Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-04-14, 20:09
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Den enda som dokumenterat obstruerat är MN mha olika svenska myndigheter. När du hittar något belägg som finns konkret utanför din hjärna så får du gärna visa det. (Du kan undanta Balthazars kommentar som du vet är känd och har diskuterats ingående).

Apropå obstruktion, hittade den här artikeln "So that settles it then – everyone’s to blame except Julian Assange" som jag missat förut, med avslutning som är lysande:

Citat:
The conclusion has to be that if a suspect can engineer a long enough delay, by hook or by crook, the fault – indeed, the pseudo-international crime – becomes someone else’s. Then again, as far as Assange is concerned, when has anything ever not been?
Citera
2016-04-14, 21:25
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Apropå obstruktion, hittade den här artikeln "So that settles it then – everyone’s to blame except Julian Assange" som jag missat förut, med avslutning som är lysande:

Naturligtvis är din idol och förebild i det här rättsfallet kändisskvallerjournalisten Marina Hyde, vars expertis i ämnet består i att hon varje vecka kryster fram små muntra skämtartiklar under "Opinion" och "Lost in Showbiz", med huvudsakligt fokus på vilka kändisar som dejtar och vad som pågår inom brittisk aristokrati och jetsetkretsar.

Om man utgår från vad du helst länkar till i dina inlägg i den här tråden får man lätt intrycket att det är "Hänt i veckan"-journalistik som närmast avspeglar dina ideal. (Med undantag av den gång då du för en gångs skull hittade ett superintressant dokument och lägligt nog passade på att förse Marianne Ny med en Flashback-länk som hon kunde använda sig av i avskräckande syfte i sin inlaga för att mörklägga de för hennes agenda avslöjande SMS:en från målsägarna, alltså.)
Citera
2016-04-14, 21:33
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
.... Och att JA gjort allt han kunnat för att undvika förhör i UK... .

Vem är det nu som undvikit förhör i UK? Vem är det som hävdat att det är olagligt eller åtminstone olämpligt? Du kan ju inte låtsas om att du inte vet vad den svenska åklagarmyndigheten motsatt sig förhör under minst 5 år. Eller kan du faktiskt det?
Citera
2016-04-14, 21:36
Medlem
trenterxs avatar
Svenska Dagbladet skrev en ledare kring att det var olagligt att förhöra Assange i London. Den är borta nu. http://www.svd.se/olagligt-forhora-assange-i-london_7377910

Mer här: (FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

Figaropravda, dvs Ivan Johnsson, fick Åklagarmyndigheten att erkänna att det var ”olämpligt” inte olagligt att förhöra. Figaropravdas twitter är borta.

Svenska dagbladet ändrade sin ledare och Åklagarmyndigheten kommenterade. Jag hittar inte längre kommentaren på nätet, http://pastebin.com/wH43vNNd

Lyckligtvis finns en del av kommentaren från Fredrik Berg på Åklagarmyndigheten här:
(FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

Summa summarum: Åklagarmyndigheten har sedan hösten 2010 tyckt att det varit olämpligt att förhöra Assange i London. Samtidigt har man hela tiden utåt gett intryck av att det varit olagligt, uppbackad av utrikesminister Bildt. Bluffen genomskådades i juli 2012. HD tröttnade på charaden år 2015.

Låt oss inte glömma vem som motsatt sig förhör i London, när vissa personer nu försöker sudda i historien igen.
Senast redigerad av trenterx 2016-04-14 kl. 21:41.
Citera
2016-04-14, 21:40
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Naturligtvis är din idol och förebild i det här rättsfallet kändisskvallerjournalisten Marina Hyde, vars expertis i ämnet består i att hon varje vecka kryster fram små muntra skämtartiklar under "Opinion" och "Lost in Showbiz", med huvudsakligt fokus på vilka kändisar som dejtar och vad som pågår inom brittisk aristokrati och jetsetkretsar.

Om man utgår från vad du helst länkar till i dina inlägg i den här tråden får man lätt intrycket att det är "Hänt i veckan"-journalistik som närmast avspeglar dina ideal. (Med undantag av den gång då du för en gångs skull hittade ett superintressant dokument och lägligt nog passade på att förse Marianne Ny med en Flashback-länk som hon kunde använda sig av i avskräckande syfte i sin inlaga för att mörklägga de för hennes agenda avslöjande SMS:en från målsägarna, alltså.)

Jag förbehåller mig rätten att referera till allt som anses vara relevant, oavsett vem som skrivit det.
Citera
2016-04-14, 21:44
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Svenska Dagbladet skrev en ledare kring att det var olagligt att förhöra Assange i London. Den är borta nu. http://www.svd.se/olagligt-forhora-assange-i-london_7377910

Mer här: (FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

Figaropravda, dvs Ivan Johnsson, fick Åklagarmyndigheten att erkänna att det var ”olämpligt” inte olagligt att förhöra. Figaropravdas twitter är borta.

Svenska dagbladet ändrade sin ledare och Åklagarmyndigheten kommenterade. Jag hittar inte längre kommentaren på nätet, http://pastebin.com/wH43vNNd

Lyckligtvis finns en del av kommentaren från Fredrik Berg på Åklagarmyndigheten här:
(FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

Summa summarum: Åklagarmyndigheten har sedan hösten 2010 tyckt att det varit olämpligt att förhöra Assange i London. Samtidigt har man hela tiden utåt gett intryck av att det varit olagligt, uppbackad av utrikesminister Bildt. Bluffen genomskådades i juli 2012. HD tröttnade på charaden år 2015.

Låt oss inte glömma vem som motsatt sig förhör i London, när vissa personer nu försöker sudda i historien igen.

Källa på att man "gett intryck av att det varit olagligt"? Enligt det du själv länkar till så var skrivande tidning fel ute, inte ÅM. Har ÅM/MN verkligen sagt att det är olagligt och kan lastas för detta eller är det helt enkelt en tidningsanka?
Citera
2016-04-14, 21:53
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Källa på att man "gett intryck av att det varit olagligt"? Enligt det du själv länkar till så var skrivande tidning fel ute, inte ÅM. Har ÅM/MN verkligen sagt att det är olagligt och kan lastas för detta eller är det helt enkelt en tidningsanka?

Carl Bildt har sagt det. Det är väl belagt. Jag utgår från att han talat med justitieministern och RÅ. Åklagarmyndigheten har gett just det intrycket, att det är olagligt. Avsiktligt. Vid flera tillfällen. Varför skulle annars SvD skriva det i sin ledare. Det var Ivan Johnsson inte ÅM som såg till att SvD senare rättade sitt fel. Om du orkar läsa tråden kring juli 2012 så får du flera belägg.

Summa summarum: Åklagarmyndigheten har under minst 5 år varit ovillig att förhöra i London. Somliga vill inte kännas vid den sanningen nu.
Senast redigerad av trenterx 2016-04-14 kl. 21:55.
Citera
2016-04-14, 22:12
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Carl Bildt har sagt det. Det är väl belagt. Jag utgår från att han talat med justitieministern och RÅ. Åklagarmyndigheten har gett just det intrycket, att det är olagligt. Avsiktligt. Vid flera tillfällen. Varför skulle annars SvD skriva det i sin ledare. Det var Ivan Johnsson inte ÅM som såg till att SvD senare rättade sitt fel. Om du orkar läsa tråden kring juli 2012 så får du flera belägg.

Summa summarum: Åklagarmyndigheten har under minst 5 år varit ovillig att förhöra i London. Somliga vill inte kännas vid den sanningen nu.
Anonymare har tidigare diskuterat innehållet i den här länken:
http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2035032,00.html#ixzz1PNBMEASW
Citat:
Asked why she did not request that Assange voluntarily submit to questioning rather than face arrest, Ny replies, "I am not at liberty to disclose all the details regarding different actions we took in order to hold a hearing with him. But since we are unaware of his whereabouts, and we are by law prohibited from conducting hearings via telephone or video link, this was the only legal action left."

Det vore mer intressant med en källa på att Anonymare inte själv är en anka vid det här laget.
Citera
2016-04-14, 22:34
Medlem
Enydrions avatar
Jag förstår inte varför ni diskuterar det svenska rättsfallet, om Sverige la ner fallet skulle han väl ändå vara eftersökt i Storbritannien för att ha avvikit från borgen, det kan väl inte vara särskilt låga straff för det?

Detta påverkar ju snacket om ev fri lejd, det är ju ingen ensak för Sverige, han har ju gjort brott i Storbritannien också...
Citera
2016-04-14, 22:39
Medlem
Citat:

Intressant. Den artikeln i SvD finns inte på "Mediearkivet" heller. Det finns tidigare uppgifter om försvunna artiklar i DN och Dalarnas Tidningar där artiklar där Åklagarmyndigheten uttalar att svensk lag hindrar dem från att förhöra i London. Den uppgiften som jag vidarebefordrar där talar om en artikel i DN 4/12 2010. Det var nog inte riktigt rätt datum. I alla fall finns det i Mediearkivet en i DN från *5*/12 där Assange genom sin advokat talar om att bli förhörd i England. "Den möjligheten avvisas av den svenska åklagaren Marianne Ny, som säger att det inte går, vare sig enligt svensk eller engelsk lag." Den artikeln finns inte heller på öppna webben, men i alla fall i Mediearkivet än så länge.

Det kommer att bli besvärligt för morgondagens historiker att reda ut vad som verkligen publicerats i vissa frågor i vår tid.
Citera
2016-04-14, 22:44
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag förstår inte varför ni diskuterar det svenska rättsfallet, om Sverige la ner fallet skulle han väl ändå vara eftersökt i Storbritannien för att ha avvikit från borgen, det kan väl inte vara särskilt låga straff för det?

Detta påverkar ju snacket om ev fri lejd, det är ju ingen ensak för Sverige, han har ju gjort brott i Storbritannien också...
Det påminner lite om när du gjorde brott mot din mamma... För tydligen så skiljer du inte på misstänkt och skyldig, så jag behöver inte besvära mig att förklara ditt brott närmare än att hon tydligen blev gravid av det.
Citera
2016-04-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
En ny upplysning i skrivelsen: "Efter översättning till spanska översände Justitiedepartementet vår nya ansökan till Ecuador den 16 mars 2016." Tidigare har det varit oklart när den avsändes till Ecuador.

Roligt att det kommer fram en del ny information mitt i allt brus. Utan att göra gemensam sak med näthatarna, är det inte ovanligt lång tid från Ecuador denna gång? I alla fall med tanke på hur extremt snabbt de konsekvent hanterat detta ämne tidigare. Har de tröttnat på att ha med Sverige att göra? Eller är det nåt problem? Är det någon som försöker få ut information från Ecuador?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in