Citat:
Ursprungligen postat av
guaponi
En fråga som är hyfsat off-topic eftersom ditt hypotetiska fall har väldigt lite med Assangefallet att göra. Men för att svara på frågan. Ja, om jag var åklagare och det inte handlade om
1/ Mycket bra bevisläge
2/ En väldigt grov våldtäkt
3/ Och bra utsikter till att få personen till Sverige
Då hade jag definitivt lagt ner fallet. Alternativet är att många andra fall som varit betydligt enklare att hantera hade fått läggas ner pga resursbrist. Det sker hela tiden, varje dag och som åklagare bör du vara lite pragmatisk och försöka få så bra utdelning som möjligt över hela linjen. Bättre att vinna 9 klara fall och förlora ett mediokert fall än att vinna ett mediokert fall och förlora 9 solklara fall.
Tycker att det är bra att du har svarat. Det visar på hur du ser på det hypotetiska fallet. När jag ser ditt svar önskar jag att jag kunde lagt till några fler detaljer för att få ett lite bättre svar. Jag har ändå förstått att vi har helt olika syn på detta. Det är denna fundamentala skillnad som avspeglar sig i hur vi ser på fallet Assange. Men vi glömmer Assange och tittar på fallet jag beskrev. Det vara ju det jag bad dig svara på
Min uppfattning är att våldtäkt är ett mycket grovt brott. Våra straffskalor avspeglar inte på något sätt allvarligheten av brottet.
Jag kan av ditt svar förstå att du anser att man genast bör lägga ned fallet Assange med hänvisning till punkt 2 i ditt svar. Det handlar inte om grov våldtäkt. Det handlar absolut inte om något som du kallar ”väldigt grov våldtäkt” så lägg ned fallet genast tycker du. För mig är ditt resonemang begripligt utifrån din redovisade inställning. Men det är fullständigt obegripligt utifrån FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. I våra straffskalor är den värsta våldtäkten grov våldtäkt. Vad
"väldigt grov våldtäkt" skulle vara kan jag inte tänka mig. Menar du en grov våldtäkt där offret hamnat i evig koma efteråt? Eller vad menar du?
Jag kan inte heller förstå att du tar in i beräkningen
”utsikter till att få personen till Sverige”. Om jag förstått dig rätt menar du så här. I ett fall där bevisläget är mycket gott och det handlar om en ”väldigt grov våldtäkt” men det faktum att gärningsmannen har flytt till ett land som Sverige inte har utlämningsavtal med så ska man lägga ned fallet. Är det det du menar? Om inte förklara dig.
Menar du också att i alla de fall mord, våldtäkt, brott mot mänskligheten, etc som inte är väldigt grova och där åklagaren har ett mycket bra bevisläge och gärningsmannen (män är oftast gärningsmän) flytt till ett land som Sverige inte har utlämningsavtal med så ska man lägga ned fallet? Om det är din inställning så är det ok. Jag vet vad du tycker. Om det inte är din inställning, försök uttrycks dig tydligare.
För mig är det en självklarhet att vi har olika syn på fallet Assange. Vi har helt olika syn på vad som är brott och hur man ska beivra dem. Du menar att fallet Assange ska fallet läggas ned oberoende vad som helst eftersom det inte handlar om
"väldigt grov våldtäkt". Varför säger du inte det istället för att försöka hitta på en massa argument som ändå inte har någon betydelse i din värld.
Nu är det fullständigt klart vad diskussionen egentligen handlar om. Vår olika syn på mänskliga rättigheter. Kvinnors rättigheter räknas inte förrän de kränkts enormt mycket, bevisläget är gott och det finns goda möjligheter att få gärningsmannen till Sverige.