2022-01-13, 19:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowell
Ok. Men det är bara sparkonton i stort sett som ger räntor till skillnad från privat/lönekonton?
Ja för det mesta men ibland har vanliga privatkonton också ränta t.ex Svea, Lunar och Marginalen har jag för mig.
Citera
2022-01-21, 10:51
Medlem
Om man nu vill bidragsfuska (usch!), och sälja lite småprylar på Facebook-loppis, och vill ta betalt med Swish utan målvakt, hur kan man då göra? Frågar åt en kompis som har långvarigt försörjningsstöd, pga diagnoser.

Det finns alltid en risk att det upptäcks såklart. Men personen i fråga drar gränsen för acceptabel risk vid svenskt bankkonto. Det är därför alltför riskabelt att tex ha två konton, redovisa det ena till soc och få in swish på det andra. Däremot vågar han använda Revolut, Paypal och andra webwallets. Men dit kan han inte ta betalt med Swish, som han önskar.

I Norge finns minst en lösning, Lunar, där man kan fylla på sitt lunarkonto med vipps från vem som helst, där vipps är norska motsvarigheten till Swish. Så jag föreslog just Lunar, men se det gick inte, för i Sverige kan man endast fylla på Lunar med sin egen Swish.

Finns det någon webwallet eller annan lösning där man kan ta emot swish från vem som helst?

Detta kanske har blivit diskuterat tidigare, har inte lusläst alla 400+ inlägg i tråden, bara använt sökfunktionen. Beklagar det i så fall 🙂
Citera
2022-01-27, 16:33
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonPalm
Om man nu vill bidragsfuska (usch!), och sälja lite småprylar på Facebook-loppis, och vill ta betalt med Swish utan målvakt, hur kan man då göra? Frågar åt en kompis som har långvarigt försörjningsstöd, pga diagnoser.

Det finns alltid en risk att det upptäcks såklart. Men personen i fråga drar gränsen för acceptabel risk vid svenskt bankkonto. Det är därför alltför riskabelt att tex ha två konton, redovisa det ena till soc och få in swish på det andra. Däremot vågar han använda Revolut, Paypal och andra webwallets. Men dit kan han inte ta betalt med Swish, som han önskar.

I Norge finns minst en lösning, Lunar, där man kan fylla på sitt lunarkonto med vipps från vem som helst, där vipps är norska motsvarigheten till Swish. Så jag föreslog just Lunar, men se det gick inte, för i Sverige kan man endast fylla på Lunar med sin egen Swish.

Finns det någon webwallet eller annan lösning där man kan ta emot swish från vem som helst?

Detta kanske har blivit diskuterat tidigare, har inte lusläst alla 400+ inlägg i tråden, bara använt sökfunktionen. Beklagar det i så fall 🙂

Swish funkar bara med svenska banker. Han får ge upp den lösningen.
Direkt till Paypal är ett alternativ, eller snigel-överföring till Revolut/Lunar via bank.
Citera
2022-02-06, 13:10
Medlem
Kan man få hjälp att flytta från staden man bor i trots socialbidrag? Jag skulle behöva komma bort från vissa saker. Droger. Fel folk mm. Finns knappt några jobbmöjligheter här heller i min situation.

Någon som har gjort det?
Citera
2022-02-06, 13:38
Avstängd
Hur mycket i bidrag får man?

Min farsa ska skriva över huset på mig och jag saknar inkomst sen 5 år tillbaka för jag inte orkat jobba.
Möjligt för mig att ha kvar huset utan jobb?
Citera
2022-02-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Min farsa ska skriva över huset på mig och jag saknar inkomst sen 5 år tillbaka för jag inte orkat jobba.

Socialbidag, då kommer dom direkt säga, sälj huset och lev på existensminimum tills pengarna är slut.då kan du kanske få bidrag (Vilket är stört omöjligt om du inte heter Mohammad Burkughpf):

Du kan kolla vilka inkomster du kan ha. ? allfakassa med mera och kolla upp hur bostadsbidrag fungerar. Har du helt omöjligt inte ens möjlighet att ens ta något halvtidsjobb på lager, eller nått.

Vad som helst är ju för fan bättre.

Det är ju för fan drömtillvaron för många och nu kan du dessutom få den möjligheten helt gratis. Jag skulle gärna ha ett hus och hanka mig fram med lite ströjobb,

En del delar av hus och hyr ut en del (Gör bara det till sånt folk som är där tillfälligt som en student från annan ort med rika föräldrar och ta deposition). på det viset räcker det om man kör taxi eller jobbar som städare ett par timmar i veckan.

Bli mångsysslare ? Fatta att du kan göra det många drömmer om.
Citera
2022-02-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

I regel får man inte äga bostad medan man går på försörjningsstöd. Undantag kan ske, men oftast om man bara behöver bidrag en kort och tillfällig period. De kommer be dig sälja huset och leva på dessa pengar. Att låta din pappa stå på huset medan du hyr det istället, det kan eventuellt andra vara för dyr boendekostnad för en person. Så oklart om det blir beviljat istället.

Dessutom måste man antingen vara arbetssökande och inskriven på Arbetsförmedlingen, eller sjukskriven med läkarintyg. Oklart om du är sjukskriven.
Citera
2022-02-06, 14:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflykt420
Kan man få hjälp att flytta från staden man bor i trots socialbidrag? Jag skulle behöva komma bort från vissa saker. Droger. Fel folk mm. Finns knappt några jobbmöjligheter här heller i min situation.

Någon som har gjort det?
Beror på vad för slags hjälp du tänker på?
Hjälpen kan vara möbelbidrag om du inte har det nödvändigaste eller att socialen går i borgen på att de står för den nya hyran om du lyckas få en bostad i en annan stad.
Några saker du kan försöka med är att söka 2'a hands lägenhet eller om du har en lägenhet nu att byta med så kan socialen i den andra kommunen hjälpa dig sen med försörjning om du har folkbokförd dig där.
I en del städer skall hyresvärden bara gå efter kötid om de ingår i allmännyttan men privata brukar kräva att man har inkomst från arbete så sätt upp dig i olika köer om du inte redan gjort det.
Kan din familj hjälpa dig med lån eller om du får jobb i en stad där det är billigt att köpa så kan det också vara en lösning t.ex Hällefors 10 000 kr, Fagersta 35 000 kr.
Citera
2022-02-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Beror på vad för slags hjälp du tänker på?
Hjälpen kan vara möbelbidrag om du inte har det nödvändigaste eller att socialen går i borgen på att de står för den nya hyran om du lyckas få en bostad i en annan stad.
Några saker du kan försöka med är att söka 2'a hands lägenhet eller om du har en lägenhet nu att byta med så kan socialen i den andra kommunen hjälpa dig sen med försörjning om du har folkbokförd dig där.
I en del städer skall hyresvärden bara gå efter kötid om de ingår i allmännyttan men privata brukar kräva att man har inkomst från arbete så sätt upp dig i olika köer om du inte redan gjort det.
Kan din familj hjälpa dig med lån eller om du får jobb i en stad där det är billigt att köpa så kan det också vara en lösning t.ex Hällefors 10 000 kr, Fagersta 35 000 kr.
Hjälp att flytta till en lägenhet i en annan stad och börja om på nytt. Söka jobb där istället där det finns lite möjligheter för mig utan vidare utbildning och utan förmåga att sätta mig i en skolbänk igen. Det har gått år alltså utav passivitet och psykisk ohälsa. Snart tappar jag det känner jag nu. Därför vill jag bara bort som en säkring.
Citera
2022-02-06, 20:15
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hjälp att flytta till en lägenhet i en annan stad och börja om på nytt. Söka jobb där istället där det finns lite möjligheter för mig utan vidare utbildning och utan förmåga att sätta mig i en skolbänk igen. Det har gått år alltså utav passivitet och psykisk ohälsa. Snart tappar jag det känner jag nu. Därför vill jag bara bort som en säkring.
Förstår men idag ger inte socialen lägenheter till vem som helst utan det kan handla om de med tungt missbruk där personen fått tvångsvård eller är med i subutexprogrammet, separerade barnfamiljer, nyanlända migranter och då är det inte vanliga lägenheter utan med diverse regler eller tidsbegränsat.

Kan du inte få hjälp från föräldrarna till någon billig lägenhet som jag länkade så kanske du har rätt till nystartsjobb eller introduktionsjobb om du har varit arbetslös länge t.ex Lokalvårdare i Västerås där det är ganska billigt att köpa lägenhet så kanske kan få banklån med nystartsjobb eller bo i 2'a hand och spara / samla kötid.
Citera
2022-02-07, 03:28
Medlem
Citat:

Någon som har gjort det?

Citat:

Kan bli svårt att få hjälp att flytta till en annan kommun. Svårt, men inte helt omöjligt. Det svåra består dels i att få hyreskontrakt, dels att den nya kommunen fortsätter bevilja försörjningsstöd i framtiden. Normalt ska man ju planera för sin försörjning etc, vilket man oftast inte gör om man vill flytta till en annan kommun bara för att man vill, och utan ekonomiska möjligheter att försörja sig. Så det brukar krävas vettiga skäl till en flytt.

Låter snarare som om du borde börja med att ta tag i din psykiska ohälsa och drogproblem. Om du inte redan har gjort det. De försvinner inte bara för att du flyttar. Sedan går det ju alltid att söka jobb i grannkommunerna och andra orter, och pendla till jobbet. Sedan flytta när man har möjlighet till det.
Citera
2022-02-07, 11:56
Medlem
Gingers avatar
När man söker försörjningsstöd så vill dom se ett hyreskontrakt

Har ni en mall med ett giltigt sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem