B
Citat:
orde det inte finnas något form av samband mellan sorberna i Centraleuropa och serberna? Det känns ju som att det måste ha varit från dessa trakter som serberna migrerade vidare till Balkan. Jag menar, det finns ju dokumenterat med folk i norra Österrike-Ungern, dagens Tjeckien och Polen som deklarerade sig själva som kroater i folkräkningarna.
Det finns det också, kom ihåg att slaverna var mobila. Man flyttade ju runt, Bojka myten måste ha uppkommit bland sorberna som sedan flyttade sig vidare neråt. Dvs man längtade då efter sitt "hemland" som var Boyka.
Citat:
Det är synd att det finns så lite ordentliga historiska källor till den fornslaviska religionen. Det ska tydligen bero på kyrkans ansträngningar att totalt utplåna hedendomen, och visst lyckades de ganska bra med slaverna.
Arkona var det sista fästet som föll tyvärr. Norra Tyskland, fornslaviska områden.
Citat:
För att knyta an till ämnet: visst måste i alla fall några av bosniakerna i dag på ett eller annat sätt vara släkt med serberna och kroaterna som flyttade från Centraleuropa (förutsatt de som härstammar från de assimilerade folken i högre grad)? Det är egentligen inget bevis för bosniakernas serbokroatiska ursprung, men det säger i alla fall att det fanns slaver som kallade sig serber och kroater som flyttade till Balkan (och det är mer än vad bosniakerna kan säga om sig själva).
Givet att det finns assimilerade icke-serber och kroater och då illyrier, kelter, traker, vlaker och romerska efterlevade. Men majoriteten kan spåra sitt ursprung till en deda som var serb eller kroat. Dock gör inte många detta då man skulle bli obekvän. Ja exakt man har ju det på svart och vitt att det fanns kroater och serber. De nämns ju tom av romerska och grekiska historiker tror man. Ingen vet med säkerhet men Serboi, Chrovatus låter ju som serber och kroater.
Citat:
Bra fråga. Det enda jag kan kan tänka mig är att slovener och möjligen slovaker hade mer kontakt med icke-slaver och därmed behöll sin slaviska distinktion och förblev slaver till sin folkbenämning. Förstår du hur jag tänker? Däremot är ju tjeckerna närmare germanerna än slovenerna, men placeringen kan ha varit annorlunda förr.
Kan stämma, det med slovener/slovaker. Njaa.. Tjecker har varit under stort tryck från påven samt germanska predikanter. Till viss del germaniserades dem men det första "etniska" upproret gjrode ju just av tjeckerna - Jan Hus. De var sannerligen medvetna om sitt etniska ursprung. Även myten om Lech, Cech och Rus visar på att de visste om att man var besläktad på samma sätt som serber och kroater visste om detta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lech,_Čech,_and_Rus
Citat:
Bosniakerna brukar säga att ord som bosnjak och tidigare bosnjanin syftar på dem som etnisk grupp, men det är en medveten förvrängning av ett begrepp som endast avser en som är undersåte till den bosniska kronan eller kommer från Bosnien som geografiskt område. Alltså, fanns det inga bosniaker i Hercegovina. Man kan ju undra när folk i Hercegovina, som alltid har varit ett separat område, började kalla sig bosniaker. Antagligen någon gång när stokavisktalande muslim blev = från Bosnien, eftersom de flesta muslimer i området kom därifrån.
Annars har vi ju "bosniaken" Ali-pasa Rizvanbegovic, som älskade sitt Hercegovina så mycket att han lyckades få sultanen att befria det från Bosnien och göra honom till härskare över sin kära hemort. Han, om någon, skulle aldrig kalla sig bosnjak.
Hercegovci är traditionellt sett serber och det grundar jag på att de serbiska klanerna kommer dörifrån. Givet att det fanns kroater i väster men serber var alltid en majoris. Hercegovac syftar ju på de som bor där, något de flesta kjan säga med stolthet. En väldigt intressant del av Balkan, Hercegovina.. Ja Ali Pasa visste säkerligen om sitt arv samt Hercegovinas historia. Det har ju inte direkt varit Bosnien någonsin. Samma sak med västra Bosnien som tillhört kroatien.
Citat:
Jag kan tycka att det finns en handfull fina muslimska/turkiska namn, men desto fler riktigt skrattretande exempel som ovan. Helt klart vackrare med urslaviska namn, som också slår bibliska namn.
Nja.. Tycker inte att något arabiskt semitiskt namn är direkt attraktivt.. Inte heller turkiska. Slaviska är definitivt vackra. Rullar bra på tungan. Tyvärr föraktar de flesta bosnjaker sitt arv.
Citat:
Det är viktigt att inte låta bosniakerna monopolisera namnet Bosnien och alla dess derivat. Kungariket Bosnien var före bosniakernas tid som etniska bosniaker, och det är just vad tråden handlar om.
yes, tyvärr börjar dem göra det.. Och då med smutsig revisionism. Står ingenstans om ett folk som heter Bosnjak. Bosnjanin är som Rasjanin dvs territoriell designation något dem alltid undviker till min frustration.
Citat:
Turkarna var mästare på att spela ut olika folkgrupper mot varandra, speciellt katoliker och ortodoxa. Visst, de två har väl varit osams sen tidigare, men ändå.
Serber och kroater hjälptes åt mot yttre fiender och sådana man inte såg som sina egna. Exempel - Serbiska riekt stred mot bulgarerna, bulgarerna tillfångatog nästan kungen men kroaterna erbjöd hjälp direkt. Bysans strider mot kroatien, serbien börjar göra raider på bysantinska kuststäder. Det är på senare tid när man blev hjärntvättad som religion blev viktigare..
Citat:
Ja, det verkar ju vara så. Hur dagens etniska bosniaker befinner sig på Balkan har vi ännu inte riktigt fått ett bra svar på. För övrigt tycker jag att det är självklart att Bosnien som politisk entitet, först som Banovina Bosna, skapades som resultat av ett maktspel mellan Ungern och Östrom:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ban_Bori%C4%87
Ban Boric, från
Slavonien, blev Bosniens första ban över det område som tidigare hade varit en del av kroaternas rike, och som uppenbarligen befolkades av kroater. Jag vet inte riktigt när bosniakerna ska komma in i bilden här, men något säger mig att de gör entré någon gång efter 1453.
I nästa inlägg kan vi väl sammanställa en tidslinje som sammanfattar händelseförloppet och också den bosniakiska etnogenesen.
Detta är vade jag sagt hela tiden.. Bosnien som politiskt entitet/territorium har funnits. -http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Public_Schools_Historical_Atlas_-_Europe_1135.jpg såhär såg det ut INNAN ungrarna blev starkare. Vart fan ser man bosnien? Ingenstans, det uppkom efter 1100 talet som ett "eget" territorium med gränser och allt det där. Dvs stabilt rike inte något som kommer och går på 20 år. Ban Boric är bosnjak enligt Blackjackk, är 100% att han kommer att säga det
"Bosancica" det är en variant av cirilica med glagolitiska element enligt vissa kroater. Enligt en majoritet är det bara vanlig jävla cirilica.