2012-08-21, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av RaskaOblast
Det finns det också, kom ihåg att slaverna var mobila. Man flyttade ju runt, Bojka myten måste ha uppkommit bland sorberna som sedan flyttade sig vidare neråt. Dvs man längtade då efter sitt "hemland" som var Boyka.
Bojka i Rutenien, alltså dagens västra Ukraina. Jag insåg precis att delar av min släkt faktiskt kommer därifrån!
Citat:
Arkona var det sista fästet som föll tyvärr. Norra Tyskland, fornslaviska områden.
Annars har jag hört att undanträngandet av slaverna under medeltiden gick ganska fredligt till, i och med att slaviska härskare tydligen ska ha bjudit in de ofta rikare och kunnigare germanerna till sina riken. Jag vet inte om du har samma uppfattning, dock.
Citat:
Givet att det finns assimilerade icke-serber och kroater och då illyrier, kelter, traker, vlaker och romerska efterlevade. Men majoriteten kan spåra sitt ursprung till en deda som var serb eller kroat. Dock gör inte många detta då man skulle bli obekvän. Ja exakt man har ju det på svart och vitt att det fanns kroater och serber. De nämns ju tom av romerska och grekiska historiker tror man. Ingen vet med säkerhet men Serboi, Chrovatus låter ju som serber och kroater.
Vad tror du om den iranska teorin angående namnen serber och kroater? Vi vet ju med säkerhet i alla fall att ryssarna och tidigare ukrainarnas (rusyny) etnonymer kommer från andra språk. Finns det möjligen några fler slaver?
Jag ska försöka knyta detta till diskussionen igen. Intressant är att samtliga pseudo-folkslag på Balkan, om du ursäktar uttrycket, tar sina namn från det område de bebor. Jag tänker på bosniakerna och makedonerna, och även på senare tid montenegrinerna. De har alla hämtat sina etnonymer från platserna de invandrat till. Vad kan de ha kallat sig innan? Retorisk fråga där.
Citat:
Kan stämma, det med slovener/slovaker. Njaa.. Tjecker har varit under stort tryck från påven samt germanska predikanter. Till viss del germaniserades dem men det första "etniska" upproret gjrode ju just av tjeckerna - Jan Hus. De var sannerligen medvetna om sitt etniska ursprung. Även myten om Lech, Cech och Rus visar på att de visste om att man var besläktad på samma sätt som serber och kroater visste om detta. http://en.wikipedia.org/wiki/Lech,_Čech,_and_Rus
Visst låter det ändå rimligt? Slaverna i gränsområden hade lättare för att kalla sig slaver för att de var just slaver i förhållande till germaner och andra. Men jag vet inte, faktiskt.
Citat:
Hercegovci är traditionellt sett serber och det grundar jag på att de serbiska klanerna kommer dörifrån. Givet att det fanns kroater i väster men serber var alltid en majoris. Hercegovac syftar ju på de som bor där, något de flesta kjan säga med stolthet. En väldigt intressant del av Balkan, Hercegovina.. Ja Ali Pasa visste säkerligen om sitt arv samt Hercegovinas historia. Det har ju inte direkt varit Bosnien någonsin. Samma sak med västra Bosnien som tillhört kroatien.
Hercegovina ska ha varit serbiskt till större delen, ja. Och väldigt kul, det där med Ali-pasa, faktiskt. Att Ali-pasa, som vann Hercegovinas autonomi, också besegrade bosniakernas hjälte Gradascevic, "Zmaj od Bosne", gör det hela ännu mer intressant.
Citat:
Nja.. Tycker inte att något arabiskt semitiskt namn är direkt attraktivt.. Inte heller turkiska. Slaviska är definitivt vackra. Rullar bra på tungan. Tyvärr föraktar de flesta bosnjaker sitt arv.
Det är ju sällan man ser en bosniak med ett slaviskt förnamn.
Citat:
yes, tyvärr börjar dem göra det.. Och då med smutsig revisionism. Står ingenstans om ett folk som heter Bosnjak. Bosnjanin är som Rasjanin dvs territoriell designation något dem alltid undviker till min frustration.
Det står visst om bosniaker, men då syftar begreppet på själva geografiska tillhörigheten. Serber och kroater från osmanska Bosnien skulle också kallat sig Bosnjaci, men bara i sammanhang där man talar om Dalmatinci, Vojvodani eller Slavonci. Ordet har bara bytts ut till Bosanac i dag, men även det ordet försöker muslimerna monopolisera.
Säg att du är från Bosnien till en svensk, och du får höra: "jaha, är du muslim?", eller varför inte "hur säger man x på bosniska?".
Citat:
Serber och kroater hjälptes åt mot yttre fiender och sådana man inte såg som sina egna. Exempel - Serbiska riekt stred mot bulgarerna, bulgarerna tillfångatog nästan kungen men kroaterna erbjöd hjälp direkt. Bysans strider mot kroatien, serbien börjar göra raider på bysantinska kuststäder. Det är på senare tid när man blev hjärntvättad som religion blev viktigare..
Tänker du på förkristna tider nu? Annars kunde ju läget vara rätt spänt mellan kyrkorna, i och med att de gjorde en ömsesidig bannlysning som upphävdes först i modern tid. Men, nu när du säger det, så. Jag har då aldrig hört talas om några riktiga konflikter mellan serber och kroater förrän turkarna blandade sig in.
Citat:
Detta är vade jag sagt hela tiden.. Bosnien som politiskt entitet/territorium har funnits. -http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Public_Schools_Historical_Atlas_-_Europe_1135.jpg såhär såg det ut INNAN ungrarna blev starkare. Vart fan ser man bosnien? Ingenstans, det uppkom efter 1100 talet som ett "eget" territorium med gränser och allt det där. Dvs stabilt rike inte något som kommer och går på 20 år. Ban Boric är bosnjak enligt Blackjackk, är 100% att han kommer att säga det
Det är en ganska roande tanke att tänka att hela bosniakernas bakgrund till deras etnogenes bygger på en kroatisk vasallstat som skapades av ungrarna för att hålla Bysans borta.
Citat:
"Bosancica" det är en variant av cirilica med glagolitiska element enligt vissa kroater. Enligt en majoritet är det bara vanlig jävla cirilica.
Det är klart att det är en variant av kyrilliska alfabetet. Jag förstår inte hur bosniakerna kan ta ett alfabet som en indikation på ett eget "bosniskt" språk. Egentligen är det inget snack om saken:
Citat:
Bosnian Cyrillic, widely known as Bosančica[1][2] or Croatian Cyirillic[3] is an extinct type of the Cyrillic alphabet that originated in Bosnia and Herzegovina.[4]
http://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_Cyrillic
Alltså, kyrilliska som användes av västligt kristna slaver, kroater, på Balkan.