2018-04-06, 16:47
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Vad hade han för idé?
Titeln löd: "Inspireras och utvecklas med mat - steget mellan teori och praktik".

Och så några frukter på framsidan. Allt förde mest tankarna till en trist mattebok.
Citera
2018-04-06, 16:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Håller med och gissar att han förlorade på sin urtrista kokboksidé. Bonniers vill inte riskera att sälja fem ex av vinnarens kokbok.

Tyvärr var det inga kompetenta som hade vidare utstrålning i år och vinnaren var tråkigast av dom alla.
Herregud det är en mattävling inte personlighetstävling.
Citera
2018-04-06, 16:57
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Herregud det är en mattävling inte personlighetstävling. Hur kul är du själv rent objektivt?
Jag är hysteriskt rolig och ett riktigt charmtroll.

Menade inte att jag bryr mig men trist för deras fortsatta karriärer inom media, om de nu siktade på en sådan.
Citera
2018-04-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Haha, håller fullständigt med! Jag är rädd för att jag kommer att drömma mardrömmar i natt om hans evighetslånga tirader, hans röst som bara maler och maler oavbrutet i all oändlighet. Puh!

Stort grattis till vinsten Erik! Två värdiga finalister. Adam föll på att hans efterrätt var för söt,
hans huvudrätt verkade vara helt fantastisk! Två superduktiga killar med trerättersmenyer av högsta klass. Bägge två kommer med all säkerhet att gå långt inom matlagning på ett eller annat sätt.

Tror du på riktigt att Adam föll för att Marcus sa att han tyckte att efterrätten var för söt?

Marcus går alltid produktionens ärenden och det var uppenbart att det var bestämt att Erik skulle vinna. Marcus kommentar om att han tyckte att Eriks huvudrätt var mycket bra var direkt pinsam. Hade någon med krav fått in den rätten på en restaurang hade den åkt tillbaka till köket.

Sedan Marcus repliker om enkla rätter. Om någon produktionen inte vill ha vidare gör en enkel rätt heter det att "rätten är för enkel för den här nivån i Sveriges mästerkock". Om Marcus däremot får en enkel rätt av någon produktionen gillar heter det att "det är bra att du vågar lita på råvarorna".

Däremot ska man komma ihåg att Sveriges Mästerkock är ett underhållningsprogram och kan du inte prata för dig blir det svårt. Erik kan de slänga in i vilket Nyhetsmorgon som helst och det skulle fungera problemfritt. Dessutom ska den för boken sälja. Med det i beaktande är givetvis Erik den rätta vinnaren.

Finalen lämnar dock en fadd eftersmak i munnen efter Eriks högst mediokra trerätters middag. I synnerhet när Adam fick ihop det så bra.
Citera
2018-04-07, 03:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tror du på riktigt att Adam föll för att Marcus sa att han tyckte att efterrätten var för söt?

Marcus går alltid produktionens ärenden och det var uppenbart att det var bestämt att Erik skulle vinna. Marcus kommentar om att han tyckte att Eriks huvudrätt var mycket bra var direkt pinsam. Hade någon med krav fått in den rätten på en restaurang hade den åkt tillbaka till köket.

Sedan Marcus repliker om enkla rätter. Om någon produktionen inte vill ha vidare gör en enkel rätt heter det att "rätten är för enkel för den här nivån i Sveriges mästerkock". Om Marcus däremot får en enkel rätt av någon produktionen gillar heter det att "det är bra att du vågar lita på råvarorna".

Däremot ska man komma ihåg att Sveriges Mästerkock är ett underhållningsprogram och kan du inte prata för dig blir det svårt. Erik kan de slänga in i vilket Nyhetsmorgon som helst och det skulle fungera problemfritt. Dessutom ska den för boken sälja. Med det i beaktande är givetvis Erik den rätta vinnaren.

Finalen lämnar dock en fadd eftersmak i munnen efter Eriks högst mediokra trerätters middag. I synnerhet när Adam fick ihop det så bra.
Erik vann förrätten, Adam vann huvudrätten och Erik vann desserten. 2-1 till Erik. Och helt rätt kritik/berömd av juryn gällande de båda herrarnas insatser då jag själv nog gjort samma bedömningar. Förstår inte hur du kan få det till något konspiratioriskt att juryn springer produktionens ärende. Hade produktionen gett påtryckningar om vilka som gör sig bäst på TV hade Lotta lyfts fram som vinnare.
Citera
2018-04-07, 10:29
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Att mer grundligt redogöra för hur man ska tillreda maträtten och även förklara varför man gör som man gör upplägg inkluderat.

Personligen blev jag tilltalad av den idén då det kan vara intressant att förstå bakomliggande teori. Jag tänker att man på så sätt ökar sin förmåga att experimentera. Jag är dock lagd åt det analytiska hållet personlighetsmässigt.

Tror definitivt att det konceptet skulle ha en målgrupp, om än en lite mer nischad sådan.
För den analytiske kocken kan jag rekommendera Matmolekyler - kokbok för nyfikna av Lisa Förare Winbladh och Malin Sandström (boken verkar finnas som PDF för nedladdning men jag har inte testat det).
Citera
2018-04-07, 14:49
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Erik vann förrätten, Adam vann huvudrätten och Erik vann desserten. 2-1 till Erik. Och helt rätt kritik/berömd av juryn gällande de båda herrarnas insatser då jag själv nog gjort samma bedömningar. Förstår inte hur du kan få det till något konspiratioriskt att juryn springer produktionens ärende. Hade produktionen gett påtryckningar om vilka som gör sig bäst på TV hade Lotta lyfts fram som vinnare.
Smakade du på maträtterna själv? Självklart har juryn så mycket vett att man berömmer den utsedde vinnarens mat även om den skulle vara dålig.
Säger inte att det är så men man ska inte vara allt för naiv när det kommer till pengar och Bonniers. Lotta var nog utsedd att vinna tills man insåg att hon både var för dålig och för jobbig att lyssna på.
Citera
2018-04-07, 20:10
Medlem
Citat:
Smakade du på maträtterna själv? Självklart har juryn så mycket vett att man berömmer den utsedde vinnarens mat även om den skulle vara dålig.
Säger inte att det är så men man ska inte vara allt för naiv när det kommer till pengar och Bonniers. Lotta var nog utsedd att vinna tills man insåg att hon både var för dålig och för jobbig att lyssna på.

Tycker inte Lotta gör sig alls bra i TV. Jobbig som du säger och direkt ofördelaktigt yttre.

Bonnier har väl sina kandidater. Jag tror att det är en kombo mellan faktisk tävling och inblandning från Bonnier/TV4.

Programmet är väldigt förutsägbart. Sällan man blir överraskad. Skulle väl vara vid smak-tävlingen som faktiskt tycks vara ett moment som är 100 procent tävling. Fanns den med i år?

Någon som vet ad den sköne fransosen som åkte ut i smaktävlingen (2014?) gör idag?
Senast redigerad av Mafia 2018-04-07 kl. 20:12.
Citera
2018-04-07, 21:08
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Tycker inte Lotta gör sig alls bra i TV. Jobbig som du säger och direkt ofördelaktigt yttre.

Bonnier har väl sina kandidater. Jag tror att det är en kombo mellan faktisk tävling och inblandning från Bonnier/TV4.

Programmet är väldigt förutsägbart. Sällan man blir överraskad. Skulle väl vara vid smak-tävlingen som faktiskt tycks vara ett moment som är 100 procent tävling. Fanns den med i år?

Någon som vet ad den sköne fransosen som åkte ut i smaktävlingen (2014?) gör idag?

Jag tänker på Filip Poon 2015 som ju va helt outstanding men åker ut på smaktestet av några jävla Turkish delight. Så förmodligen vill inte Tv4 tappa de bästa kockarna på nåt sånt blöja. Filip brukar för övrigt kocka emellanåt på nyhetsmorgon
Citera
2018-04-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag tänker på Filip Poon 2015 som ju va helt outstanding men åker ut på smaktestet av några jävla Turkish delight. Så förmodligen vill inte Tv4 tappa de bästa kockarna på nåt sånt blöja. Filip brukar för övrigt kocka emellanåt på nyhetsmorgon

Så det var ingen smaktävling i år?
Citera
2018-04-07, 22:05
Medlem
Citat:
Titeln löd: "Inspireras och utvecklas med mat - steget mellan teori och praktik".

Och så några frukter på framsidan. Allt förde mest tankarna till en trist mattebok.
Trist koncept, men jag antar att Bonniers hade kunnat packa om det till något lite mer säljande. "Adams matverkstad" typ, med mustasch-kocken själv som jonglerar med grönsaker på framsidan (btw, hade inte Adam funkat väldigt bra för att fronta en klassisk tysk/österrikisk kokbok?).

Det sagt: har inte kvaliteten på "kokboksmomentet" gått ner rejält de senaste åren? Förslagen som kom fram i år var ju mer än lovligt trista. Tidigare år vill jag minnas att deltagarna har levererat rätt tilltalande förslag med fina foton (t.ex "Maten på skäret" med bilder av wokpannor på klipphällar, betydligt mer säljande). Ännu konstigare är det vilket bottennapp man fick till med förra årets vinnare: https://www.bokus.com/bok/9789174246629/sydamerika-min-matpassion/ . Eh, passion? Sydamerika? Var då???

I korthet, så verkar det som om Bonniers intresse har svalnat betydligt. Vilket väl antyder att säljpotentialen för böckerna har börjat plana ut.
Citera
2018-04-07, 22:59
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Så det var ingen smaktävling i år?
Jo. Som vanligt på utlandsresan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto