Citat:
Ursprungligen postat av
Nickelodion
Kollade hans vittnesmål 2010-11-23:
Ja, fredagen, eh, tror jag att hon går till polisen. Och på lördagen så tror jag, eh, anhållan
i, Julian anhålls i sin frånvaro på lördagen. Så att, ja fredag eftermiddag då ringer AA
ganska ofta till mig eller vi ringer till varandra, väldigt, väldigt många gånger under den här
fredagen, Och nu, berättar hon, nu är SW hos polisen. Nu har jag varit hos polisen och så är
det HW-tester på tal igen och... Så just på fredagen är det en ganska intensiv trafik, eh,..
Men hon ger mig bilden av att hon går dit för att berätta det här. Eh, och hon är en stödjande
kompis till SW. Just det...
Gör inte saken klarare precis. Han vittnar om samma händelser på annat ställe i förhöret och då låter det lite annorlunda. Och nu kommer en tredje version på hans hemsida.
Man kan konstatera att ett så centralt vittne naturligtvis skulle hörts redan dagarna efter att MN tog upp fallet igen, senfärdig som hon är väntade hon i tre månader.
Det verkar som om han visste att de gick till polisen på fredagen, men han kanske inte uppfattade det som att de gick dit för att anmäla. Vill minnas att han någonstans undrar om man verkligen kan "berätta" för polisen utan att det blir en anmälan. Inför andra verkar AA ha sagt att SW "ville anmäla" så AA borde väl ha förstått att det skulle bli en anmälan åtminstone för SWs räkning. Samtidigt verkar inte AAs dåvarande fall ha fallit under allmänt åtall, så hon måste ha gjort en anmälan, även om hon kanske försöker spela förvirrad och prata om att det "blev" en anmälan "för att de var två" som anmälde, vilket inte verkar logiskt alls. (Plockar lite ur minnet eftersom jag inte hinner kolla.)
Om AA medvetet bedrog, eller om hon själv var kluven är svårt att veta. Enligt en version försökte hon rädda upp situationen, och trodde kanske att om hon kunde få JA testad så skulle anmälan avstyras eller läggas ner.
Förstod AA själv att det blev en anmälan (eller rättare två) redan på fredagen? Själv kanske hon bara tyckte att hon "berättade" och trodde att syftet var att få JA testad.
Hon verkar inte ha varit fullt ärlig mot någon, men det behöver inte ha varit ett försök att sätta dit JA. Hon kanske tänkte på valet, politiken, anseendet, ansiktet utåt och försökte balansera allt på ett sätt hon trodde var bäst. Sen tog Borgström över och gav henne råd för hur hon skulle agera. Kanske AA skämdes för att hon ljugit och fejkat ett kondombevis och tyckte det var bäst att ligga lågt.
Datumet 2010-11-23 är dokumentets (faxets) datum, inte förhörets. Jag tror DB och JW förhördes tidigare än så, i september redan. JW var utomlands och tydligen ville MN förhöra dem båda samtidigt, så JWs hemkomst inväntades först. Kanske ville inte MN förhöra DB innan JW kommit hem eftersom hon inte ville att DB och JW skulle hinna pratas vid mellan förhören. Men jag håller med om att både JA och DB borde ha förörts långt tidigare, det borde ha prioriterats.
Häktningsframställan gjordes 2010-11-18, och då fanns förhöret med i HäPM.
Edit: JW förhördes 20 september 9.42-11.10, DB samma dag 11.20-12.17
Tror det var först när dessa förhör genomförts som MN gick med på att börja diskutera förhörsdatum för JA.