2020-05-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Soc brukar inte ta hänsyn till lån, så jag är ganska säker på att dom anser att du kan låta bli att betala lånet och leva upp dina sparpengar innan du har rätt till försörjningsstöd.

Dom räknar då ut hur länge dina sparpengar borde räcka utifrån normen, och innan dess är du inte berättigad försörjningsstöd då man ska ha uttömt alla andra möjligheter enligt regelsystemet.

Gissningsvis ifall du betalar bort lånet nu, så kommer dom att säga att du kunde levt på sparpengarna i stället för att betala på lånet, så det kvittar om du har tomt på kontot,dom kan hävda att du ska prioritera mat och uppehälle framför ett lån eller en skuld.

Att man hamnar hos KFM är inte deras ensak enligt regelverket. Viktigare att ha mat och upphälle än att undvika skuld till KFM med allt vad det innebär både nu och längre fram.
Tack för ett bra svar!

Jag misstänkte att det var så. Det primära är alltså att betala hyran och el och släppa resten tills konton är på noll. Kontentan blir ju att det blir dubbelbörda på soc, men det är iof en annan fråga..
Citera
2020-05-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Tack för ett bra svar!

Jag misstänkte att det var så. Det primära är alltså att betala hyran och el och släppa resten tills konton är på noll. Kontentan blir ju att det blir dubbelbörda på soc, men det är iof en annan fråga..

Då det görs individuella bedömningar, utifrån olika hyra osv, går det inte att säga något exakt.
Men på Socialstyrelsens hemsida går det räkna ut på ett ungefär vad ens norm ligger på, så kan du ha det som riktmärke för hur länge dina sparpengar sannolikt ska räcka enligt soc, och vad som ingår i riksnormen.

Det heter ju också att man ska planera om man blir arbetslös, så har du låt säga x antal tusen mer i månaden med jobb, så bör man lägga undan motsvarande tills då man är utan jobb, då dom räknar 2 eller 3 månader bakåt i tiden.

Men finns bra info på Socialstyrelsens hemsida, och tror att man kan göra en ungefärlig provberäkning där också för att se vilken summa soc tycker att man ska klara sig på.
Citera
2020-05-29, 17:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Betalar de räkningarna direkt eller får man pengarna på kontot?

Det normala är att saker som hyra mm betalas in på kontot och du betalar själv.
Citera
2020-05-29, 17:28
Medlem
Hur får funkar det om man bor i nyproduktion och med det har hög hyra?

Eller egentligen är det inte hög hyra för det är typ omöjligt att få tag på en äldre, liten lägenhet. Det måste väl socialen fatta?

Och lägenheterna i det äldre beståndet börjar rustas upp och blir nästan lika dyra, även det måste de väl fatta?
Citera
2020-05-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det normala är att saker som hyra mm betalas in på kontot och du betalar själv.

Smidigt! Förbereder mig på ett liv som bidragsparasit
Citera
2020-05-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Då det görs individuella bedömningar, utifrån olika hyra osv, går det inte att säga något exakt.
Men på Socialstyrelsens hemsida går det räkna ut på ett ungefär vad ens norm ligger på, så kan du ha det som riktmärke för hur länge dina sparpengar sannolikt ska räcka enligt soc, och vad som ingår i riksnormen.

Det heter ju också att man ska planera om man blir arbetslös, så har du låt säga x antal tusen mer i månaden med jobb, så bör man lägga undan motsvarande tills då man är utan jobb, då dom räknar 2 eller 3 månader bakåt i tiden.

Men finns bra info på Socialstyrelsens hemsida, och tror att man kan göra en ungefärlig provberäkning där också för att se vilken summa soc tycker att man ska klara sig på.
Jag får kolla upp det här lite närmare, men det verkar som att dom går på din linje här tyvärr.

Tack igen för all info och att du inte dömer en som har hamnat lite snett för första gången i livet.......Uppskattat!
Citera
2020-05-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Jag får kolla upp det här lite närmare, men det verkar som att dom går på din linje här tyvärr.

Tack igen för all info och att du inte dömer en som har hamnat lite snett för första gången i livet.......Uppskattat!

Ingen orsak
Har själv varit där så jag vet ungefär hur dom resonerar, och det är inte alltid så svårt att hamna där som en del människor tror.
Citera
2020-05-30, 23:59
Medlem
Hur funkar det att plugga med försörjningsstöd? Ser socialen? Om man inte tar något från CSN?

Eller kan man vara ärlig och säga att man pluggar?
Citera
2020-05-31, 00:00
Medlem
Och jag frågar igen, kan de betala en hög hyra som nyproduktion?
Citera
2020-05-31, 00:12
Medlem
Citat:
Och jag frågar igen, kan de betala en hög hyra som nyproduktion?

Dom brukar ha en högsta godtagbar hyreskostnad utifrån hushållets antal boende, så det beror på skulle jag säga. Dom kan göra undantag och bevilja en högre kostnad för hyra om det är under en kortare tid, men det görs nog ganska sällan om bidragsbehovet är mera än högst tillfälligt.

Sök på din kommuns hemsida, bör finnas info där så du kan se på ett ungefär.
Citera
2020-05-31, 00:15
Medlem
Citat:
Hur funkar det att plugga med försörjningsstöd? Ser socialen? Om man inte tar något från CSN?

Eller kan man vara ärlig och säga att man pluggar?

Osäker på denna fråga, däremot vet jag att man inte har rätt till soc då man har CSN, varken medans man pluggar eller på sommarlovet mellan två terminer.

På ett sätt är det gynnsamt om du pluggar för att försöka bli självförsörjande, men det beror på om du är arbetssökande och hinner med både och enligt soc?
Det bästa vore att få prata med en handläggare och fråga tror jag.

Och ifall du pluggar, så gissar jag att du ska vara beredd att avsluta plugg ifall du blir erbjuden ett jobb så att du får lön och blir självförsörjande.
Citera
2020-05-31, 06:45
Medlem
Betalar soc för månadskort på tunnelbanan eller får man betala det själv på ex minimum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in