Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-05-20, 11:37
Medlem
probe53s avatar
Förstår inte riktigt hur JA inte kan delges en misstanke om ett brott, ens under ett förhör om ett misstänkt brott?

Förhördes han bara för skojs skull? Känns som väl inlindad dimridå retorik för att MN skall framstå i ljus dager.
Citera
2017-05-20, 12:02
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag förstår att du och de dina är ledsna. Det spelar ingen roll eftersom Marianne Nys definition på "våldtäkt" inte är kompatibel med Ecuadors definition på våldtäkt. Assange säger vaken, målsägaren säger "halvsov". I något annat land än Sverige inte våldtäkt. Inte ens "våldtäkt mindre grov". Därför är det viktigt vad som står i MLA.

Det är en "setup for failure", sen har andra debattörer pekat på att advokaten inte fick närvara - som också anses som en inskränkning. Marianne Ny ville inte lyckas - för det här har aldrig handlat om någon våldtäkt. Det har alltid handlat om försvars- och säkerhetspolitik.

Och som när felaktigheter och onormala saker händer i myndighetsutövning ska vi leta efter den som tillät att det hände. Hade det varit ett våldtäktsfall hade Marianne Nys chef tagit henne i örat för länge sen. Nu var förhalningen sanktionerad eftersom att den tilläts pågå och är en markant avvikelse från normal myndighetsutövning från åklagarmyndigheten. Vem tillät det hända?

Våldtäktskladdet är bara steget under pedofilikladdet som ju Hillarys folk försökte sig på.

Jag tror inte alls de här handlar om försvars- och säkerhetspolitik, det handlar om att svenska myndigheter inte accepterar att man håller sig under lagens långa arm. Särskilt inte när det gäller misstankar om grova brott. Det finns väl andra exempel på när folk varit häktade i sin frånvaro under tämligen lång tid. Denho Acar har väl varit häktad i sin frånvaro i massor av året, skillnaden mellan Assange och Acar är väl att Acar inte kan lämnas ut. Sen finns det säkert massor av kritik man kan rikta mot Ny och hennes kollegor, men jag tror att hela det svenska rättväsendet bygger på att individer underkastar sig kraven som ställs, oavsett vad det än handlar om.
Citera
2017-05-20, 12:08
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Förstår inte riktigt hur JA inte kan delges en misstanke om ett brott, ens under ett förhör om ett misstänkt brott?

Förhördes han bara för skojs skull? Känns som väl inlindad dimridå retorik för att MN skall framstå i ljus dager.

Precis.

Som någon sa, om Marianne Ny redan innan förhöret visste att de inte skulle kunna delge Assange, varför göra sig besväret att åka till London överhuvudtaget? Marianne Ny var ju tydligen redan klar över att det inte kunde utmynna i något åtal ändå!

Konstigt att ingen ställde den frågan på presskonferensen.
Citera
2017-05-20, 12:18
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Jag tror inte alls de här handlar om försvars- och säkerhetspolitik, det handlar om att svenska myndigheter inte accepterar att man håller sig under lagens långa arm. //..// jag tror att hela det svenska rättväsendet bygger på att individer underkastar sig kraven som ställs, oavsett vad det än handlar om.

Jo, det är ju det som det officiella narrativet förespeglar. Om du läser tråden ser du dock att det finns en massa gånger "slumpen" visar att det officiella narrativet inte är överrensstämmande med det som faktiskt händer i fallet.
Citera
2017-05-20, 15:34
Medlem
wwrs avatar
Svenska medier styr ofta politikerna. Genom att skaffa sig monopol, har ju judiska intressen visat stort intresse för våra medier.

Jag tror ju inte att våra medier för fram denna (JA/WL) fråga för att de primärt anser att svenska kvinnor behöver stödjas. Jag tror att säkehetspolitiska intressen ofta styr deras agerande.

Det är naturligtvis en annan tråd. Men ville våra medier framhålla kvinnor kunde de t.ex. ha rotat mer i den halshuggna FN-svenskan Cataláns död. Men det skulle gå emot globalistiska intressen.

Sedan Trump tillträdde och det uppstått en spricka mellan presidenten och medierna så ser man ännu tydligare hur medierna prioriterar säkerhetsfrågor.

Det är i alla fall vad jag tror om situationen.
Citera
2017-05-20, 17:30
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Jag tror inte alls de här handlar om försvars- och säkerhetspolitik, det handlar om att svenska myndigheter inte accepterar att man håller sig under lagens långa arm. Särskilt inte när det gäller misstankar om grova brott. Det finns väl andra exempel på när folk varit häktade i sin frånvaro under tämligen lång tid. Denho Acar har väl varit häktad i sin frånvaro i massor av året, skillnaden mellan Assange och Acar är väl att Acar inte kan lämnas ut. Sen finns det säkert massor av kritik man kan rikta mot Ny och hennes kollegor, men jag tror att hela det svenska rättväsendet bygger på att individer underkastar sig kraven som ställs, oavsett vad det än handlar om.
Citat:
Här stampar inhyrda musiker på Viking Line Christer Skoog, 44, i huvudet.
Den grova misshandeln fångades på film och männen erkände och greps – ändå läggs utredningen ner.

Citat:
I Sverige togs ärendet över av kammaråklagare Thomas Holst. Trots övervakningsfilmen, erkännandet och att de två gärningsmännen var identifierade beslutade han att lägga ner utredningen.
– Personerna finns inte att få tag i, säger han.
Men de är ju kända och finns på Irland?
– Om vi skulle försöka hämta hem alla människor som begått brott som inte är tillräckligt allvarliga så skulle vi få väldigt mycket att göra.
Att begära dem utlämnade ser han inte som ett realistiskt alternativ.
– Så går det inte till. Sådant där håller vi på med när det är allvarliga brott - som mord.

Svenska myndigheter accepterar visst att man håller sig undan lagens långa arm.

Nåt mer att säga?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12621641.ab
Citera
2017-05-20, 18:17
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
Oavsett än hur har det varit sedan anmälan mot JA, bra att det är över nu. Han, kvinnorna(målsägaren) och hela världen kan ägna sig åt mera positiva händelser att följa upp. Roligt att det finns många duktiga, beslutsfattande kvinnor inom rättsväsendet som MN.

Det här är inte över på nåt sätt. Inte för JA. Det är helt klart. Och MN är bara en liten skitbricka i det här spelet. Hon är bara tillsagd från högre ort, regeringen hur hon skall agera och överst på toppen så är det United States of America som styr och ställer. Detta handlar om makt och politik och inget annat.
Citera
2017-05-20, 18:23
Medlem
wtfuks avatar
Elisabeth Massi Fritz bekräftar att det rör sig om ett politiskt mål mot JA

Citat:
Min klient tog del av åklagarnas beslut att lägga ner förundersökningen om våldtäkt via media. Ansvarig åklagare Marianne Ny och Ingrid Isgren säkerställde inte ens att hon var informerad med ett grundligt och motiverat nedläggningsbeslut innan de offentliggjorde det till media.

Du kommer aldrig att vinna, Julian Assange
Publicerad 20 maj 2017 kl 16.26
http://www.expressen.se/debatt/du-kommer-aldrig-att-vinna-julian-assange/
Citera
2017-05-20, 19:21
Medlem
Creaturs avatar
På Assanges Twitter finns nu länk till hans statement vid förhöret.
Det är till stor del samma som i hans tidigare statement, men en del verkade nytt. Åtminstone kände inte jag igen vissa SW och AA sms.
Det här dokumentet vore intressant om svensk media ville kolla på. Mycket de inte känner till står där. Visserligen en partsinlaga, men där en högre procent av uppgifterna stämmer med tillgängliga källor än vad pressnarrativet kommer i närheten av.
Citera
2017-05-20, 19:41
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Du kommer aldrig att vinna, Julian Assange
Publicerad 20 maj 2017 kl 16.26
http://www.expressen.se/debatt/du-kommer-aldrig-att-vinna-julian-assange/

Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
På Assanges Twitter finns nu länk till hans statement vid förhöret.
Det är till stor del samma som i hans tidigare statement, men en del verkade nytt. Åtminstone kände inte jag igen vissa SW och AA sms.
Det här dokumentet vore intressant om svensk media ville kolla på. Mycket de inte känner till står där. Visserligen en partsinlaga, men där en högre procent av uppgifterna stämmer med tillgängliga källor än vad pressnarrativet kommer i närheten av.

Elisabeth Massi Fritz

Citat:
Hur ska målsäganden i det här målet kunna känna någon mening i beslutet hon fattade för snart sju år sedan att gå till polisen, att lita på det svenska rättsväsendet och medverka i förundersökningen? Att hon genomlidit det här när det inte ledde någonstans. Att hennes liv vändes uppochner, och totalt förändrades, förgäves. För det är precis så hon känner. Ärendet började och slutade med samma trivialiserande av brottsanklagelserna, kränkning av hennes rättigheter och personliga integritet samt total brist på respekt för henne som människa och utsatt brottsoffer.

"Brottsoffret"
Citat:
—On 14 August 2010 "SW" sent the following text to a friend: I want him. I want him. Followed by several more of similar content (all referring to me) in the lead-up to the events in question (13:05);

—On 17 August "SW" wrote that we had long foreplay, but nothing happened (01:14); then it got better (05:15);

—On 17 August, after all sex had occurred, “SW” wrote to a friend that it ”turned out all right” other than STD/pregnancy risk (10:29);

—On 20 August "SW", while at the police station, wrote that she “did not want to put any charges on Julian Assange” but that “the police were keen on getting their hands on him” (14:26); and that she was “chocked (sic shocked) when they arrested him” because she “only wanted him to take a test” (17:06);

—On 21 August "SW" wrote that she “did not want to accuse” Julian Assange “for anything”, (07:27); and that it was the “police who made up the charges (sic)” (22:25);

—On 23 August "AA" (the other woman whose case was dropped in August 2015) wrote to "SW" that it was important that she went public with her story so that they could form public opinion for their case (06:43);

—On 23 August "SW" wrote that it was the police, not herself, who started the whole thing (16:02);

—On 26 August "AA" wrote to "SW" that they ought to sell their stories for money to a newspaper (13:38);

—On 28 August "AA" wrote that they had a contact on the biggest Swedish tabloid (12:53); and "SW" wrote that their lawyer negotiated with the tabloid (15:59);
Citera
2017-05-20, 21:47
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk

Citat:
Min klient tog del av åklagarnas beslut att lägga ner förundersökningen om våldtäkt via media. Ansvarig åklagare Marianne Ny och Ingrid Isgren säkerställde inte ens att hon var informerad med ett grundligt och motiverat nedläggningsbeslut innan de offentliggjorde det till media.

Jag är helt säker på att Marianne Ny i samband med någon gruppintervju sa att "Vi har meddelat målsäganden beslutet att lägga ner utredningen innan det offentliggjordes".

Vem ljuger? EMF eller Ny?
Citera
2017-05-20, 21:58
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag är helt säker på att Marianne Ny i samband med någon gruppintervju sa att "Vi har meddelat målsäganden beslutet att lägga ner utredningen innan det offentliggjordes".

Vem ljuger? EMF eller Ny?
Ja, det sa hon, och det var förmodligen sant. Men meddelandet var troligen väldigt kort, formellt och oempatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in