2010-09-08, 13:01
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Han får ingen fallskärm, han får lön trots att han inte arbetar under den återstående anställningsperioden.
Sedan är det a-kassa och sedan soc som gäller. Och samma människor som gnällt över att mannen haft ett okey jobb kommer gnälla på alla frigivna brottslingar som inte skaffat arbete. Ordningen är återställd i lilla landet lagom.
Citera
2010-09-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Sedan är det a-kassa och sedan soc som gäller. Och samma människor som gnällt över att mannen haft ett okey jobb kommer gnälla på alla frigivna brottslingar som inte skaffat arbete. Ordningen är återställd i lilla landet lagom.

Jag tycker att han ska arbeta för sitt uppehälle, i likhet med övervägande andelen av den svenska befolkningen. Han får väl söka jobb på öppna meriter/CV precis som oss andra.
Citera
2010-09-08, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Jag tycker att han ska arbeta för sitt uppehälle, i likhet med övervägande andelen av den svenska befolkningen. Han får väl söka jobb på öppna meriter/CV precis som oss andra.

Vi får väl kräva att killarna på svenskamord betalar hans lön då, det är ju de som fått honom avsatt. De leker privatdeckare och skattebetalarna i Lindesberg får stå för fiolerna.

Och vem skriver i ett CV de eventuella delar i ens liv man inte anser vara något positivt ???Ingen.

Tror inte du gör eller gjort det heller, eller har du

Vad meriter beträffar så hade han förmodligen det från tidigare anställningar.
Det brukar ju vara de senaste 5 åren som efterfrågas och inte hela ens liv.
Senast redigerad av melinda2001 2010-09-08 kl. 13:46.
Citera
2010-09-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melinda2001
Vi får väl kräva att killarna på svenskamord betalar hans lön då, det är ju de som fått honom avsatt. De leker privatdeckare och skattebetalarna i Lindesberg får stå för fiolerna.

Och vem skriver i ett CV de eventuella delar i ens liv man inte anser vara något positivt ???Ingen.

Tror inte du gör eller gjort det heller ...

Du menar alltså på fullaste allvar att delar av svensk media ska stå och betala lön för en person som möjligtvis kommer att få sparken p.g.a. att han tidigare dömts för det grövsta brott man kan begå, d.v.s. mord?

I en CV kan man exempelvis beskriva sina erfarenheter under sammanfattande rubriker som till exempel yrkeserfarenhet, utbildningar, språk m.m.. Erfarenheterna kan presenteras i omvänd kronologisk ordning, det vill säga man börjar med att först beskriva ditt senaste arbete under rubriken Yrkeslivserfarenhet, sin senaste utbildning under rubriken utbildningar. Den typen av CV är den vanligast förekommande. Den typen av sätt att presentera sig är utmärkt om man vill visa på en utveckling i yrket, t.ex. genom att kontinuerligt ha fått ökat ansvar och befogenheter. Fördelen med en kronologisk CV är att den är lättläst och överskådlig. Nackdelen är att det kan bl.a. avslöja luckor...

Visst är det lite tråkigt när journalisterna inte orkar/vill/vågar göra sitt jobb?

Visst känns det lite jobbigt då den grävande och kunniga allmänheten gör journalisternas jobb?
Citera
2010-09-08, 14:10
Bannlyst
Citat:
Du menar alltså på fullaste allvar att delar av svensk media ska stå och betala lön för en person som möjligtvis kommer att få sparken p.g.a. att han tidigare dömts för det grövsta brott man kan begå, d.v.s. mord?

I en CV kan man exempelvis beskriva sina erfarenheter under sammanfattande rubriker som till exempel yrkeserfarenhet, utbildningar, språk m.m.. Erfarenheterna kan presenteras i omvänd kronologisk ordning, det vill säga man börjar med att först beskriva ditt senaste arbete under rubriken Yrkeslivserfarenhet, sin senaste utbildning under rubriken utbildningar. Den typen av CV är den vanligast förekommande. Den typen av sätt att presentera sig är utmärkt om man vill visa på en utveckling i yrket, t.ex. genom att kontinuerligt ha fått ökat ansvar och befogenheter. Fördelen med en kronologisk CV är att den är lättläst och överskådlig. Nackdelen är att det kan bl.a. avslöja luckor...

Visst är det lite tråkigt när journalisterna inte orkar/vill/vågar göra sitt jobb?

Visst känns det lite jobbigt då den grävande och kunniga allmänheten gör journalisternas jobb?

Ja, varför inte, om de anser sig haft så roligt med att se till att hans tidigare liv kom i rampljuset vilket medfört att han misste jobbet så få väl även de vara beredda stå för konsekvenserna av sitt handlande, skall vi inte alla göra det, eller ???

Just det, i ett CV skriver man sina erfarenheter vad beträffar sin yrkesmässiga roll

Ja du vad journalister gör eller inte gör bekommer mig inte. Vad beträffar grävande kunnig allmänhet som du säger så vore det ju BRA om NI då använder ER s.k. kunnighet till att LÖSA ouppklarade brott istället,,,,redan lösta brott är ju ingen merit direkt.
Citera
2010-09-08, 14:18
Medlem
Citat:
1. Ja, varför inte, om de anser sig haft så roligt med att se till att hans tidigare liv kom i rampljuset vilket medfört att han misste jobbet så få väl även de vara beredda stå för konsekvenserna av sitt handlande, skall vi inte alla göra det, eller ???

2. Just det, i ett CV skriver man sina erfarenheter vad beträffar sin yrkesmässiga roll

3. Ja du vad journalister gör eller inte gör bekommer mig inte. Vad beträffar grävande kunnig allmänhet som du säger så vore det ju BRA om NI då använder ER s.k. kunnighet till att LÖSA ouppklarade brott istället,,,,redan lösta brott är ju ingen merit direkt.

1. Du kan inte vara riktigt frisk. Sök hjäp.

2. Bravo! Det visste du.

3. Du ska bara veta hur många förundersökningar om grova brott som inletts och återupptagits tack vara allmänheten. I övrigt har väl allmänheten en grundlagsskyddad rättighet att även gräva i det som inte är brottsligt? Men så kanske det inte är i din lilla värld...
Citera
2010-09-08, 14:35
Bannlyst
Citat:
1. Du kan inte vara riktigt frisk. Sök hjäp.

2. Bravo! Det visste du.

3. Du ska bara veta hur många förundersökningar om grova brott som inletts och återupptagits tack vara allmänheten. I övrigt har väl allmänheten en grundlagsskyddad rättighet att även gräva i det som inte är brottsligt? Men så kanske det inte är i din lilla värld...

BRA, det är jättebra att försundersökningar kommer till stånd tack vare allmänheten och att gräva i sådant som är fel, javisst, men att hålla på hänga ut en människa som begick ett brott för 25 år sedan och som idag lever ett laglydigt liv och på så vis förstöra även för hans barn, det anser jag inte vara riktigt friskt. Borde finnas bättre intressen, men det är väl den svenska jantelagen
Citera
2010-09-08, 14:39
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av es6pack
Fast det är ju det som är grejen med fallskärm.. du kan i princip sitta hemma och taja i soffan och fortfarande få din chef lön på 75k i månaden.

Ursäkta, men det är mycket frestande att vara riktigt otrevlig mot dig. Du kan eller vill inte fatta någonting. Läs Yoris balanserade svar.
Citera
2010-09-08, 14:56
Medlem
Citat:
BRA, det är jättebra att försundersökningar kommer till stånd tack vare allmänheten och att gräva i sådant som är fel, javisst, men att hålla på hänga ut en människa som begick ett brott för 25 år sedan och som idag lever ett laglydigt liv och på så vis förstöra även för hans barn, det anser jag inte vara riktigt friskt. Borde finnas bättre intressen, men det är väl den svenska jantelagen

Jag tycker att man ska granska både den statliga och kommunala makten in på bara skinnet genom grävande journalistik och publicera granskningen i all sköns medier. Att börja underlåta publicering p.g.a. att folk runt den eller de personer som det hela berör "mår dåligt" är inget som man kan eller ska ta hänsyn till. En sak till. Den s.k. Jantelagen skiter jag fullständigt i.
Citera
2010-09-08, 15:01
Medlem
Citat:

Just det här är väl lite av den springande punkten.
Hur vet vi att han levt ett LAGLYDIGT liv?

Återigen, för min del handlar det om en person som under sina första vuxna år hade värderingar som att hans kvinna är hans slagpåse. Hans son behandlades på ett sätt som får mig att undra hur han mår idag (sitta i bilen , inte få bo hos morföräldrarna utan hellre adopteras bort till främmande?).
ETT ÅRS psykiatrisk vård! INGEN kan få mig att tro att man förändrar en människa i grunden på så kort tid.

Jag tror att om han hade rent mjöl i påsen sedan dess så hade han gått till motatack. Bett media kontakta hans fd? fru och bett henne öppet säga att han Är förändrad. Hans arbetskamrater hade tagit strid för honom, vilket inte har skett iaf vad jag kunnat utläsa. De jag har hört/läst om har alla intygat att de känt sig olustiga inför honom. Iaf de som gått ut med vilka de är, även om de bara har sagt kollega i kommunen osv.
Kommunchefen (den riktiga alltså) hade sagt att det är trist att behöva göra så här istället för att: Vi är överens.

För varje dag som har gått sedan mordet begicks så har han visat att han inte vill stå för sina handlingar. Detta visar han genom att inte tala om för sina barn vad som har hänt. DE får nu ta en jäkla smäll då HAN inte velat ta den innan. Han har alltså i en sann narcisistisk anda trott att eftersom HAN inte vill ha fram händelsen så kan han låta bli att säga något och låta barnen, arbetskamrater och andra få gå sida vid sida med honom utan att ana något.

VAD för känslor får en man som gått igenom det han har gjort när han märker att han kan göra en så allvarlig handling och sedan bara gå vidare som om inget har hänt? Jag använde ordet hybris tidigare och jag tror fortfarande på att inom honom finns en känsla av att han är oövervinnerlig och detta är FARLIGT för allmänheten så länge de är ovetande om vad som har hänt. Om han skulle råka ut för något som är negativt i hans omgivning, vet vi hur han reagerar? Om vi vet om att han tidigare har varit kapabel att begå mord så skulle iaf JAG inte vilja vara en som orsakar honom problem.

Inbilla inte mig att han har "sonat" sitt brott i den bemärkelsen att han ändrat hela sitt tankesätt om att kunna gå över lik för egen vinnings skull!! Även om han idag kanske inte skulle gå så långt som att mörda någon i just arbetet så är iaf JAG rädd för vad en sådan person skulle kunna göra i det tysta.
DÄRFÖR är det viktigt att sånt här berättas!

Moral och etik är saker som är väldigt viktiga, allra helst i en chefsposition. I Sverige är vi såpass civiliserade att vi inte bara rättar oss efter lagar utan vi lägger också stor vikt vid just moral och etik.

DÄRFÖR skall han inte arbeta på den tjänst som han innehaft UTAN att folk som har med honom att göra VET vem han är och vad han har gjort, anser jag.

edit: stavfel och tillägg
Senast redigerad av frukostmackan 2010-09-08 kl. 15:05.
Citera
2010-09-08, 15:30
Bannlyst
[quote=frukostmackan]Just det här är väl lite av den springande punkten.
Hur vet vi att han levt ett LAGLYDIGT liv?

.Jag tror att om han hade rent mjöl i påsen sedan dess så hade han gått till motatack

Finns det fler domar mot honom?? Har han varit häktad för något?? Har han varit misstänkt för något ??
Ja att gå till motatack är inte alltid bästa lösningen på något så jag är inte så säker på att han inte gör så pga som du säger Inte skulle ha rent mjöl i påsen.

Jag säger inte att det han gjorde är försvarbart men han bestämde inte själv över sitt straff och det har ändå gått 25 år samt så anser jag det är kommunledningen ansvar fråga ut en tänkt person om vilken bakgrund de har osv. De kan alltid begära in ett utdrag från straffregistret men det är inte okey hålla på att hänga ut en person för något som går så lång tillbaka i tiden.

Sedan får man faktiskt inte förglömma att statistiken för återfall i brott vad gäller tidigare dömda för just mord är så otroligt låg att risken för att han skulle mörda igen, efter 25 år, är i stort sett obefintlig.

Tidigare hade vi en preskribitionstid vad gäller mord på 25 år, de gärningsmän som klarat sig undan straff pga det borde vara betydligt viktigare få tag i än de som faktiskt straffats för sitt brott.
Citera
2010-09-08, 15:33
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Vad som inte är riktigt friskt är att dränka sin sambo i badkaret. Ingen här inne har dedikerat sitt liv till att förstöra för K.E, men visst fan får vi diskutera detta avskum hur mycket vi vill och om någon känner för att genomföra lite medborgarjournalistik ska det bara uppmuntras! Hur kan du komma dragandes med "svenska jantelagen" i det här sammanhanget? Mord och mördare diskuteras från och till på internet och det går tydligen bra att göra men om någon mot förmodan skulle gå och bli kommunchef då är vi alla avundsjuka jantemänniskor om vi yttrar oss?

Varför kan ingen fatta att det är K.E's handling som nu hemsöker hans barn! INGEN här inne begick hans handling åt honom! Vad fan lever vi i för samhälle när det inte längre är mördarens fel att hans barn får reda på att deras far är mördare?

Citat:
men det är inte okey hålla på att hänga ut en person för något som går så lång tillbaka i tiden.

Det är hur jävla ok som helst, det är det sociala straffet och tame fan om det inte är det enda lilla minimala straff denna sorgliga ursäkt till människa får.
Senast redigerad av namgreb 2010-09-08 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in