Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-04-15, 00:28
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Sverige behöver ett eget DNA-prov för att Britterna inte kommer att lämna ut sitt.

Stämmer bra det. Så här skriver Ny i ett mail till Per E Samuelsson 17 april 2015:

"Begäran att få ta DNA-prov är föranlett av att England har som praxis att inte lämna över de prover som tagits där."

Sen var det väl tänkt att DNAt skulle matcha sönderrivna kondomer. Men nu när AA är borta vete fan va hon ska använda det till.
Citera
2016-04-15, 00:49
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Stämmer bra det. Så här skriver Ny i ett mail till Per E Samuelsson 17 april 2015:

"Begäran att få ta DNA-prov är föranlett av att England har som praxis att inte lämna över de prover som tagits där."

Sen var det väl tänkt att DNAt skulle matcha sönderrivna kondomer. Men nu när AA är borta vete fan va hon ska använda det till.

Ny uttrycker sig säkert oklart, som vanligt.

UK praxis är säkert att inte lämna över egna prover, rent fysiskt.

Däremot är de säkert mer än villiga att lämna över sina analysresultat, som Ny med all säkerhet kan använda att jämföra eventuella DNA-prov med, som tagits med anledning av förundersökningen av Assange.

Men det säger hon inte.
Citera
2016-04-15, 01:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Roligt att det kommer fram en del ny information mitt i allt brus. Utan att göra gemensam sak med näthatarna, är det inte ovanligt lång tid från Ecuador denna gång? I alla fall med tanke på hur extremt snabbt de konsekvent hanterat detta ämne tidigare. Har de tröttnat på att ha med Sverige att göra? Eller är det nåt problem? Är det någon som försöker få ut information från Ecuador?
Jag kan tänka mig att det är något av ett etiskt dilemma om man verkligen ska stödja en åklagare som vill förhöra samtidigt som UN WGAD har beslutat att den häktning hon fortfarande försvarar och vägrar dra tillbaka utgör ett olovligt frihetsberövande. Lite som att "vi förhandlar inte med terrorister". Kanske att Ecuador avvaktar vad som sker i Tingsrätten, för de skulle nog hellre se att han blev förhörd utan att häktningen (dvs det olovliga frihetsberövandet) kvarstod.

Sen kan det väl hända att det blir problematiskt om han ska förhöras om något som inte utgör ett brott enligt ecuadoriansk lag. Tittar man på underlaget i HäPM kan man som Finné undra om där verkligen finns något brott beskrivet. Om den svenska processen mot Assange kan misstänkas vara "frivol" (frivolous litigation på engelska), vilket den kanske kan i ljuset av Mariannes ovillighet att föra den framåt, så blir även det ett etiskt dilemma. I vilken utsträckning ska man spela med innan man gör sig själv till något av en medbrottsling i Mariannes olovliga agerande?

Att Assange själv, som inte är jurist, gärna vill ha det överstökat och går med på det utan särskilda villkor är en sak. De ecuadorianska åklagarna kan däremot inte gå med på riktigt vad som helst. Frågan är vad den bästa lösningen på detta dilemma är. Låta Marianne styra trots att hon bedriver politisk förföljelse? Eller helt enkelt vägra spela med, som Balthasar Garzon en gång föreslog, genom att vägra låta förhöret äga rum så länge det olovliga frihetsberövandet kvarstår. Marianne beter sig ju nämligen på ett sätt som bara kan fungera inom svensk jurisdiktion, och för all del möjligen inom brittisk. Men nu är ju även britterna kritiserade av UN WGAD. Det förvånar mig inte alls att det blir problematiskt om Marianne, för att förhindra förhör, låter häktningen (dvs det olovliga frihetsberövandet) kvarstå.

Marianne har fått ett nytt vapen av UN WGAD. Genom att ha kvar häktningen kränker hon numera de mänskliga rättigheterna och då bör man egentligen inte spela med i hennes brottsliga agerande. Man borde ge henne kalla handen, men det kan få alltför negativa effekter för den misstänkte. Det blir en svår balansgång att hitta den optimala lösningen.

I och med Mariannes senaste uttalande så vet Ecuador i alla fall var hon står: Hon ger UN WGAD fingret. Kanske förtjänar hon då inte själv bättre.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-04-15 kl. 01:58.
Citera
2016-04-15, 03:51
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Intressant. Den artikeln i SvD finns inte på "Mediearkivet" heller. Det finns tidigare uppgifter om försvunna artiklar i DN och Dalarnas Tidningar där artiklar där Åklagarmyndigheten uttalar att svensk lag hindrar dem från att förhöra i London. Den uppgiften som jag vidarebefordrar där talar om en artikel i DN 4/12 2010. Det var nog inte riktigt rätt datum. I alla fall finns det i Mediearkivet en i DN från *5*/12 där Assange genom sin advokat talar om att bli förhörd i England. "Den möjligheten avvisas av den svenska åklagaren Marianne Ny, som säger att det inte går, vare sig enligt svensk eller engelsk lag." Den artikeln finns inte heller på öppna webben, men i alla fall i Mediearkivet än så länge.

Det kommer att bli besvärligt för morgondagens historiker att reda ut vad som verkligen publicerats i vissa frågor i vår tid.

Även TT rapporterade att Marianne Ny sa att det var olagligt att förhöra i London:

4 dec, 2010

Assange vågar inte resa till Sverige

Wikileaks grundare Julian Assange vill att den svenska åklagaren som utreder våldtäktsanklagelserna mot honom ska komma till London för att förhöra honom. Han är rädd att bli utlämnad till USA om han reser till Sverige, säger hans advokat till TV4 Nyheterna.

Åklagaren Marianne Ny kommenterar att svensk och brittisk lag hindrar henne från att resa till London för att träffa Assange
. Att Assange riskerar att föras till USA är uteslutet, säger hon.

Stockholm TT
Citera
2016-04-15, 05:32
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det påminner lite om när du gjorde brott mot din mamma... För tydligen så skiljer du inte på misstänkt och skyldig, så jag behöver inte besvära mig att förklara ditt brott närmare än att hon tydligen blev gravid av det.

Ojdå, han är alltså inte på ambassaden utan istället i fängsligt förvar hos engelska polisen, då är det ju bara att skicka över honom hit...

Konstigt att du kan skriva överhuvud taget med ditt antal hjärnceller..

Edit, såg nu att jag inte skrev i tråden om rättsfallet, det förklarar ju allt... Då ska jag försöka att inte störa er i era konspirationsteorier...
Senast redigerad av Enydrion 2016-04-15 kl. 05:43.
Citera
2016-04-15, 06:23
Medlem
duqus avatar
Storyn om Svd artikeln finns här: http://rixstep.com/2/20120806,00.shtml
Citera
2016-04-15, 07:05
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Det påminner lite om när du gjorde brott mot din mamma... För tydligen så skiljer du inte på misstänkt och skyldig, så jag behöver inte besvära mig att förklara ditt brott närmare än att hon tydligen blev gravid av det.

Är det din uppfattning att det skulle kunna vara så att JA INTE har begått borgensbrott då han under borgensvillkor bröt mot dessa och istället gömt sig under flera år på Ecuadors ambassad?

Nu har jag inte allra senaste informationen men borgenärerna hotades med fängelse om de inte betalade borgenssumman. Det kan inte finnas något som helst tvivel om att borgensbrott har begåtts av denne filur.
Citera
2016-04-15, 07:15
Medlem
Anonymares avatar
Apropå borgenärerna, åtminstone en av dem är rejält sur på JA och även på wikileaks.

Citat:
In her lengthy piece for the New Statesman, of which she is an associate editor, Khan argues, “WikiLeaks—whose mission statement was to produce a more just society based upon truth—has been guilty of the same obfuscation and misinformation as those it sought to expose, while its supporters are expected to follow, unquestioningly, in blinkered, cultish devotion."

och

Citat:
Khan says that she still believes there are “troubling aspects” to the Swedish sexual-assault case and that “questions may need to be asked” about the Swedish police investigation. She says: “I don’t regret putting up bail money for Assange.” But she adds, “I did it so that he would be released while awaiting trial, not so that he could avoid answering to the allegations.”
Senast redigerad av Anonymare 2016-04-15 kl. 07:26.
Citera
2016-04-15, 07:27
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
[...]han har ju gjort brott i Storbritannien också...
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ojdå, han är alltså inte på ambassaden utan istället i fängsligt förvar hos engelska polisen, då är det ju bara att skicka över honom hit...

Konstigt att du kan skriva överhuvud taget med ditt antal hjärnceller..
Ursäkta mig att du är korkad.

Att han är misstänkt för brott betyder att han kan vara oskyldig. Det gäller både våldtäktsmisstanken och det misstänkta borgensbrottet. Det är med andra ord inte mer sant att han begått brott i både Sverige och Storbritannien än att du har begått brott mot dina mamma.

Det är fullt möjligt att den svenska åklagarmyndigheten eller en svensk domstol med tiden kommer fram till att misstanken om att han begått våldtäkt genom att utnyttja att SW befunnit sig i ett hjälplöst tillstånd, på grund av sömn, är ogrundad.

Samma sak gäller misstanke om borgensbrott. Det är fullt möjligt att brittiska rättsvårdande myndigheter senare kommer fram till att Assange hade rimliga skäl att frukta för sitt liv när han sökte asyl på Ecuadors ambassad och att det inte var att betrakta som ett brott mer än att t ex någon på permission flyr efter att ha blivit hotad till livet.

Jag tycker synd om dig som inte förstår sådana här enkla saker utan att jag skall behöva förklara det för dig. Om du slutar att våldta dina lärare så fort dom försöker utbilda dig så skulle eventuellt din bildningsnivå öka. Och om du lär dig att skilja på misstänkt och skyldig så slipper du att jag påstår att du är skyldig till saker som jag egentligen bara misstänker på väldigt bristfälliga grunder.
Citera
2016-04-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Apropå borgenärerna, åtminstone en av dem är rejält sur på JA och även på wikileaks.

och

Nu lyckades du ju inte länka till korrekt artikel(som du hämtat citaten från) (och rundgången fortsätter, gammal skåpmat). Hursomhelst, khan har mer personliga skäl att distansera sig från JA. Som att hon ville han skulle ställa upp i en film som hon var exekutiv producent för..
Citera
2016-04-15, 12:39
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Ursprungligen postat av Anonymare

Citat:
Citat:
In her lengthy piece for the New Statesman, of which she is an associate editor, Khan argues, “WikiLeaks—whose mission statement was to produce a more just society based upon truth—has been guilty of the same obfuscation and misinformation as those it sought to expose, while its supporters are expected to follow, unquestioningly, in blinkered, cultish devotion."

och
Citat:
Citat:
Khan says that she still believes there are “troubling aspects” to the Swedish sexual-assault case and that “questions may need to be asked” about the Swedish police investigation. She says: “I don’t regret putting up bail money for Assange.” But she adds, “I did it so that he would be released while awaiting trial, not so that he could avoid answering to the allegations.”

Din teknik när det gäller postning är ungefär lika hederlig som när din idol Överåklagare Marianne Ny försöker utreda ett brott. Du länkar till en artikel och klistrar in citat från något helt annat.

Som borgenär är man självklart införstådd med att man tar över ansvaret när den man borgat väljer att avika från uppgjorda regler. I det här fallet var man tvungen att betala ett visst belopp av £. I och med att hela borgensumman betalats är det "straffet" utklassat. När sedan den som avikit från borgen grips,ställs hen inför en domare och får redogöra för vad som hänt. Beroende på varför den misstänkte avikit från borgen, och även om det visar sig finnas förmildrande omständigheter, bestämmer domaren påföljd.

Det är med andra ord ganska tänkbart att förståelse för JAs handlade kommer vinna laga kraft. Så att påstå att det är ett brott i den bemärkelsen du menar, är inte sanningsenligt.
Citera
2016-04-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Som borgenär är man självklart införstådd med att man tar över ansvaret när den man borgat väljer att avika(sic) från uppgjorda regler.

Men, i så fall är det väl en borgensman det handlar om, och inte en borgenär??

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in