2018-04-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Problemet är att när kockar brukar prata mat så njuter jag av inlevelsen och passionen de uppvisar, när Erik pratar mat så känner jag ingenting - förutom lusten att gäspa.

Haha, håller fullständigt med! Jag är rädd för att jag kommer att drömma mardrömmar i natt om hans evighetslånga tirader, hans röst som bara maler och maler oavbrutet i all oändlighet. Puh!

Stort grattis till vinsten Erik! Två värdiga finalister. Adam föll på att hans efterrätt var för söt,
hans huvudrätt verkade vara helt fantastisk! Två superduktiga killar med trerättersmenyer av högsta klass. Bägge två kommer med all säkerhet att gå långt inom matlagning på ett eller annat sätt.
Citera
2018-04-04, 22:41
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Ja, eftersom rätten är fransk så är uttalet så!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peach_Melba

Det uttalas inte med hårt T om det skall vara franska. Här har du en fransman:
https://www.youtube.com/watch?v=LgixdTNXObk

Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vem sa Petch melba? :-)
Mischa Billing. "Du tog Petch Melba....". Tungan slant nog bara när hon inte kunde bestämma sig hur hon skulle uttala det, på svenska, engelska eller franska och så blev det fel. Lät lite roligt bara.
Senast redigerad av Kvackelikvack 2018-04-04 kl. 22:44.
Citera
2018-04-04, 23:02
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
kan man kalla Adam en kändisunge? då vi kallade Dante och feta jureskog för kändissyskonen.

men andra killen som vinner iallfall.

Vem är han son till?
Citera
2018-04-04, 23:12
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vem är han son till?

Eva lund som vann 2 os guld.
Citera
2018-04-05, 00:00
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Eva lund som vann 2 os guld.

Aha, Adam blev curlad alltså.
Citera
2018-04-05, 11:57
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Problemet är att när kockar brukar prata mat så njuter jag av inlevelsen och passionen de uppvisar, när Erik pratar mat så känner jag ingenting - förutom lusten att gäspa.

Får intrycket av att Erik nördat ned sig ordentligt i mat/matlagning och hans rätter är mer berättande än vad han kan förmedla. Det funkar troligen bra när han samtalar med en likasinnad, men inte lika bra om han ska sälja in en maträtt. Personligen föredrar jag nörden framför säljaren.
Citera
2018-04-05, 12:07
Medlem
Hur i helvette kan man vinna när man missar två av de viktigaste elementen i en Kalvfilé Oscar?

Visst Adam hade lite för salt förrätt, det var ett litet misstag, men inte ett lika stort misstag som att missa hummerklor och tryffel. Och med en unik glass på slutet med perfekt lemoncurd, hur I helvette kunde Adam inte vinna? Markus tyckte den var för söt ja, jaha. Det är ju för i helvette en efterrätt baserad med glass, den ska vara söt. Dessutom hade han både jordgubbar (vilka är syrliga) samt en lemoncurd (också syrlig) som komplement. Hur i helvette kan den upplevas för söt?

Fel person vann!
Citera
2018-04-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aNoN_
Hur i helvette kan man vinna när man missar två av de viktigaste elementen i en Kalvfilé Oscar?

Visst Adam hade lite för salt förrätt, det var ett litet misstag, men inte ett lika stort misstag som att missa hummerklor och tryffel. Och med en unik glass på slutet med perfekt lemoncurd, hur I helvette kunde Adam inte vinna? Markus tyckte den var för söt ja, jaha. Det är ju för i helvette en efterrätt baserad med glass, den ska vara söt. Dessutom hade han både jordgubbar (vilka är syrliga) samt en lemoncurd (också syrlig) som komplement. Hur i helvette kan den upplevas för söt?

Fel person vann!

För att det handlar om att vara mästerkock, inte vara en kock som slaviskt följer recept. Erik har ju helt klart varit den som kunnat tala om maten bäst samt varit den som vågat mest.
Citera
2018-04-05, 19:34
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNoN_

Fel person vann!
Håller med och gissar att han förlorade på sin urtrista kokboksidé. Bonniers vill inte riskera att sälja fem ex av vinnarens kokbok.

Tyvärr var det inga kompetenta som hade vidare utstrålning i år och vinnaren var tråkigast av dom alla.
Citera
2018-04-05, 21:08
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Håller med och gissar att han förlorade på sin urtrista kokboksidé. Bonniers vill inte riskera att sälja fem ex av vinnarens kokbok.
Tyvärr var det inga kompetenta som hade vidare utstrålning i år och vinnaren var tråkigast av dom alla.
Japp Adams urusla kokboksidé var nog det som i själva verket fick honom på fall även om produktionen aldrig skulle erkänna det. Han blev helt enkelt för curlad som barn
Citera
2018-04-05, 21:20
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Japp Adams urusla kokboksidé var nog det som i själva verket fick honom på fall även om produktionen aldrig skulle erkänna det. Han blev helt enkelt för curlad som barn

Vad hade han för idé?
Citera
2018-04-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Vad hade han för idé?

Att mer grundligt redogöra för hur man ska tillreda maträtten och även förklara varför man gör som man gör upplägg inkluderat.

Personligen blev jag tilltalad av den idén då det kan vara intressant att förstå bakomliggande teori. Jag tänker att man på så sätt ökar sin förmåga att experimentera. Jag är dock lagd åt det analytiska hållet personlighetsmässigt.

Tror definitivt att det konceptet skulle ha en målgrupp, om än en lite mer nischad sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in