Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
maxstraffet för grov våldtäkt är 10 år.
Otroligt relevant, är det den brottsrubriceringen du skulle ha satt om du var åklagare eller varför tar du upp den istället för den faktiska?
Citat:
Jag råkade förresten komma över lite nytt stoff. Svaret på frågan som ställs om MLA och Assange är visserligen av typ "icke-svar" men det kanske kan roa några som vill spekulera vilt kring detta. Gör mig inte besviken i detta avseende...
FOI - MLA requests from Sweden asking for individuals to be interviewed
Tack, det här var däremot intressant!
Jag kan ta fel, men det känns inte som om Section 31 skulle kunna motivera att man lägger locket på angående om det finns någon MLA i JA-fallet. Section 31 handlar ju om sånt som kan försvåra utredningen eller göra att fler brott begås, föga troligt när JA sitter på ambassaden. Därför handlar nog oviljan att ge ut informationen om Section 27, internationella relationer. Läser man texten i dokumentet verkar Section 27 utgå från det land som (eventuellt) begärt MLA, alltså vårt kära fosterland. Nu kunde man tänka sig att Sverige har begärt MLA men inte vill att UK ska berätta det. Svårt att förstå varför, men Ny gillar ju inte att gå ut med information om hon inte är absolut tvungen, så det är ju möjligt. Själv tror jag snarare att det är så att MLA inte har lämnats in, men att Ny inte vill att det ska bekräftas då det skulle kunna tolkas illvilligt av småskurna kritiker. Så min gissning är att av hänsyn till Ny berättar inte UK att ingen MLA har lämnats in.
En fet brasklapp dock iom att de statistiska uppgifterna i början av skrivelsen bara går fram till 31 mars 2015, och det är ju snarare efter det som MLA för JA skulle förväntas finnas. Men fråga d, som besvaras med att inget svar kan ges med hänvisning till § 31 eller 27, är å andra sidan inte tidsbegränsad vad jag kan se.
http://hazelpress.org/foi-mla-sweden/4589636442