Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-07-07, 11:33
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Du har inga belägg för att försvaret inte har fått ta del av samtliga SMS mellan JA och målsägarna de aktuella dagarna, eller hur? Det är ju naturligt att man gör ett urval, från bägge sidor. Man kan inte belasta rätten med sida upp och sida ner med avskrifter utan man tar fram det som styrker resp. sida och lägger fram och bedömer. Så funkar det ju alltid...
Försvaret har begärt att alla SMS inlämnas ”som processmaterial”, men nekats. Advokat Anwar Osman (som representerar PE Samuelsson och Thomas Olsson) förbjöds av Cecilia Redell (som representerar Marianne Ny) att skriva av SMS inför förhandlingen i Tingsrätten. I hovrätten tilläts ingen muntlig plädering. Och HD avvisade kravet på att lämna in SMSen.

”Försvarets möjligheter att bearbeta och analysera materialet har begränsats av åklagarens instruktioner”, skriver Samuelsson/Olsson i sin inlaga till HD.
http://www.scribd.com/doc/265953706/Assange-Se-Supreme-Court-15-0518

Så här skriver Anwar Osman i ett brev till Marianne Ny för ett år sedan (bilaga 1):
”Med anledning av Dina direktiv till utredaren har jag inte fått ta del av några förhör och övrigt utredningsmaterial som inte tagits med i Häktningspromemorian. Vad gäller SMSen med anknytning till målsägarna så fick jag inte ta med mig en kopia på relevanta sidor. Jag fick inte heller skriva av de aktuella sidorna. Därtill fick jag inte heller möjlighet att föra anteckningar vid genomgång av materialet”.

Citatet talar väl för sig själv. Försök inte att prata bort det nu, dr Pangloss.
Citera
2015-07-07, 12:23
Medlem
Nickelodions avatar
Inressant och läskigt följa alla rykten som går i Ecuador och därmed försöken att trappa upp oroligheterna (inför ev statskupp).

Bakgrunden är alltså att Correa, efter att oljevinsterna har halverats, ville höja reavinstskatten och arvsskatten. Detta berör ungefär 2% av Ecuadors befolkning men ändå har genom en massa falska rykten folk uppviglats till vrede.

Man skulle kunna säga att en massa shills har infekterat de sociala medierna. En sådan säger till exempel på bruten spanska att försvarsministern och ÖB i fredags hade ett hemligt möte där de drog tillbaka sitt stöd till Correa. Det ryktet (inspelningen alltså) spreds sen på WhatsApp (ägs av Facebook) så igår fick försvarsministern och ÖB i TV dementera och och förklara Correa sitt stöd. En annan inspelning säger att bankerna kommer stängas så fort påven lämnar Ecuador, dvs på torsdag. Ett rykte som sprids är att militärerna ska få en lönesänkning på 15% och det har Correa också fått dementera. Det har även skickats ut falsk hälsoinformation om en förestående epidemi.

Jag tycker det hela verkar orkestrerat för att visa att ett lite land inte ska sätta sig upp mot ett stort. En mjuk statskupp enligt USAs nya koncept. Och om så är fallet så är det ju för att Ecuador beviljat JA politisk asyl och för att visa resten av världen vad som händer om man gör så och då även beträffande Snowden naturligtvis.
Citera
2015-07-07, 12:56
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Hovrätten lyssnar till bägge parters åberopande av innehåll från SMS:en. Bägge parter har tillgång till utskrifter av de delar resp. part anser vara relevanta under de muntliga förhandlingarna. Detta måste vara tillräckligt för bedömning av det som läggs fram, tillräckligt för att ingå som del i beslutet om sannolika skäl finns tillsammans med annat material som läggs fram och är tillgängligt. Sen om det kommer till åtal och rättegång så gäller andra rutiner men att hanteringen av SMS:en i häktningsförhandlingarna skulle vara till nackdel för JA är rent skitsnack.
Försvaret har alltså bara tillgång till utskriften av de tidigare muntliga förhandlingarna. Inget annat.
Och det tycker du är tillräckligt beslutsunderlag för hovrätten.

Lustigt nog kommer jag tänka på Palme när jag läser ovan. Tillåt mig travestera:

”Åklagare och polismyndigheten, hade häromdagen ett möte med domstolsväsendet och politiska ledare och framhöll därvid att ordningsmakten skall göra allt för att avslöja och utrensa reaktionära grupper och individer och i rättan tid och utan kompromiss stoppa deras verksamhet. Så talar diktaturens kreatur till varandra.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Palmes_tal#Diktaturens_kreatur
Senast redigerad av longbow4y 2015-07-07 kl. 13:09.
Citera
2015-07-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Vad jag kan se av artikeln så gäller det bara folk som har dubbla medborgarskap, vilket väl inte gäller för JA?
Här är en artikel om samma sorts lagstiftning i Kanada, med den skillnaden att det räcker med möjlighet till dubbla medborgarskap, vilket i Assange fall skulle kunna vara Ecuador: http://vancouver.24hrs.ca/2015/06/08/no-judicial-process-with-c-24-groups
Citera
2015-07-07, 13:26
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Försvaret har begärt att alla SMS inlämnas ”som processmaterial”, men nekats. Advokat Anwar Osman (som representerar PE Samuelsson och Thomas Olsson) förbjöds av Cecilia Redell (som representerar Marianne Ny) att skriva av SMS inför förhandlingen i Tingsrätten. I hovrätten tilläts ingen muntlig plädering. Och HD avvisade kravet på att lämna in SMSen.

”Försvarets möjligheter att bearbeta och analysera materialet har begränsats av åklagarens instruktioner”, skriver Samuelsson/Olsson i sin inlaga till HD.
http://www.scribd.com/doc/265953706/Assange-Se-Supreme-Court-15-0518

Så här skriver Anwar Osman i ett brev till Marianne Ny för ett år sedan (bilaga 1):
”Med anledning av Dina direktiv till utredaren har jag inte fått ta del av några förhör och övrigt utredningsmaterial som inte tagits med i Häktningspromemorian. Vad gäller SMSen med anknytning till målsägarna så fick jag inte ta med mig en kopia på relevanta sidor. Jag fick inte heller skriva av de aktuella sidorna. Därtill fick jag inte heller möjlighet att föra anteckningar vid genomgång av materialet”.

Citatet talar väl för sig själv. Försök inte att prata bort det nu, dr Pangloss.

Faktum kvarstår att försvaret såväl som rätten fått ta del av SMS:en, men inte ta med sig en utskrift när man går därifrån. Fullt rimligt med tanke på sekretess runt SMS:en som förefaller vara av väl grundade skäl. Det allra mest väsentliga är att bägge parter får ta del av innehållet i SMS:en och ta upp detta i rätten. Att sen försvaret eller ledamöter i rätten inte får plocka med sig en pappersutskrift efteråt har knappast någon större betydelse.

Kan du förklara varför just denna detalj tilldrar sig så mycket intresse i denna tråd? Hade det inte varit möjligheten att få med sig utskrifter så hade det väl varit något annat irrelevant som hade diskuterats, typ att ingen kan vara säker på att utskrifterna inte varit fejkade, fel papperssort, fel font hade använts etc. OK jag raljerar lite kring detta men det är tillgången till informationen som är den väsentliga och detta behov har tillgodosetts för samtliga parter under förhandlingarna.
Citera
2015-07-07, 13:50
Medlem
longbow4ys avatar
SMS:en är det centrala för åklagaren i argumentationen för att få rätten att åberopa "särskilda skäl" för häktningsbeslutet. Utan SMS inget häktningsbeslut enlig ÅKM egna uppgifter.
Givetvis är det därför av lika centrala skäl viktigt för försvaret OCH rätten att få ta del av helhetsbilden av dessa SMS. Allt annat är oproportionerligt och därför utanför lagrummets föreskrifter för en åklagare.

Citat:
4 § Vid förundersökningen skola ej blott de omständigheter, som tala emot den misstänkte, utan även de som äro gynnsamma för honom beaktas och bevis, som är till hans förmån, tillvaratagas. Undersökningen bör så bedrivas, att ej någon onödigt utsättes för misstanke eller får vidkännas kostnad eller olägenhet.

Förundersökningen skall bedrivas så skyndsamt omständigheterna medgiva. Finnes ej längre anledning till dess fullföljande, skall den nedläggas.

Förundersökningen undanhåller SMS som talar till JA förmån.......

Men kan du, Anonymare, förklara varför JA inte belades med reseförbud eller anmälningsskyldighet i September 2010?

Eller var det så enkelt att MN ansåg att det inte ens fanns underlag för skäligen misstänkt. eller var det bara att invänta valutgången för vidare instruktioner? För att JA var en kosmopolit ständig på resande fot kunde väl inte ens MN missat? Sannolikheten att han lämnade landet var väl nära 100%, ändå tog inte MN några steg i denna riktning.

Citat:
1 § Om någon är skäligen misstänkt för ett brott på vilket fängelse kan följa och det med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon annan omständighet finns risk för att han eller hon avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff men det i övrigt inte finns anledning att anhålla eller häkta den misstänkte, får han eller hon, om det är tillräckligt, i stället
1. meddelas förbud att utan tillstånd lämna anvisad vistelseort (reseförbud), eller
2. föreläggas att på viss ort och vissa tider anmäla sig hos Polismyndigheten (anmälningsskyldighet).
Senast redigerad av longbow4y 2015-07-07 kl. 14:09.
Citera
2015-07-07, 14:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Faktum kvarstår att försvaret såväl som rätten fått ta del av SMS:en, men inte ta med sig en utskrift när man går därifrån. Fullt rimligt med tanke på sekretess runt SMS:en som förefaller vara av väl grundade skäl. Det allra mest väsentliga är att bägge parter får ta del av innehållet i SMS:en och ta upp detta i rätten. Att sen försvaret eller ledamöter i rätten inte får plocka med sig en pappersutskrift efteråt har knappast någon större betydelse.

Kan du förklara varför just denna detalj tilldrar sig så mycket intresse i denna tråd? Hade det inte varit möjligheten att få med sig utskrifter så hade det väl varit något annat irrelevant som hade diskuterats, typ att ingen kan vara säker på att utskrifterna inte varit fejkade, fel papperssort, fel font hade använts etc. OK jag raljerar lite kring detta men det är tillgången till informationen som är den väsentliga och detta behov har tillgodosetts för samtliga parter under förhandlingarna.

Det har gått ganska lång tid sedan försvaret fick möjlighet att titta på, men ej skriva av, kvinnornas SMS. Advokaterna kunde då fokuera på vad som verkade vara relevant då, och försöka memorera så mycket de kunde, men det är så mycket som har hänt sedan dess att vid en ny titt på dessa SMS är det kanske helt andra detaljer som skulle framstå som värdefulla för Assanges bestridande av häktningen.

Om advokaterna hade obegränsad tillgång till att titta på dessa SMS närhelst de önskade skulle det kanske vara lite mindre allvarligt att de inte får göra avskrifter, men jag gissar att Marianne gör allt för att förhindra detta.

Hon hänvisar helt fräckt till sekretess för kvinnorna, men det är nog polisens och åklagarnas schabbel som hon vill mörka. Och då inte minst sin egen! Kvinnorna gjorde ju inte direkt något för att skydda JAs rykte ens innan de kom på att anmäla honom. De spred villigt elakt skvaller om honom, medan han är den som ansträngt sig att inte göra detsamma mot kvinnorna.

Marianne har ljugit för mycket till JAs nackdel för att kunna uppfattas som neutral. Därför blir det extra allvarligt när hon vill undanhålla information och låtsas att det är för att skydda kvinnornas rykte, allt medan Fritz sprider stinkande dynga om Assange i dagspressen. Allt är så himla obalanserat.

Det är underligt att Marianne bara fokuserar på att information om kvinnorna kommit ut. Det var ju en av hennes kollegor, jouråklagare Maria, som redan första kvällen släppte ut kränkande och otillåten information om JAs identitet, något som Niklas Svensson stold spred över världen och hoppade högt av glädje när det nämndes på Amerikansk TV.

Om åklagarkollegan Maria helt ogenant släppte ut otillåten information i fallet, då ska väl Marianne inte sitta och förvånas över att saker på något underligt vis tycks läcka ut från svenska myndigheter. De är ju åklagarna själva som är de värsta syndarna!

Men det räknas väl inte när det är till den misstänktes nackdel. Då bryr de sig inte alls, för neutralitetsplikten struntar de i.
Citera
2015-07-07, 14:21
Medlem
probe53s avatar
Citat:

Faktum kvarstår att MN gömt undan fakta för rättvisan som talar till den misstänktes fördel.
Faktum är också att MN och hennes kader av jurister, kollegor, medarbetare och assistenter har misslyckas att åtala JA under alla dessa år.

Eftersom åtal, ännu efter 5 år, inte har väckts när man under skyndsamhet fört utredningen framåt, är den enda rimliga bedömningen att JA sannolikt är oskyldig till några brott i samband med omständigheterna i hans relation med AA och SW.
Citera
2015-07-07, 14:37
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Den aktuella frågeställningen är huruvida Sverige utgör ett skydd för JA i det fall USA agerar utomrättsligt. Innebörden i den lagtext jag citerade är att USA kan få JA överförd till sitt territorium utan inblanding av vare sig England eller någon domstol i Sverige. UD kan alltså låta en lämplig åklagare göra smutsjobbet och kan senare skylla på USA om JA skulle råka försvinna medan han är utlånad. Sverige har inte gjort något formellt fel.

Huruvida USA skulle utnyttja denna möjlighet är en annan fråga. Det är kanske inte särskilt sannolikt, eftersom det antagligen innebär en stor kostnad för dem att bryta mot ingångna avtal. Men det är alltså upp till USA. Om de agerar kommer Sverige inte att skydda JA.

Denna möjlighet till utlåning har såvitt jag vet inte vederlagts. Om du har en vederläggning, var då så god att posta den. Orden "enfaldig" och "dum" låter jag återgå till avsändaren. Du verkar inte intresserad av en seriös diskussion.
Den lagtext du citerade anger jag nedan:
Citat:
29 § Efter ansökan av en annan stat får, för förhör eller konfrontation i samband med en förundersökning eller en rättegång där,
1. en person som är berövad friheten i Sverige föras över till den andra staten, eller
2. en person som är berövad friheten i den andra staten föras över till Sverige.
Av ansökan enligt första stycket 1 ska det framgå hur lång tid den frihetsberövade behöver vistas i den andra staten.
Ett överförande enligt första stycket 1 får inte ske för att den frihetsberövade ska ställas till ansvar inför domstol. Lag (2013:836).
Bengtlisa,

Ursäkta att jag blir trött på kommentarer som dina. Du har citerat en lagtext. Du påstår att det skulle vara möjligt att använda sig av just lagtexten för att skicka Assange till USA.

Det som jag skrev var dumt är att du inte kan läsa vad som står i lagtexten. Det står följande:
Ett överförande enligt första stycket 1 får inte ske för att den frihetsberövade ska ställas till ansvar inför domstol.

Min uppfattning är att du borde förstå att man inte kan använda sig av den lagtexten för att skicka Assange till USA där han ska ställas inför rätta. Det står tydligt att det inte går.

Om man sedan läser avtalet mellan Sverige och USA om rättshjälp finns det en möjlighet att begära att en person ska skickas för att medverka vid en rättegång som vittne (eller målsägare). Denna möjlighet kan dock bara användas om personen samtycker till att sändas.

Jag hoppas nu att du förstår att den av dig påstådda möjligheten inte finns. Det går inte att skicka Assange utan en utlämningsprocess. Det går inte heller att skicka honom någonstans utan att Storbrittanien är inblandade.
Citera
2015-07-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Den lagtext du citerade anger jag nedan:

Bengtlisa,

Ursäkta att jag blir trött på kommentarer som dina.

Bob-Wright,

Det är en bedrövligt låg nivå på din argumentation och egentligen förtjänar du inte något svar. Men jag vill anföra följande:

1. Diskussionen kring "utlåning" handlar inte om huruvida det är möjligt att utlämna en person för att ställas inför domstol i mottagarlandet utan inblandning av svensk domstol. Det handlar om det överhuvudtaget är möjligt att föra över personen till mottagarlandets territorium utan inblandning av svensk domstol. Detta har betydelse för asylen, eftersom i det fall mottagarlandet väljer agerar utomrättsligt finns det då inget skydd för personen i Sverige.

2. Jag citerade inte bara den paragraf du anger utan flera stycken och förde ett sammanhängande resonemang som visade att endast justitiedepartemented och en av justitiedepartementet utvald åklagare behöver vara inblandad i ett överföringsförfarande. Du har inte visat att det skulle finnas något fel i det resonemanget. Att du slår ned en halmgubbe och kallar mitt inlägg "dumt" säger mer om dig än om mig.
Citera
2015-07-07, 15:39
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Bob-Wright,

Det är en bedrövligt låg nivå på din argumentation och egentligen förtjänar du inte något svar. Men jag vill anföra följande:

1. Diskussionen kring "utlåning" handlar inte om huruvida det är möjligt att utlämna en person för att ställas inför domstol i mottagarlandet utan inblandning av svensk domstol. Det handlar om det överhuvudtaget är möjligt att föra över personen till mottagarlandets territorium utan inblandning av svensk domstol. Detta har betydelse för asylen, eftersom i det fall mottagarlandet väljer agerar utomrättsligt finns det då inget skydd för personen i Sverige.

2. Jag citerade inte bara den paragraf du anger utan flera stycken och förde ett sammanhängande resonemang som visade att endast justitiedepartemented och en av justitiedepartementet utvald åklagare behöver vara inblandad i ett överföringsförfarande. Du har inte visat att det skulle finnas något fel i det resonemanget. Att du slår ned en halmgubbe och kallar mitt inlägg "dumt" säger mer om dig än om mig.
Det kan även vara värt att notera att Bob friskt citerar lagen så som den såg ut efter ändring 2013-11-06.

Varför citerar han inte hur lagen såg ut 2012-06-19 när Assange klev in på Ecuadors ambassad och sökte skydd för att slippa riskera att bli skickad till USA? Något som Bob bestämt hävdar att det aldrig funnits någon risk för att det skulle kunna hända.

Hela argumentation luktar faktiskt ganska unken.
Citera
2015-07-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Det som jag skrev var dumt är att du inte kan läsa vad som står i lagtexten. Det står följande:
Ett överförande enligt första stycket 1 får inte ske för att den frihetsberövade ska ställas till ansvar inför domstol.

Min uppfattning är att du borde förstå att man inte kan använda sig av den lagtexten för att skicka Assange till USA där han ska ställas inför rätta. Det står tydligt att det inte går.
Det står det inte alls.

Det står att man inte får skicka honom i syfte att ställa honom inför rätta. Ett formellt godtagbart syfte att skicka honom till USA är säkert för att han ska vittna i någon domstolsprocess, vilket är lätt fixat genom att anklaga någon WikiLeaks-medarbetare för dataintrång eller så, och sedan kan man anklaga honom för brott gjorda efter han kom till USA, som t.ex. spridande av hemligstämplad information från WikiLeaks servrar. Det är ingen tvekan om att både svensk och amerikansk lagstiftning tillåter detta.

Nu har jag förklarat för dig både hur man tar sig runt samtycke och syfte. Är det några mer saker du vill ha förklarade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in