2020-05-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Har fått hem papper nu. Nu har de förtydligat vad som är akut tandvård, och listat några åtgärdskoder för vad som anses vara akut tandvård (i alla fall enligt socialtjänsten). Kommer inte ansöka om det. Dels för att inga av dessa åtgärdskoder finns med i det ursprungliga kostnadsförslaget, och dels för att jag troligen saknar behov av det.

I övrigt känner jag mig en aning lurad, eller så hade jag bara felaktiga förväntningar. Trodde att socialtjänsten hade utformat ett visst kostnadsförslag som skulle tas med till tandläkare och godkännas. Det var i princip vad socialsekreteraren sa. Men det visade sig att de snarare skickade hem papper som kan tolkas som "kostnadsförslag". Privattandläkaren ska dels bifoga relevant underlag (röntgenbilder och annat som bedöms vara nödvändigt), dels fylla i papper på kostnader (total kostnad för rubbet, dels patientavgiften). Samt lite annat som rör kostnaden, som vilka behandlingar som bör utföras och på vilka tänder. En aning onödigt kan jag tycka, då kostnadsförslaget som jag lämnade var väldigt tydligt på den fronten. Det stod vilka tänder som är i behov av tandvård, vilka behandlingar som bör utföras och varför osv. Så jag förstår inte riktigt varför det första kostnadsförslaget inte duger utan det ska lämnas in andra papper med nytt kostnadsförslag. Men får lämna in ändå.

Så kan dom säkert göra ibland, jag har mest haft akuta och nödvändiga saker jag behövt fått gjort som inte varit särskilt dyra, så dom gångerna har soc godkänt förslaget från tandläkaren rakt av.

Kan soc vilja ha ett "bättre" underlag trots att det man får från tandläkaren brukar vara ganska precist? Eller så har din kommun detta som praxis bara kanske, men låter onödigt krångligt...
Håller tummarna att du får bistånd för dom tänder som tandläkaren anser vara viktiga att åtgärda.
Citera
2020-05-19, 15:20
Medlem
Bru Nögats avatar
Hur påverkas försörjningsstödet om man hade råkat få några tusen i skatteåterbäringen ?
Citera
2020-05-19, 19:24
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bru Nögat
Hur påverkas försörjningsstödet om man hade råkat få några tusen i skatteåterbäringen ?

Då får du några tusenlappar mindre i bidrag.
Citera
2020-05-19, 23:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bru Nögat

Det minskas med samma summa som du får i återbäring.
Citera
2020-05-20, 04:39
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammasGrabbHalva
Har hamnat på socialbidrag för första gången i mitt liv och det är ett rent helvete. Vill inget annat än att snabbt hitta ett nytt arbete igen så jag kommer ur det här eländet. De ska ha vartenda papper de kan komma över vid varje ansökan, det känns lite som att de gör det medvetet för att göra det extra kännbart för mig att få pengar av dom, vilket jag till viss del kan förstå.

Är det så här gnidigt det ska vara? Har fortfarande inte fått min utbetalning.

Ja alltså som jag ser det så är det en kontrollinstans som är till för att jävlas med dig. In i det sista. Minsta lilla "fel" och du är rökt. Som du själv just bevittnat.
Rekommenderar dig annars att ta ett lån. "Pengar "som vi har idag kommer ändå inte vara så mycket värt inom kort. Inflationen kommer att bli enorm tack vare alla stödpaket världen över. Och då blir det inte så farligt att betala tillbaka. Eller så skiter man bara helt sonika i att betala tillbaka. Kronofogden hinner inte hantera alla ärenden som kommer in och hela det monetära systemet kommer faila inom x antal år ändå. Så illa är det därute.
Citera
2020-05-26, 23:15
Medlem
Airwave92s avatar
Hur ser det ut om man har helt slut på bankkonot men har en fond liggandes? Kommer man bli nekad och tillsagd att "sälj fonden och lev på de pengarna innan du ansöker hos oss" ?
Citera
2020-05-27, 00:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hur ser det ut om man har helt slut på bankkonot men har en fond liggandes? Kommer man bli nekad och tillsagd att "sälj fonden och lev på de pengarna innan du ansöker hos oss" ?

Sjävklart.
Citera
2020-05-27, 01:32
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sjävklart.

Vad skulle hända om jag säljer/skickar över fonden till någon annan? Går de efter historik?
Citera
2020-05-27, 01:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Vad skulle hända om jag säljer/skickar över fonden till någon annan? Går de efter historik?

Dom vill normalt ha uppgifter för 3mån bakåt.
Citera
2020-05-29, 15:11
Medlem
Betalar socialen hyran direkt eller pengarna in på kontot?

Betalar de räkningarna direkt eller får man pengarna på kontot?
Citera
2020-05-29, 15:15
Medlem
De betalar räkningar. Du får existensminimum in på kontot. Thats it.

Edit: så du vet... även om du inte är förståndshandikappad så kan de slänga in dig på samhall för ett par veckors jobb. No joke.
Senast redigerad av joeykiller 2020-05-29 kl. 15:20.
Citera
2020-05-29, 15:19
Medlem
Jag tror det beror på om man klarar av att betala sina räkningar eller inte, vissa gör inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in