Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-25, 12:20
  #61369
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK
...Mina frågor: Sista dokumenterade livstecknet från SW?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad jag minns så flyttade hon till en ny adress i Enköping (bytte lägenhet) och strax därefter fick hon skyddad identitet. Efter det tror jag att det inte har framkommit någon info om henne.

Hon kallades att inställa sig till Marianne Ny den 20 februari 2014.

Hon har visserligen varit "osynlig" på nätet, men hon verkar ha haft frekvent kontakt med Åklagare/polis/advokat.

Åtta förhör utspridda i tiden, det sista i februari i år. Det är väl exceptionellt? Från sista korrespondensen, inför mötet den 20 februari, fick jag en känsla av att Marianne Ny håller Sofia ganska kort. Hon pratar von oben och ger order.
Citera
2014-07-25, 12:35
  #61370
Avstängd
dannyKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Hon kallades att inställa sig till Marianne Ny den 20 februari 2014.

Hon har visserligen varit "osynlig" på nätet, men hon verkar ha haft frekvent kontakt med Åklagare/polis/advokat.

Åtta förhör utspridda i tiden, det sista i februari i år. Det är väl exceptionellt? Från sista korrespondensen, inför mötet den 20 februari, fick jag en känsla av att Marianne Ny håller Sofia ganska kort. Hon pratar von oben och ger order.
Länk till korrespondensen?
Citera
2014-07-25, 12:37
  #61371
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Sparade inte det inlägget.

Fritt ur minnet:

Problematiskt med palestiniernas judehat. Men att Palestinierna ändå är de som har den moraliska rätten då det var Europa i efterdyningarna av kriget som gav bort Palestiniernas mark till Europeiska Judar. Hon väljer alltså palestiniernas sida.

Valda Tweet från AA som visar ungefärliga positionen:


Kort sagt hon gav sig in på minerad mark.

Och Expressen hotar direkt.

Är VÄLDIGT förundrad över hur så många kopplingar till Israel finns i detta ärende.

Donald Boström, Johannes Wahlström, Shamir, AA och Ship to Gaza, (där Niklas Svensson gjorde ett scoop) beskyllningar om Antisemitism, I bland annat Expressen). Hela Broderskapsrörelsens agerande.

Fattas nu bara att SW bott på Kibbutz en längre tid (värnplikt) så faller alla bitar på plats om vem som lurar vem.

Lägg därtill att Diamant Salihu som egentligen skrev artikeln den 20-21 augusti 2010 som Niklas Svensson tog all ära för är från Kosovo som är till 95,60% muslimskt.

Finns kanske någon koppling mellan Diamant Salihu och Anna Ardin? Det finns ju Romer i Kosovo.
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-25 kl. 12:49.
Citera
2014-07-25, 12:47
  #61372
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
...Jag har till och med funderat över om hennes SMS från polisstationen kan ha varit avsedda att informera, typ "Jag är chockad att de arresterat honom" var till för att, på ett skenbart oskyldigt sätt, förmedla information om arresteringen till mottagaren (eller någon som avlyssnade hennes telefon).

Det var en inspirerad gissning. Ja, det vore ju ett smart sätt att tala om vad som händer under pågående besök på polisstationen.

Det rör sig om två SMS:
14.26 "did not want to put any charges on JA but that the police were keen on getting a grip on him"

Skickat tjugo minuter efter att dom anlänt till polisstationen. Kanske mitt under Lindas gemensamma förhör med Anna och Sofia?

17:06. "she was shocked when they arrested JA because she only weanted him to take a test".

Skickat 6 minuter efter det att arresteringen av JA skett. Mitt under Irmeli Krans förhör med Sofia.


En slutsats och en spekulation:
1. Sofia var väldigt mån om att hålla ryggen fri- hon vill starkt markera att det inte är hon som ligger bakom anklagelserna.

2. Någon som inte befinner sig inne på polisstationen väntar med spänning på besked hur det går. Sofias två SMS klargör först att "polisen vill sätta dit honom" (14.26) och sedan att han är arresterad (17:06). Snabb och effektiv kommunikation.

Men vem var det som fick SMSen?

SMS-texterna finns här (punkt 97):http://wikileaks.org/IMG/html/Affida...n_Assange.html
Citera
2014-07-25, 12:53
  #61373
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
En åtalad är lika oskyldig som ett vittne och ska ha samma rättigheter. Om lagen är fel så ska den ändras. Ett vittne kan vittna över telefon och säga vad skit denne vill utan att någon i rättssalen överhuvudtaget kan se vittnet. Ett vittne kan bli straffat för mened när denne ljuger och ett vittne svär ju vittneseden innan. Problemet är att detta säger ju inte ett skit, har personligen suttit på rättegångar där vittnena sitter och blåljuger utan att sedan bli åtalade.

Oskuldspresumtionen gäller men den åtalade måste ju behandlas delvis på ett annat sätt än någon som inte är åtalad. När man åtalar så finns det ju skäl för detta enligt åklagaren. Det är alltså rimligt att ställa högre krav på närvaro i rätten för den åtalade än för vittnen.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Varför ska man finna sig i ett rättsystem som är korrupt, där man själv har bra tankar och ideer om hur saker och ting kan göras annorlunda utan att någonting händer. Politikerna sitter bara på arslet och slickar USA i röven samtidigt som du har åklagare som förvränger bevisning och har ansiktet ända in i Carl Bilds arsle.

Det finns inget som tyder på att det svenska rättssystemet är korrupt men på det hypotetiska planet så håller jag med dig, man ska inte finna sig i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
På dig låter det som att han redan är skyldig. En vanlig tjuv eller våldsverkare tjafsar förmodligen inte om sånt här eftersom denne vet med sig att denne är skyldig. Julian Assange vet att han inte är skyldig så vad är problemet. Att det har blivit enorma kostnader för samhället har ju med åklagaren Marianne Ny att göra, det är ju inte Assange som förhalar processen. Det är åklagaren som ska se till att kostnaderna kan hållas nere och göra detta så smidigt som möjligt. Assange kommer aldrig att sätta sin fot i Sverige, då har man valen att förhöra genom videolänk eller förhöra på plats.

Jag tror att JA har begått de handlingar som framgår av HÄPM. I så fall är JA sannolikt fullt medveten om detta. Sen är det en annan fråga om de handlingarna är straffbara enligt svensk lag, uppsåt osv. Eftersom han är misstänkt på sannolika skäl så förutsätter jag att man har ett starkt bevisläge, annars skulle man inte ha dragit igång och hållit igång denna apparat. Men givetvis ska han ändå betraktas som oskyldig tills motsatsen är bevisat, bortom rimliga tvivel. Motsvarande gäller för alla brottsfall, jag förstår inte varför man måste tjata om detta bara för att JA eller något piratmupp är åtalad... Oskuldspresumtionen är djupt rotat i vårt rättssamhälle och även hos folk i gemen. Men likväl har alla rätten att ha sin egen personliga åsikt om någon är skyldig eller inte, med betydelsen "har begått brottet".

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag förstår att du vill ha ett rättvist samhälle, det vill jag också ha. Men för att kunna skapa ett rättvist samhälle så ska inte personer som politiker, kungen, amerikanska staten och dess jävla hantlangare bli särbehandlade och ha någon form av åtalsimmunitet. Kom tillbaka när politiker blir inlåsta på livstid för allt skit de har haft för sig, eller när sådana som Bush får 2000 år i fängelse för sina jävla folkmord i Irak. Sådant man ville dölja, som sedan kom upp till ytan tack vare sådana som Manning och Assange. Alla ska vara lika inför lagen, men det krävs också att man upprättar lagar där alla är lika inför lagen. Om en person är oskyldig, varför ska denne då tvingas till att utstå en så pass brutal behandling som inlåsning på häkte, förhör när det bäst passar åklagaren etc. En åklagare som har alla rättigheter att göra precis vad som passar denne utan att lyssna på den tilltalade.

Likhet inför lagen gäller, med undantag av kungafamiljen då i vårt land men de brukar väl inte göra så mycket mer än trafikförseelser. När det gäller hantering av personer i häkte så måste man ju hantera dessa som misstänkta brottslingar, vad är alternativet? Åklagaren kan inte alls göra vad som helst. Sen är det så att det är inga vanliga Svensson som hamnar i häkte under långa perioder, det är personer som har satt sig själva i skiten, exempelvis kända våldsverkare, knarklangare osv. JA har satt sig själv i skiten, ingen annan.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Personligen hade jag aldrig själv accepterat en häktesvistelse eftersom jag anser att om staten anser att jag ska vara frihetsberövad, då får man bygga ett lyxhotell med vakter där man frihetsberövar mig så att jag kan göra precis samma saker under min tid i häkte som jag gör annars. Varför i helvete ska man acceptera att bli inlåst i en tom jävla cell när man inte ens är dömd för något brott?


Därför att om man är häktad så är man i ett slags mellanläge. Det är inte så enkelt att man betraktas som oskyldig och kan röra sig fritt som vem som helst. Man har därför inte exakt samma rättigheter som vem som helst. Man är under utredning för brottslighet och behandlas därefter. Sen kan man givetvis diskutera standarden på häkten osv. men det är också en kostnadsfråga. Jag tror inte att det är många skattebetalare som anser att häktena ska se ut som lyxhotell, detta eftersom man ser det som att de som sitter där sannolikt sitter där av en god anledning. Det ska vara humana villkor men långt i från någon lyx. Även om häkte inte ska ses som ett straff så ska det heller inte vara någon lyxsemester. När det gäller återfallsförbrytare så spelar det nog ingen roll men för många kan det nog vara så att tiden i häkte ändå upplevs som väldigt jobbig och kanske man då tänker sig för en extra gång innan man begår brott i framtiden. Alltså inte ett straff men ändå en tydlig markering om vad som händer om man begår brott. Alla vet idag att häktena har ganska låg standard, väljer man att begå brott så att man häktas så vet man sannolikt vad som väntar, dvs man har saken i egna händer. Håller man sig till lagen så slipper man uppleva detta!

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Men du verkar anse att han redan nu är skyldig, innan rättegång ens har varit. Vad har du för information i ärendet som styrker att han är skyldig?

För mig ser det ut som om han har tvingat sig till oskyddat sex mot kvinnornas uttryckliga vilja. Den gärningen verkar han vara skyldig till så som jag uppfattar HÄPM. Men om detta räcker för att fälla honom för brotten han är misstänkt för återstår att se. Så därför vet jag inte om han är skyldig i juridisk mening utan det får framtiden visa.
Citera
2014-07-25, 12:57
  #61374
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK
Länk till korrespondensen?

under mattans senaste publicering av dokument kring rättsprocessen: Marianne Nys mejl m.m. Det var helt nyligen.
Citera
2014-07-25, 13:21
  #61375
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Därför att om man är häktad så är man i ett slags mellanläge. Det är inte så enkelt att man betraktas som oskyldig och kan röra sig fritt som vem som helst. Man har därför inte exakt samma rättigheter som vem som helst. Man är under utredning för brottslighet och behandlas därefter. Sen kan man givetvis diskutera standarden på häkten osv. men det är också en kostnadsfråga. Jag tror inte att det är många skattebetalare som anser att häktena ska se ut som lyxhotell, detta eftersom man ser det som att de som sitter där sannolikt sitter där av en god anledning. Det ska vara humana villkor men långt i från någon lyx. Även om häkte inte ska ses som ett straff så ska det heller inte vara någon lyxsemester. När det gäller återfallsförbrytare så spelar det nog ingen roll men för många kan det nog vara så att tiden i häkte ändå upplevs som väldigt jobbig och kanske man då tänker sig för en extra gång innan man begår brott i framtiden. Alltså inte ett straff men ändå en tydlig markering om vad som händer om man begår brott. Alla vet idag att häktena har ganska låg standard, väljer man att begå brott så att man häktas så vet man sannolikt vad som väntar, dvs man har saken i egna händer. Håller man sig till lagen så slipper man uppleva detta!

Vilken fantastisk goja! Jo, det är så enkelt som att man är oskyldig tills motsatsen bevisas. Och hur får du det på slutet till att handla om att man trots allt begått brott bara för att man är misstänkt? Lägg därtill de ytterst lösa krav som ställs på åklagarsidan i Sverige, med den fria bevisprövningen. Ett förfarande som är tycks helt främmande för det anglosaxiska rättstänkandet.

I just Assangefallet har åklagaren att göra med en målsägare som lämnat in en förfalskad kondom som bevis, utan att den kan bevisa just någonting. Det betyder att åklagaren inte ska ta till häktning hur lättvindigt som helst, och i rätt så många veckor brydde hon sig inte alls om att ens försöka hålla honom häktad. Inte heller Finné gjorde den bedömningen.

Allt tyder på att åklagaren missbrukar tvångsmedel och använder dessa på ett sätt de ej var avsedda för. Tyvärr råder en kultur där det inte gör sig att ifrågasätta hennes galna beslut.

Jag är övertygad om att åklagarens främsta skäl till att hålla honom häktad är att se till att fallet inte rör sig framåt. Jag vet inte ens om någon längre tror att han eftersöks för förhör. Det enda Marianne tycks önska är att ha möjligheten att tvinga honom till ett DNA-test, men det argumentet skramlar betänkligt tomt i nästan allas öron.

Genom att förhala, så skaffar Marianne Ny sig själv fördelar genom att en JO-granskning av hur hon hanterat fallet skjuts på framtiden. Den som har ögon att se med inser lätt att hon inte är intresserad av att föra fallet framåt. Hon är som en häst som vägrar inför ett hinder. Hon rör sig inte ur fläcken, trots att det är hennes förbannade plikt, avlönad som hon är med offentliga medel och allt. Hon får sluta leka envåldshärskare snart. Hon passar inget vidare in i vårt samhälle. Finns ingen diktatur som vill ha henne?
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-25 kl. 13:33.
Citera
2014-07-25, 14:06
  #61376
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vilken fantastisk goja! Jo, det är så enkelt som att man är oskyldig tills motsatsen bevisas. Och hur får du det på slutet till att handla om att man trots allt begått brott bara för att man är misstänkt? Lägg därtill de ytterst lösa krav som ställs på åklagarsidan i Sverige, med den fria bevisprövningen. Ett förfarande som är tycks helt främmande för det anglosaxiska rättstänkandet.

Man är oskyldig i juridisk mening fram till i laga kraft vunnen dom som säger att man är skyldig. Men fram till i laga kraft vunnen dom är man ändå misstänkt för brottslighet. Har man ett åtal mot sig så finns det starka skäl som pekar på att man är skyldig i juridisk mening.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I just Assangefallet har åklagaren att göra med en målsägare som lämnat in en förfalskad kondom som bevis, utan att den kan bevisa just någonting. Det betyder att åklagaren inte ska ta till häktning hur lättvindigt som helst, och i rätt så många veckor brydde hon sig inte alls om att ens försöka hålla honom häktad. Inte heller Finné gjorde den bedömningen.

Om denna kondom är förfalskad, inte har något DNA, då är bevisvärdet av detta noll och rätten bortser från det. Du tror väl inte att han sitter häktad baserat på en förfalskad kondom?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Allt tyder på att åklagaren missbrukar tvångsmedel och använder dessa på ett sätt de ej var avsedda för. Tyvärr råder en kultur där det inte gör sig att ifrågasätta hennes galna beslut.

Inga tvångsmedel föreligger eftersom häktningen inte trätt i kraft, JA häckar på ambassaden av egen fri vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag är övertygad om att åklagarens främsta skäl till att hålla honom häktad är att se till att fallet inte rör sig framåt. Jag vet inte ens om någon längre tror att han eftersöks för förhör. Det enda Marianne tycks önska är att ha möjligheten att tvinga honom till ett DNA-test, men det argumentet skramlar betänkligt tomt i nästan allas öron.

Det mest sannolika är faktiskt att man vill ha honom till Sverige i första hand för att ha honom i förvar inför kommande åtal. Jag bedömer att fortsatta förhör och DNA-test mer handlar om formalia, det är det kommande åtalet som är det intressanta och som kräver att han är på plats i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Genom att förhala, så skaffar Marianne Ny sig själv fördelar genom att en JO-granskning av hur hon hanterat fallet skjuts på framtiden. Den som har ögon att se med inser lätt att hon inte är intresserad av att föra fallet framåt. Hon är som en häst som vägrar inför ett hinder. Hon rör sig inte ur fläcken, trots att det är hennes förbannade plikt, avlönad som hon är med offentliga medel och allt. Hon får sluta leka envåldshärskare snart. Hon passar inget vidare in i vårt samhälle. Finns ingen diktatur som vill ha henne?

Tingrätten gav bifall för hennes linje. Hon är ju heller inte ensam på åklagarmyndigheten, hon rådgör givetvis med kollegor. Om hon skulle ha handlat så fel så skulle häktningsförhandlingen inte ha resulterat i beslut om fortsatt häktning. Nu är det dags att sluta spekulera och gå på fakta.
Citera
2014-07-25, 14:10
  #61377
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
17:06. "she was shocked when they arrested JA because she only weanted him to take a test.

Vem refererar 'she' till egentligen? AA? Och isåfall vem vet vem she är?
Citera
2014-07-25, 14:24
  #61378
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Om hon skulle ha handlat så fel så skulle häktningsförhandlingen inte ha resulterat i beslut om fortsatt häktning.

Där har du nog uppåt väggarna fel. Häktningsförhandlingarna gav det sorgliga resultat de gav därför att Marianne blåljuger och vilseleder rätten, och rätten kan inget annat göra än att ta henne på orden och lita blint på henne.

Det skedde ingen tillfredsställande granskning av hennes redovisade skäl. Det sorgliga är att åklagaren liksom bara behöver säga de rätta orden, som om hon lärt sig en formel, ett sesam öppna dig, och sen kan domaren just inget göra annat än att gå på åklagarens linje.

De britter som intresserat sig för fallet chockas över den otroligt tunna motiveringen som domaren gav för sitt beslut. Så går det tydligen inte till i UK, utan där förväntas visst domaren komma med en betydligt mer genomtänkt motivering. I Sverige däremot kan åklagare och domare komma undan enkelt genom att rapa upp några standardformuleringar, några hokus pokus, både för att få igenom och för att motivera ett belut.

Det är uppenbart att svensk rättssäkerhet inte når upp till anglosaxisk standard, och det kommer nog som en chock för många. Hur kan Sverige under så många år ha seglat omkring på sitt goda rykte, när en så torftig verklighet döljer sig under den fagra ytan?

Sverige får nog ta sig i kragen, för man behåller inte sitt goda rykte hur länge som helst om man ideligen misslyckas leva upp till det.
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-25 kl. 14:29.
Citera
2014-07-25, 14:50
  #61379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det var en inspirerad gissning. Ja, det vore ju ett smart sätt att tala om vad som händer under pågående besök på polisstationen.

Det rör sig om två SMS:
14.26 "did not want to put any charges on JA but that the police were keen on getting a grip on him"

Skickat tjugo minuter efter att dom anlänt till polisstationen. Kanske mitt under Lindas gemensamma förhör med Anna och Sofia?

17:06. "she was shocked when they arrested JA because she only weanted him to take a test".

Skickat 6 minuter efter det att arresteringen av JA skett. Mitt under Irmeli Krans förhör med Sofia.


En slutsats och en spekulation:
1. Sofia var väldigt mån om att hålla ryggen fri- hon vill starkt markera att det inte är hon som ligger bakom anklagelserna.

2. Någon som inte befinner sig inne på polisstationen väntar med spänning på besked hur det går. Sofias två SMS klargör först att "polisen vill sätta dit honom" (14.26) och sedan att han är arresterad (17:06). Snabb och effektiv kommunikation.

Men vem var det som fick SMSen?

SMS-texterna finns här (punkt 97):http://wikileaks.org/IMG/html/Affida...n_Assange.html
Alla normala polisförhör går till på ungefär det sättet som Assange förhör gick till 30 augusti, nämligen att man anmäler ankomst, väntar på att förhörsledaren kallar in en, och sitter sedan vid ett skrivbord och för en dialog frånsett då förhörsledaren konfererar i ärendet med någon utomstående i/utanför rummet eller trasslar med nerskrift/utskrift av förhöret som är tänkt att skrivas under.

Att den som förhörs sitter och SMS:ar implicerar att det inte är en normal förhörssituation vid dessa tidpunkter. Det är någon annan aktivitet som pågått.

Jag tror fortfarande att det är så att detta börjar som ett är ett normalt möte, och inte ett förhörs, med ett flertal personer. Typ "Kan ni komma till ett möte kl 14.00 på Klara, så diskuterar vi vad vi kan göra då?" Det är dessutom någorlunda konsistent med påståendet att de kom dit för att fråga om råd (fast de som initierade mötet hade säkert en helt annan tanke).

Utöver de märkliga sidospåren förklarar ett sådan upplägg också varför åklagaren beslutade om anhållan ungefär när förhöret började, nämligen att mötet, i bästa runda-bordsstil, resulterade i att det delades ut arbetsuppgifter där en arbetsuppgift var att genomföra förhör med SW för att skapa ett formellt underlag. (Och anledningen till att man förhört SW 8 ggr (?) skulle kunna vara att SW fortfarande inte säger riktigt vad man vill.) (Och man kan tänka sig att efter kl 17.00 ville några gå hem, så det blev en naturligt sluttidpunkt.)

Och naturligtvis så skulle dokumentation av ett sådant här skeende vara helt förödande för den som driver processen.
Citera
2014-07-25, 14:52
  #61380
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Man är oskyldig i juridisk mening fram till i laga kraft vunnen dom som säger att man är skyldig. Men fram till i laga kraft vunnen dom är man ändå misstänkt för brottslighet. 1. Har man ett åtal mot sig så finns det starka skäl som pekar på att man är skyldig i juridisk mening.



2.Om denna kondom är förfalskad, inte har något DNA, då är bevisvärdet av detta noll och rätten bortser från det. Du tror väl inte att han sitter häktad baserat på en förfalskad kondom?



3.Inga tvångsmedel föreligger eftersom häktningen inte trätt i kraft, JA häckar på ambassaden av egen fri vilja.



Det mest sannolika är faktiskt att man vill ha honom till Sverige i första hand för att ha honom i förvar inför kommande åtal.4. Jag bedömer att fortsatta förhör och DNA-test mer handlar om formalia, det är det kommande åtalet som är det intressanta och som kräver att han är på plats i Sverige.



5.Tingrätten gav bifall för hennes linje. Hon är ju heller inte ensam på åklagarmyndigheten, hon rådgör givetvis med kollegor. Om hon skulle ha handlat så fel så skulle häktningsförhandlingen inte ha resulterat i beslut om fortsatt häktning.6. Nu är det dags att sluta spekulera och gå på fakta.


1. Han är ju inte åtalad. PUCKO

2. Den förfalskade kondomen användes ju i Distric Court i London. PUCKO

3. Han har fått politisk asyl. PUCKO

4. Men varför åtalar dom inte JA då? PUCKO

5. Tingsrätten tillförlitlig? En person! Quick,Falk,mm,mm. PUCKO

6. PUCKO
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback