "kallblodigt" är ju bara...larvigt.
Citera
2010-09-09, 00:08
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Suck. Enligt folk så är alla mord "kallblodiga". Finns det ens några "varmblodiga" mord? Iskallt, kallblodigt, planerat...blablabla. Inflation på ord vill jag säga. I mitt tycke är dessa exempel mer passande för sådana ord: Iskallt är väl snarare när någon långt innan planerar ett mord för pengar, kallblodigt är när någon begår ett planerat mord där upptäcktsrisken är hög. Det här verkar ju snarare handla om ett oplanerat mord och att då använda ord som "kallblodigt" är ju bara...larvigt.

Visst, om du på allvar menar att detta skulle röra sig om "ett oplanerat mord" så har jag inte hjärta att krossa dina illusioner. Jag tänker inte heller trötta dig med resonemang om vad som krävs för att dränka en annan människa i ett badkar. Larvigt var ordet.
Citera
2010-09-09, 00:12
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Man måste förstå en viktig sak när den handlar om psykopater med uttalad narcissistiska störningar. Det är inget fel på din tankegång eftersom normala människor tänker och fungerar som du, men psykopater fungerar på ett annat sätt.

Så här ligger det till:

1: Den här personen dränker sin sambo. Han nekar i 7 månader tills det att han blir överbevisad. Han nekar för att han är övertygad om att han är smartare än alla andra, för det är så psykopater/ narcissister fungerar. När han väl en gång erkänner så har ha redan nästa steg klart för sig.

2: Han lyckas dupera rätten och undersökande läkare att tro att han är sinnessjuk och döms till vård. Nu förstärks hans bild av att han är smartare än alla andra enligt ovan ytterligare.

3: Han lyckas med konststycket att vara så övertygande i sin process av "tillfrisknande" att den behandlande kvinnliga psykologen mfl tillstyrker att han släpps fri - efter 1 år.

Nu är han så pass övertygad om sin egen förträfflighet - han har fått 1 års vård (med sjukpenning) för mord att hans självbild är maximalt uppblåst. Han har mördat någon och kommit undan med det genom att dupera rättsliga myndigheter hela vägen.

4: Fråga dig själv mot bakgrund av allt detta och sätt dig in i hans av psykopati och narcissism nu massivt uppblåsta ego: Varför ska han byta namn? Varför ska han dra sig undan? Han är ju smartare än alla andra och det finns inget han inte kommer undan med eller klarar av?

Söka sig till chefsjobb i offentlig förvaltning? Vad kan vara bättre än att få bestämma över människor och tillfredställa sitt ego och självbekräftelsebehov medan han samtidigt med sin exponering mot samhället visar ett fett jävla finger mot det samma:

Kolla på mig - jag mördade någon och se på mig nu, jag är smartare än er allihop och det finns inget, INGET jag inte klarar av, kan ljuga och dupera mig ur!

En normal eller måttligt störd individ skulle göra allt för att dra sig undan omvärlden efter att blivit fri efter avtjänat straff för ett sånt här brott. Och innerst inne så vet han säkert att det skulle ha varit det smartaste sättet ur ett rent självbevarelseperspektiv.

Men hans psykopati och narcissism är så påtagliga och starka att behovet att tillfredställa dessa störningar kommer före allt annat.

Och det som nu händer med att han gör ut i media och gråter ut över sin situation och hänvisar till sina barn är bara ännu ett steg på vägen. Han förtsätter dupera sin omgivning, nu genom att försöka skapa sympati för sig själv. Och det verkar ju faktiskt fungera om man ser till vissa tidningar och inlägg i denna tråd åtminstone.

Ungefär så går det till. För att förstå de här personerna så kan man inte använda sina egna rationella och moraliska måttstockar. Och det är ytterst det som gör dem så svåra att avslöja.

Ang. fetmarkerat kan inflikas att KE inte erkände, varken i TR eller HovR (som fastställde domen). Mer utförligt erkände KE ett strypgrepp, som efter första rättsläkarutlåtandet inte hade varit dödande. I hovrätten, och efter ytterligare utredning, uttalar rättsläkaren att det inte går att avgöra om strypvåld eller drunkning var dödsorsaken. KE nekade genom hela rättsprocessen att han hade dränkt CO. Hans historia och att hon hade tagit sig till badkaret för egen hand var orimlig enligt domstolarna.

Summa summarum: KE hävdade att CO hade tagit sitt eget liv. Det var den sanningen från honom som deras lilla barn och COs anhöriga fick leva med under alla år. Han har aldrig erkänt mordet.
Citera
2010-09-09, 00:15
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ang. fetmarkerat kan inflikas att KE inte erkände, varken i TR eller HovR (som fastställde domen). Mer utförligt erkände KE ett strypgrepp, som efter första rättsläkarutlåtandet inte hade varit dödande. I hovrätten, och efter ytterligare utredning, uttalar rättsläkaren att det inte går att avgöra om strypvåld eller drunkning var dödsorsaken. KE nekade genom hela rättsprocessen att han hade dränkt CO. Hans historia och att hon hade tagit sig till badkaret för egen hand var orimlig enligt domstolarna.

Summa summarum: KE hävdade att CO hade tagit sitt eget liv. Det var den sanningen från honom som deras lilla barn och COs anhöriga fick leva med under alla år. Han har aldrig erkänt mordet.
Nä, han var ju "psykiskt sjuk". Verkar ha varit en dröm att få bli dömd till RPV på 80-talet.
Citera
2010-09-09, 00:20
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Det är väldigt intressant, inte minst mot bakgrund av att KE numera beskriver mordet som "ett missgrepp" i hans liv, vilket han för länge sedan har försonat. Har han glömt bort att CO tog sitt eget liv och att han själv är helt oskyldig?
Citera
2010-09-09, 02:48
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Visst, om du på allvar menar att detta skulle röra sig om "ett oplanerat mord" så har jag inte hjärta att krossa dina illusioner. Jag tänker inte heller trötta dig med resonemang om vad som krävs för att dränka en annan människa i ett badkar. Larvigt var ordet.
Påstår du att det krävs särskilt mycket planering att tappa upp ett bad och dränka någon? Eller ens dränka någon när denne redan badar?
Citera
2010-09-09, 06:47
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Påstår du att det krävs särskilt mycket planering att tappa upp ett bad och dränka någon? Eller ens dränka någon när denne redan badar?

Ja, åtminstone tillräckligt för att jag skall anse gärningen som "kallblodig". Jag respekterar dock om du har en avvikande uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in