Citat:
Försvaret har begärt att alla SMS inlämnas ”som processmaterial”, men nekats. Advokat Anwar Osman (som representerar PE Samuelsson och Thomas Olsson) förbjöds av Cecilia Redell (som representerar Marianne Ny) att skriva av SMS inför förhandlingen i Tingsrätten. I hovrätten tilläts ingen muntlig plädering. Och HD avvisade kravet på att lämna in SMSen. Du har inga belägg för att försvaret inte har fått ta del av samtliga SMS mellan JA och målsägarna de aktuella dagarna, eller hur? Det är ju naturligt att man gör ett urval, från bägge sidor. Man kan inte belasta rätten med sida upp och sida ner med avskrifter utan man tar fram det som styrker resp. sida och lägger fram och bedömer. Så funkar det ju alltid...
”Försvarets möjligheter att bearbeta och analysera materialet har begränsats av åklagarens instruktioner”, skriver Samuelsson/Olsson i sin inlaga till HD.
http://www.scribd.com/doc/265953706/Assange-Se-Supreme-Court-15-0518
Så här skriver Anwar Osman i ett brev till Marianne Ny för ett år sedan (bilaga 1):
”Med anledning av Dina direktiv till utredaren har jag inte fått ta del av några förhör och övrigt utredningsmaterial som inte tagits med i Häktningspromemorian. Vad gäller SMSen med anknytning till målsägarna så fick jag inte ta med mig en kopia på relevanta sidor. Jag fick inte heller skriva av de aktuella sidorna. Därtill fick jag inte heller möjlighet att föra anteckningar vid genomgång av materialet”.
Citatet talar väl för sig själv. Försök inte att prata bort det nu, dr Pangloss.