Citat:
Ursprungligen postat av
Nickelodion
Intressant läsning, mest att inget egentligen är nytt vad gäller själva JA-fallet mer än en detalj. Läser man DBs text så framgår att han ringer till kliniker för test strax efter klockan 17:00 efter kontakt med AA, som kräver att JA skall göra HIV-test för att de inte ska gå till polisen. Men då har de redan gjort polisanmälan klockan 16.11. Verkar som AA bluffar DB alltså, man får intrycket att DB också tycker det.
Nu är det flera saker som kommit fram senaste två veckorna som pekar mot: Broderskapsrörelsen
Jag får inte riktigt detta att gå ihop tidsmässigt:
Det sista som händer innan allt brakar lös är att Anna Ardin ringer mig igen på lördag förmiddag den 21 augusti och berättar att de nu varit hos polisen och berättat sin historia och att Assange nu är polisanmäld. Jag ser ut genom fönstret och ser det kommande scenariot framför mig och säger till Anna Ardin att ”då vet jag exakt vad som kommer att stå på löpsedlarna imorgon”.
När AA ringde DB på lördagförmiddagen var nyheten ute för länge sedan. Den publicerades redan kl. 23.18 20 augusti (se länk i 1a inlägget i denna tråd som började kl. 05.25 21 augusti 2010).
Följande är dock en bra poäng:
Silbersky var i vanlig ordning ute i media och ställde en fråga: ”Varför bekräftade åklagaren Assanges identitet för journalister? Det är inte normalt. Det är inte meningen att en person som är anhållen i sin frånvaro ska få kännedom om det. Då kan ju han eller hon fly.” Åklagaren kunde inte ge något svar på den frågan.
Noterade dessutom ett litet guldkorn i Niklas Svenssons och Diamant Salhus artikel:
När Expressen konfronterar åklagaren med uppgifterna att det rör sig om mer än en kvinna, blir svaret:
– Jag har inte pratat med dem, så jag kan inte säga någonting.
Mycket finurligt sätt av åklagaren att bekräfta att det rörde sig om mer än en kvinna: "Jag har inte pratat med
dem, så jag kan inte säga någonting." - Hon säger helt klart någonting!
Anledningen till avslag från migrationsverket var också intressant:
Nästan på dagen en månad efter att den polisanmälan gjorts mot Assange kommer avslaget på en rad, från Migrationsverkets arbetstillståndsenhet till kontorsadressen på Riddargatan 17d den 18 oktober.
”Migrationsverket beslutar att
– avslå din ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd”.
Den som är konspiratoriskt lagd anade naturligtvis ett samband mellan Migrationsverkets avslag och de amerikanska kraven på Sverige i fallet Assange. Att USA varit i kontakt med Sverige på hög nivå med krav i frågan var vid den tiden klarlagt. Men avslaget berodde inte på något konspirerande utan på ett administrativt misstag från vår sida. Ansökan måste skickas in från det land han kom ifrån. Nu satt vi på mitt kontor i det land han ansökte till, vilket automatiskt medför avslag.
Den här detaljen funderar jag också över:
Assange blir internationellt efterlyst under hösten 2010 och tar sin tillflykt till norra England och den eleganta gården Ellingham Hall, med 650 hektar mark. Där får Assange mot en borgensöverenskommelse med brittiska staten röra sig med fotboja inom ett visst område på ägorna.
Jag trodde han var betydligt friare än så, inte begränsad bara till en snäv lokal rörelsefrihet. Helene Bergman intervjuade honom till exempel i London i mars 2012. Han flydde knappast dit och bröt borgensöverenskommelserna för den intervjun!
http://khelenebergman.blogspot.co.uk/2012/07/my-meeting-with-most-wanted-man-assange.html
Det mest intressanta är kanske tidsförloppet på fredagseftermiddagen, hur AA ger DB en lista med telefonnumer till kliniker för att han ska beställa tid för test för JAs räkning för att AA och SW inte ska polisanmäla honom, trots att de redan gjort det!
Slutet för Assange i Sverige stod klart när Anna Ardin ringde mig en sen fredag eftermiddag den 20 augusti och berättade att hon och Sofia Wilén avsåg att gå till polisen och berätta sin historia. Kvinnornas krav på Assange för att inte gå till polisen var att han skulle göra ett hiv-test, säger Anna Ardin till mig i telefon. Efter ett tjugotal samtal fram och tillbaka mellan kvinnorna, mig och Assange – med inte så lite palaver – övertalas han att göra ett test och slippa en polisutredning. Anna Ardin messar över ett antal nummer till kliniker som hon ber mig ringa för att beställa hiv-test för Assanges räkning. Klockan är över fem på fredag eftermiddag där jag står med min nioåriga dotter vid grönsakerna på ICA Kvantum i Solna centrum. Jag ställer ner matkorgen och ringer runt till de kliniker Anna Ardin rekommenderat. Inget sjukhus eller klinik hade möjlighet att ta emot en sen fredag, de bad mig att återkomma på måndag. Något Hivtest blir därmed inte av.
Det var väl redan vid 14-tiden som AA och SW gick till Klara! Och 16.11 respektive 16.31 som anmälningarna registrerades.
De innebar att de redan varit hos polisen och gjort sin anmälan medan jag stått på ICA och ringt kliniker för att Assange skulle slippa polisanmälan.
Då hade JA redan anhållits i sin frånvaro 17.00, och SW SMSat om hur chockad hon var några minuter därefter. Först efter det börjar alltså DB på AAs order ringa runt för att boka ett test för att det inte ska bli någon polisanmälan.