Nu har jag sett på presskonferensen igår den 19 maj.
Den finns på
https://www.youtube.com/watch?v=MWx0KAjnIcc&feature=youtu.be&t=12m18s från Ruptly TV. (Ja, Ruptly TV ägs av ryska RT, så denna video av presskonferensen är förstås en förfalskning som Putin personligen har datoranimerat.)
Hursomhelst börjar det med att MN ger en bakgrund till fallet och sen berättar vad man nu beslutat.
Som vanligt (får man väl lov att säga) har tider friserats så att Sverige ska verka mer handlingskraftigt och andra ska verka mer saktfärdiga. När t.ex. Sverige till slut skrev en ansökan till Ecuador enligt det bilaterala avtalet från 22 december 2015 så säger MN i sin sammanfattning att det skedde "i början av mars", fast det var den 16 mars som JD sände denna ansökan till Ecuador. Här syftar MN på när Åklagarmyndigheten lämnade vidare detta till JD. Sen säger hon att det var "sex månader senare i september 2016" som Ecuador meddelade att de beviljade den rättsliga hjälpen, fast det i Åklagarmyndighetens egen kronologi står att de fick meddelandet om detta den 8 augusti. (Och Ecuador skickade väl sitt svar till JD? När svaret kom dit vet jag inte.) Detta är småsaker, men ändå intressant för att det är så typiskt.
Det kommer fram en del ny information:
* MN säger här att redovisningen av förhöret i november inkom "till Sverige" den 4 januari. (ÅKM skrev ett pressmeddelande om att de fått rapporten den 5 januari, men i alla fall jag har trott att den kom till Sverige i december. Jag utesluter i och för sig inte att MN egentligen menar när redovisningen kom till Åklagarmyndigheten.)
* "Förhöret i London har lett till att ytterligare utredningsåtgärder har genomförts under våren." Intressant! Inga frågor ställdes om detta under frågestunden.
Sen kom det som har väckt mest intresse under presskonferensen:
"För att kunna gå vidare skulle det krävas att Julian Assange formellt delges misstanke om brottet. Det var en åtgärd som skulle ha genomförts vid förhöret i London, men som Assange vägrade att medverka till. Det kan inte förväntas att vi skulle kunna få bistånd av Ecuador med ett förnyat försök."
Vid svar på frågorna senare formulerar hon sig lite annorlunda, men här i den förberedda bakgrunden så säger hon rakt ut att Assange skulle ha vägrat att medverka till att delges misstanke om brott.
Nu är det inte längre proportioneligt att behålla häktningen och den europeiska arresteringsordern. "Det finns med hänsyn till detta och till att en lagföring kräver Assanges personliga närvaro i svensk domstol ingen anledning att fortsätta förundersökningen. Förundersökningen läggs därför ner. Om Julian Assange skulle komma att återvända till Sverige innan brottet preskriberas i augusti 2020 kan dock förundersökningen återtas."
Efter detta vidtog frågestunden.